Una dintre principalele prevederi propuse de Ministerul Finantelor in proiectul de modificare a Codului fiscal cu privire la impozitul pe profit se refera la restrictionarea deductibilitatii cheltuielilor de marketing si publicitate.

In acest sens, proiectul Ordonantei de Urgenta propune, de exemplu, ca singurele mostre ce ar putea fi incluse de catre agentii economici in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate ar fi cele acordate de catre producatori, din produsele proprii. “Aceasta masura poate limita semnificativ capacitatea distribuitorilor si a importatorilor de a deduce astfel de cheltuieli in calculul profitului impozabil”, este de parere Niculae Done, Tax Partner in cadrul companiei KPMG Romania.
Limitarea cheltuielilor deductibile pentru publicitate este contestata de jucatorii de pe piata de profil. “Potrivit legii in vigoare, cheltuielile de reclama si publicitate efectuate cu scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare sunt acum cheltuieli deductibile, fara limita”, precizeaza Gratiela Florea, director de marketing al regiei Splendid Mediazece. In opinia sa, schimbarea acestei legi si introducerea unui barem in deductibilitatea acestor cheltuieli va provoca reducerea bugetelor de publicitate. “Pretul achizitionarii spatiului publicitar de catre companii va creste”, completeaza directorul de marketing al companiei Splendid Mediazece. Toate acestea, spune Gratiela Florea, vor duce la scaderea veniturilor din publicitate alocate promovarii, dar si la scaderea veniturilor provenite din publicitate la bugetul de stat.


Industria de publicitate din Romania a inregistrat o crestere sanatoasa, de la an la an. Potrivit monitorizarii realizate de Alfacont Mediawatch, difuzarea reclamelor pe canalele clasice (televiziune, radio, presa scrisa) a adus mass-mediei din Romania, in primele sase luni ale acestui an, venituri brute de circa 1.234 milioane de euro (calculate la rate-card), in crestere cu 38,18% comparativ cu perioada similara din 2004. Valorile nete au fost insa mult mai mici, deoarece in cazul de fata nu au fost luate in calcul discounturile.


“Clientii de publicitate care investesc frecvent in promovarea produselor si serviciilor lor (firmele multinationale) vor fi nevoite sa-si modifice bugetele de marketing si strategiile de promovare, ceea ce ar ingradi si complica acest sistem”, considera Gratiela Florea.


si reprezentantii companiilor critica prevederea din proiectul de lege al Codului fiscal. “Efectul va fi dublu nefavorabil: atat pentru companiile care investesc in publicitate, care se vor vedea nevoite sa reduca aceste cheltuieli, dar mai ales pentru consumator, care nu va mai fi informat la fel de bine”, spune Isabelle Iacob, director general Help Net Farma. Multe dintre campaniile publicitare anunta oferte speciale, promotii sau pachete speciale de servicii de pe urma carora consumatorul are de castigat.


“Mai mult, o alta repercusiune semnificativa va fi bariera de piata pe care o va impune o asemenea masura, in sensul diminuarii concurentei, din cauza faptului ca doar cateva mari companii isi vor permite sa investeasca in comunicarea publicitara, in timp ce pentru altele acest lucru va fi aproape prohibitiv”, adauga Isabelle Iacob. si in acest caz, spune ea, consumatorul este defavorizat, pentru ca o piata competitiva inseamna conditii mai bune de cumparare.


In prezent, proiectul de modificare a Codului fiscal este supus dezbaterii publice, iar rezultatele finale vor fi cunoscute la sfarsitul lunii octombrie. S-ar putea ca unele prevederi sa nu mai existe in forma finala.



“In urma acestei masuri, pretul achizitionarii spatiului publicitar de catre companii va creste.”

Gratiela Florea,

director de marketing Splendid Mediazece







“Modificarea Codului fiscal restrictioneaza deductibilitatea cheltuielilor de marketing.”

Niculae Done,

Tax Partner, KPMG Romania





Piata bruta de publicitate



* Valoarea neta a bugetelor investite este mult mai redusa, deoarece in cazul de fata sunt incluse absolut toate reclamele, indiferent de tipul acestora, la rate-card (nu sunt luate in calcul discounturi).



Daca urmarim tendintele de la an la an, se poate spune ca piata de publicitate din Romania a crescut atat prin lansarea de noi produse, cat si prin majorarea investitiilor marilor advertiseri. Potrivit monitorizarii realizate de Alfacont, difuzarea reclamelor pe canalele clasice (TV, radio, presa scrisa) a adus mass-media din Romania, in 2004, venituri brute de peste 2.000 de milioane de euro (calculate la rate card), fata de 1.492 milioane de euro cat s-a inregistrat in anul precedent.