După nici doi ani de activitate, rezultatele companiei din spatele brandului salt&pepper, unul dintre cei mai noi jucători de pe piaţa de catering, s-au înscris pe un trend ascendent.

Omul din spatele acestei afaceri este un tânăr de 28 de ani, care a pornit pe acest drum alături de soţia sa, cu experienţa acumulată în câteva restaurante renumite şi cu 15 lei în buzunar. „Toţi banii de care am avut nevoie la început au fost împrumutaţi”, a declarat Bogdan Ciubotariu, general manager salt&pepper, o afacere pornită de la zero în 2007, iar „ideea a venit din pasiune, întrucât am prins de mic secretele gastronomiei de la mama mea, care a lucrat într-un restaurant cu specific internaţional”. A închiriat un spaţiu de 800 de metri pătraţi, o fostă carmangerie, a început renovarea lui, iar după trei luni de muncă pentru a-l aduce la standardele cerute în alimentaţia publică, au venit şi primele trei comenzi. „Valoarea manoperei şi a materialelor necesare pentru dotarea spaţiului a atins suma de 60.000 de euro, bani pe care am început să-i plătesc după primele încasări”, a spus managerul.

Singurii angajaţi la momentul respectiv, îşi aminteşte el, erau un bucătar şi un prieten care se ocupa de încheierea contractelor, astfel că pentru onorarea primelor contracte a fost nevoie de ajutorul familiei şi al prietenilor. „Primele trei comenzi, care au fost substanţiale, au venit ca prin minune, am avut de pregătit meniuri pentru trei evenimente la care au participat 900, 250 şi, respectiv 1.300 de persoane”, povesteşte Bogdan Ciubotariu, adăugând că de aici au venit primii 30.000 de euro. Apoi, comenzile au început să apară una după alta, lucru datorat şi politicii de preţ practicate de companie. După plata tuturor datoriilor, a urmat o reinvestire continuă a câştigurilor în utilarea bucătăriei, logistică şi perfecţionarea personalului. Astfel, rezultatele financiare ale primului an de activitate au fost urmaătoarele: o cifră de afaceri de 150.000 de euro şi o rată a profitului de 30%.

Un an decisiv

„În 2008, ne-am fixat ca strategie asocierea numelui cu evenimentele reprezentative pentru targetul nostru şi cred că ne-a reuşit, prin prezenţa la Festivalul de jazz, lansarea programului Friends of MNAC şi alte numeroase concerte şi vernisaje”, a spus Bogdan Ciubotariu. „În prezent, nu avem meniuri standard. Există o bază de peste 2.000 de preparate şi pentru a ne menţine pe piaţă, venim mereu cu idei noi”, a adăugat el. Deşi 2008 a fost anul unei creşteri rapide, managerul consideră că este dificil să-şi calculeze poziţia faţă de concurenţă, întrucât criteriile sunt diverse. Spre exemplu, în cazul salt&pepper calitatea produselor este ridicată şi datorită lipsei aditivilor alimentari, iar unicitatea este dată de reţetele proprii, implementarea conceptului de food design şi neperceperea unei taxe de catering.

Şi dacă 2008 s-a încheiat cu obţinerea unei cifre de afaceri de 461.000 de euro, în creştere cu peste 200% faţă de anul precedent, până la sfârşitul lui 2009, managerul companiei se aşteaptă ca aceasta să depăşească pragul de un milion de euro.

„Deocamdată, nu am resimţit efectele crizei, dar suntem condiţionaţi de creşterea preţurilor la materia primă. Furnizorii au crescut preţurile, în loc să le scadă şi asta ne-a afectat”, a declarat Bogdan Ciubotariu. Cât despre previziunile pentru piaţa de catering, managerul a adăugat: „E un domeniu în care nu poţi avea o planificare sigură, pentru că depindem de evenimentele din cursul anului”.

În prezent, compania are 12 angajaţi şi va ajunge în curând la 17, iar media de vârstă este sub 30 de ani. Deşi nu-şi pune în nici un caz problema vânzării afacerii, Bogdan Ciubotariu şi-a evaluat businessul la cinci milioane de euro.