Finantele au dat liber la sistemul buy-back

In urma cu un an, majoritatea comerciantilor de masini noi din Romania se plangeau de faptul ca modul de aplicare a TVA nu le permitea preluarea si recomercializarea masinilor vechi de la clienti. Sistemul, la mare moda in Vest, poarta denumirea de buy-back. Procedura este simpla. Comerciantii de masini noi ofera disconturi clientilor in schimbul preluarii masinilor vechi ale acestora. Conditia principala este ca masina preluata sa fie de aceeasi marca. Practic, masina veche este schimbata cu un

In urma cu un an, majoritatea comerciantilor de masini noi din Romania se plangeau de faptul ca modul de aplicare a TVA nu le permitea preluarea si recomercializarea masinilor vechi de la clienti. Sistemul, la mare moda in Vest, poarta denumirea de buy-back. Procedura este simpla. Comerciantii de masini noi ofera disconturi clientilor in schimbul preluarii masinilor vechi ale acestora.
Conditia principala este ca masina preluata sa fie de aceeasi marca. Practic, masina veche este schimbata cu una noua, contra unei sume de bani in plus. Diferenta dintre cele doua automobile nu este, in general, mai mare de trei-patru ani. Masinilor preluate li se face o revizie serioasa, sunt puse la punct si scoase la vanzare de acelasi dealer. Cumparatorul primeste garantie si poate circula fara teama unor defectiuni neasteptate.
In Romania insa, sistemul se putea aplica doar cu mare dificultate. Modul de aplicare a TVA a umflat artificial pretul la care masina putea fi revanduta. Daca o masina la mana a doua era achizitionata cu 100 de milioane, iar reparatiile si beneficiul firmei ar fi ridicat pretul de vanzare cu inca cinci milioane, TVA aplicata la intreaga valoare de vanzare ar fi dus pretul la 124.950.000 de lei. Practic, la o asemenea operatiune, diferenta intre pretul de achizitie si cel de revanzare trebuia sa fie cel putin de 19%. Or, in aceste conditii, este practic imposibil sa derulezi asemena operatiuni. Daca vinzi atat de scump, nu cumpara nimeni, daca vrei sa o cumperi la un pret subevaluat, vanzatorul va prefera sa vanda in talcioc.
Asa s-a si intamplat, comertul cu second-handuri desfasurandu-se aproape in totalitate in talcioc. Ca de obicei, tinand cu dintii de reglementarea stupida, Ministerul Finantelor nu s-a ales cu nimic.
Interventiile Asociatiei Producatorilor si Importatorilor din Romania (APIA) pentru rezolvarea problemei au dat in cele din urma roade. „Am obtinut cea de-a doua mare victorie dupa introducerea taxei de drum in pretul carburantului. Daca pana acum 99% din tranzactiile cu masini second-hand se faceau pe piata gri si scapau fiscalizarii, de acum statul va incasa TVA, chiar daca la o valoare mai mica”, a declarat Calin Popescu Tariceanu, vicepresedinte APIA.
In prezent, TVA se aplica doar pe diferenta intre valoarea la cumparare si cea de revanzare. Deci, in exemplul de calcul de mai sus, TVA nu se mai aplica la 100 de milioane, ci la cinci milioane.
Dealerii de masini sunt foarte multumiti de noua lege, mai ales ca sistemul buy-back nu era vazut ca un mod de a castiga bani, ci ca o parghie de stimulare a vanzarilor de masini noi.