Moş Crăciun este cea mai cunoscută marcă din Finlanda, iar societatea care o exploatează ar vrea să o rentabilizeze folosind-o pe parcursul întregului an, în toată lumea, relatează AFP.
Zeci de mii de turişti străini merg anual la Rovaniemi, oraş de la cercul polar unde ‘locuieşte’ Moş Crăciun. Finlandezii au reuşit să îi convingă pe toţi că Moş Crăciun este originar din Laponia finlandeză. În jurul personajului se organizează numeroase activităţi turistice, iar hotelurile sunt aproape pline cu ocazia sărbătorilor de iarnă. ‘Moş Crăciun este cea mai cunoscută marcă din Finlanda’, spune Petri Paarnio, director Santa Claus Licencing, firma care deţine drepturile de exploatare a mărcii finlandeze Moş Crăciun.
Pentru ca marca să fie mai rentabilă, el se gândeşte să îi dea de lucru moşului cu căciulă roşie şi barbă albă şi în afara perioadei de vârf, noaptea de 24 spre 25 decembrie, când aleargă să dea cadouri copiilor. Paarnio vrea să creeze un Moş Crăciun care să funcţioneze tot anul. ‘Nu profităm suficient de pe urma imaginii lui Moş Crăciun finlandez, poate pentru că moşul dispune de o perioadă prea scurtă’, spune directorul. Firma pe care o conduce vrea să se asocieze cu jocuri video, mari evenimente internaţionale, parcuri de distracţii şi produse derivate.
‘Moş Crăciun este o icoană, care întruchipează simboluri ca sănătatea, solidaritatea şi valori ca bucuria de a dărui fără să aştepţi să ţi se dăruiască’, adaugă Paarnio. Firma, care colaborează cu organisme de promovare a turismului finlandez, vizează în 2014 o piaţă care ar putea reprezenta şi ‘sute de milioane de euro’.
Altă cale este dezvoltarea popularităţii lui Moş Crăciun, asociat cu naşterea lui Isus Cristos, în ţări fără tradiţie creştină. În pofida crizei bugetare prin care trece Finlanda, Parlamentul a aprobat în luna decembrie un buget suplimentar de 300.000 euro destinat promovării lui Moş Crăciun…în China. ‘În Europa, Crăciunul durează puţin. Însă Moş Crăciun poate fi considerat în Asia un personaj care funcţionează tot anul’, apreciază Paarnio. Printre vizitatorii din Rovaniemi există mulţi japonezi, ‘însă China, Hong Kong, Coreea de Sud şi Singapore cresc în importanţă’, arată Sanna Kortelainen, directoarea oficiului de turism din Rovaniemi.
Sezonul cuprinde şi începutul lunii ianuarie fiindcă ruşii sărbătoresc Crăciunul în noaptea de 6 spre 7 ianuarie, potrivit calendarului iulian. ‘Ruşii umplu hotelurile după Crăciun până la începutul lui ianuarie’, spune Sanna Kortelainen.
Pentru a-şi demonstra generozitatea, Moş Crăciun, în afara deplasărilor sale internaţionale, merge de doi ani şi la copiii japonezi din Fukushima, după catastrofa nucleară provocată de valul tsunami din 2011. ‘Moş Crăciunul nostru este mai sănătos, mai subţire şi mai ales nu spune +ho-ho-hoo!+, precum confratele său american’, insistă Paarnio.
Rămâne de lămurit dacă Moş Crăciun este un produs ca celelalte. ‘A încerca definirea valorii lui Moş Crăciun pe piaţă ar putea intra în conflict cu propriile sale valori. Se pare că perioada de Crăciun este deja destul de comercială’, consideră analistul bursier Mikael Rautanen.
Sursa: Agerpres