Finantele irita mediul de afaceri cu idei fiscale

Dupa multe taraganari si promisiuni, Ministerul Finantelor se decide sa prezinte public modificarile fiscale pentru anul 2006, fara a exista insa o strategie fiscala. Asadar, au fost prezentate schimbarile de taxe si impozite valabile anul viitor, in mare parte destinate cresterii veniturilor la bugetul de stat. Daca pana astazi erati incompatibili cu “gandirea” fiscala a statului, din acest moment puteti chiar sa-l ignorati atunci cand va prezinta noi taxe si impozite. Mot



Dupa multe taraganari si promisiuni, Ministerul Finantelor se decide sa prezinte public modificarile fiscale pentru anul 2006, fara a exista insa o strategie fiscala. Asadar, au fost prezentate schimbarile de taxe si impozite valabile anul viitor, in mare parte destinate cresterii veniturilor la bugetul de stat. Daca pana astazi erati incompatibili cu “gandirea” fiscala a statului, din acest moment puteti chiar sa-l ignorati atunci cand va prezinta noi taxe si impozite. Motivele unei astfel de atitudini sunt chiar declaratiile celor doua tabere: atat oficialii, cat si oamenii de afaceri nu cred in promovarea prin Parlament a modificarilor la Codul fiscal. “Propunerile Finantelor nu au nici o sansa sa se apropie de Parlament. Acestea nu echilibreaza bugetul de stat, doar incita mediul de afaceri”, ne-a declarat Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri. Expertii din Ministerul Finantelor au acelasi scepticism. “Masurile sunt necesare pentru economia romaneasca, insa nu stiu ce sanse avem sa le trecem chiar si prin Guvern”, spun acestia.

Principalele domenii atinse de mana Fiscului sunt: imobilizarile corporale (impozitate incepand cu 1 ianuarie 2006 cu 0,5% la valoarea ramasa inregistrata la sfarsitul anului precedent), impozitele pe cladiri pentru persoane juridice (majorate de la 1% la 3%), impozitele platite de persoanele fizice pentru vanzarea proprietatilor imobiliare (anul acesta se impozita castigul din vanzare cu 10%, de la anul se va plati un impozit de 2% aplicat la valoarea de vanzare a imobilului) si impozitele pe masini si case majorate incepand cu 1 ianuarie 2006.


Propunerile de modificare a Codului fiscal introduc un impozit nou, cel pe imobilizarile corporale. Astfel, toate companiile romane si straine sunt obligate la plata unui impozit anual de 0,5%, aplicat asupra valorii ramase a imobilizarilor corporale, valabile la 31 decembrie anul precedent. Impozitul se aplica asupra diferentei intre valoarea de intrare a imobilizarilor corporale si amortizarea acestora sau, dupa caz, intre valoarea de intrare si valoarea de patrimoniu. Imobilizari corporale sunt terenurile, constructiile, instalatiile tehnice, mijloacele de transport, animalele, plantatiile, mobilierul, aparatura birotica. Motivatiile Fiscului pentru introducerea acestei taxe constau in neaplicabilitatea Legii falimentului si lipsa eficientizarii acestor active. “Sunt foarte multi care pastreaza astfel de imobilizari fara a le folosi, asteptand integrarea in UE pentru a le vinde la preturi mari. Oricum impozitul platit este deductibil fiscal la plata impozitului pe profit”, explica expertii din Finante. Oamenii de afaceri insa nu sunt de acord cu acest nou impozit, precizand ca o astfel de taxa nu exista in nici o tara. “Inca un impozit destinat “stimularii” activitatii. Eu am active nete de 2.000 de miliarde, dintre care jumatate sunt imobilizari corporale. Asa ca voi plati statului inca cinci miliarde pe an, pe langa cele 200 miliarde impozit pe profit”, spune Radu Enache, proprietarul lantului hotelier Continental. Reprezentantii AOAR spun ca desi impozitul de 0,5% este aparent mic, in termeini reali, sumele platite de catre companii pot fi foarte mari. “Evident ca totul se va reflecta in costuri, deci in inflatie si in scaderea competitivitatii. In plus, va duce la reducerea dramatica a investitiilor straine noi in Romania”, spune presedintele AOAR, Florin Pogonaru.


Tot companiile vor fi afectate de schimbarile fiscale propuse in sectorul impozitului pe profit, prin eliminarea posibilitatii deducerii rezervei legale si rezervei pentru riscuri bancare generale. “Toate aceste modificari nu fac decat sa diminueze efectul pozitiv al reducerii cotei impozitului pe profit. Povara fiscala a companiilor va fi mai mare decat in anul 2004”, spune Gabriel Biris, consultant la compania Salans.


In ansamblu, mediul de afaceri considera noul set de masuri propuse ca fiind “cel mai anti-economic” din ultimii zece ani, in special ca urmare a cresterii poverii fiscale pentru companiile platitoare de impozit pe profit. “Credem ca aceasta politica fiscala ar trebui revizuita si asezata pe baze international acceptate, altfel vom asista la o stagnare a investitiilor si la o descrestere economica severa”, spune consultantul de la Salans.

Principalele propuneri ale Finantelor pentru anul 2006

Introducerea unui impozit nou, cel de 0,5% anual la valoarea ramasa a imobilizarilor corporale. Se propune eliminarea deductibilitatii fiscale a fondului pentru riscuri bancare generale si se impune ca durata de viata fiscala a mijloacelor fixe sa fie maximum din intervalul prevazut de lege. Nivelul cotei unice de 16% va fi extins si asupra veniturilor din dividende, dobanzi si castiguri de capital. De asemenea, impozitele platite de companii pentru cladiri vor creste de la 1% la 3%.


Din 2006, sunt propuse majorari ale impozitelor locale pentru iahturi, dar si pentru masini si case. Pe langa majorarea din luna iulie a accizelor la alcool, tutun, carburanti, Ministerul Finantelor modifica si procedura de calcul. Accizele pentru tigari vor fi calculate pornind de la o valoare minima determinata trimestrial, la nivelul a 90% din suma incasata din accize pentru cea mai vanduta categorie de pret. Nivelul maxim al pretului stabilit de producatorul sau importatorul de tigari nu poate fi mai mic de 76% din pretul maximal de vanzare al celei mai bine vandute categorii. Finantele vor transmite, trimestrial, valoarea de referinta pentru pretul maximal, dar si in cazul accizei minime.
Cota de impozit pentru veniturile realizate din vanzarea proprietatilor din patrimoniul personal va fi de 2%, dar va fi aplicata asupra pretului de vanzare, si nu asupra castigului din vanzare. Vor fi impozitate si veniturile realizate din transferul dreptului de proprietate asupra terenurilor fara constructii, dobandite dupa 1990.



“Evident ca totul se va reflecta in costuri, deci in inflatie si in scaderea competitivitatii. In plus, va duce la reducerea dramatica a investitiilor straine noi in Romania”

Florin Pogonaru,

presedintele AOAR








“Eu am active nete de 2.000 de miliarde, dintre care jumatate sunt imobilizari corporale. Asa ca voi plati statului inca cinci miliarde pe an, pe langa cei 200 miliarde impozit pe profit.”

Radu Enache,

proprietarul lantului hotelier Continental