venit doar pana la alegeri. Va mai tenteaza se va declarati veniturile reale? Pentru imbunatatirea sistemului impozitului pe venit, in viitorul Cod fiscal Guvernul a avut de ales intre doua variante. Fiecare cu parti bune si printre putinele masuri anuntate in domeniu care au fost sustinute atat de mediul de afaceri, cat si de mass-media. Prima prevedea mentinerea impozitarii globale (sistemul IVG), dar impreuna cu extinderea deductibilitatilor, pentru a-i atrage sa depuna declaratii de venit si
venit doar pana la alegeri. Va mai tenteaza se va declarati veniturile reale? Pentru imbunatatirea sistemului impozitului pe venit, in viitorul Cod fiscal Guvernul a avut de ales intre doua variante. Fiecare cu parti bune si printre putinele masuri anuntate in domeniu care au fost sustinute atat de mediul de afaceri, cat si de mass-media. Prima prevedea mentinerea impozitarii globale (sistemul IVG), dar impreuna cu extinderea deductibilitatilor, pentru a-i atrage sa depuna declaratii de venit si pe cei care reuseau sa ocoleasca Fiscul. Cea de-a doua, mai simpla, care ar fi eliminat globalizarea, se referea la introducerea unei cote unice de impunere (23%), retinuta la sursa, pentru aproape toate veniturile. Intre doua variante bune, Guvernul a preferat-o pe cea mai rea posibila: o combinatie ciudata intre cele doua, in care deductibilitatile fiscale suplimentare vor functiona un singur an (cel electoral), dupa care viitorul Guvern poate renunta la sistemul IVG, introducand din 2005 cota unica.
Cu alte cuvinte, vor fi deductibile doar dobanzile la creditele ipotecare platite in 2004 (maximum 500 de euro), doar contributiile la pensii ocupationale si primele de asigurare de sanatate sau locuinte (cate 200 euro pe an fiecare) din acelasi an si numai cheltuielile de cel mult 15 milioane de lei pe care romanii isi vor permite sa le faca in anul alegerilor pentru achizitia de termopane. Cauzele pentru care actualul cabinet a luat o astfel de decizie sunt greu de inteles. Anuntarea unei masuri fiscale importante – introducerea cotei unice – a fost facuta la cateva luni dupa ce tocmai fusese aprobata o varianta total diferita (sistemul IVG cu deduceri extinse) si cu foarte putin timp inaintea termenului limita pentru aprobarea bugetului pe 2004. Cel care a initiat-o, ministrul finantelor, Mihai Tanasescu, nu a avut timp sa-i convinga de avantaje nici pe liderii principalelor sindicate din tara, nici pe multi dintre membrii propriului partid.
In final, opozitia sindicatelor si a presedintelui Ion Iliescu, promotorul ideii de impozitare a veniturilor foarte mari cu 80%, a fost hotaratoare. Argumente gen „nu este corect ca cei bogati sa castige mai mult dintr-o astfel de masura decat cei saraci” au influentat si opinia publica, din partea careia nu s-a putut obtine o sustinere suficienta. Amanarea introducerii cotei unice, dupa ce a fost anuntata, este o idee mai nefericita decat daca aceasta nu ar fi fost propusa deloc. „Acum ne aflam exact in situatia de dinainte de anuntarea introducerii cotei unice, cu diferenta ca bugetul nu mai poate avea nici avantajele pe care miza initial sa le obtina pastrand sistemul IVG, dar cu mai multe deductibilitati”, spune fostul ministru de finante, Daniel Daianu.
Acordand mai multe deductibilitat, Finantele sperau nu numai sa ofere contribuabililor o relaxare fiscala, ci sa si creasca incasarile la buget, marind baza de colectare. Cu alte cuvinte, neputand fi obtinute decat de catre cei care depun declaratii de venit, aceste facilitati ar fi trebuit sa-i convinga si pe cei „neprinsi” din diverse motive in sistemul IVG sa-si declare veniturile. Cati vor mai fi insa dispusi sa-si declare veniturile reale doar pentru a-si deduce in 2004 dobanda la un credit ipotecar sau primele de asigurare, stiind ca din 2005, cand se va introduce cota unica, toate aceste facilitati vor disparea? Cu incasari mai mici ca urmare a deducerilor suplimentare, dar fara o baza mai mare de colectare, bugetul nu va avea decat de pierdut. In plus, sistemul IVG va fi dat peste cap prin introducerea unor noi declaratii de venit (cu rubrici pentru cheltuielile deductibile) care vor fi valabile doar un an. De toate aceste riscuri Guvernul actual nu pare a se teme. Poate si pentru ca efectele se vor resimti abia in 2005 (anul depunerii declaratiilor de venit pe 2004), cand alegerile vor fi de mult trecute).
Sindicatele joaca pe cartea gresita
Cea mai vehementa opozitie fata de introducerea cotei unice de 23% au manifestat-o sindicatele. Potrivit liderului BNS, Dumitru Costin, cota unica i-ar dezavantaja pe cei cu venituri reduse. Sindicatele doresc mentinerea cotelor progresive de impunere, ultimele, insa reduse si imputinate: doar trei cote, de 14%, 20% si 25%, cea intermediara la un venit de 12 milioane de lei. sansele de a obtine o astfel de reducere sunt minime. Ministerul Finantelor nu este de acord cu o diminuare suplimentara a veniturilor bugetare, trebuind sa obtina acceptul FMI si pentru cresterea deficitului bugetar cu 1% in 2004. Liderul CNSR Fratia, Marius Petcu, spune ca mai exista loc de compromis, daca pe langa cota unica ar fi acordate si deductibilitatile promise. Persoanele cu venituri mici, pe care sindicalete le apara de efectele cotei unice, sunt insa ultimele care ar beneficia de acestea. Nici pe cartea facilitatilor pentru pensii ocupationale castigul sindicatelor nu va fi cel scontat, tot Guvernul intentionand sa excluda accesul societatilor financiare nou infiintate pe aceasta piata.