De câțiva ani încoace, niciun top al companiilor din România în care merită să lucrezi nu ocolește filiala din țara noastră a companiei Adobe. Atât specialiștii în IT dar și cei experți în marketing, HR sau juriști își doresc să lucreze într-o companie cu o vizibilitate relativ redusă în România, dar care oferă confortul stabilității și al salariului competitiv.
Cu ocazia evenimentului How To Web, reprezentanții Adobe România ne-au răspuns la câteva întrebări.
Capital: Adobe Romania este poate cel mai bun și cel mai râvnit angajator din România, pentru un IT-ist. Cum vă simțiți în această postură și care sunt, mai concret, elementele care vă fac să fiți un angajator de succes?
Adobe România: Angajaţii noştri ne spun că apreciază trei lucruri la Adobe România:
Tipul de proiecte la care lucrează
Sunt proiectele Adobe de generaţie nouă (nu lucrăm la proiecte de mentenanţă), care au ca scop să ajute industria media (video şi de publicaţii), să-şi treacă conţinutul în mediu digital, accesibil oriunde (laptop, tabletă/telefon, set-top box).
Sunt proiecte care contribuie la generaţia următoare de tool-uri Adobe şi platforme de publicare conţinut online, care ţin cont de tendinţele actuale (cloud, explozia de dispozitive, conectivitate aproape permanentă).
Impactul acestor proiecte constituie o sursă de mândri pentru biroul din România dar în acelaşi timp, simţim şi responsabilizarea la nivel individual – cum ar zice colegii din US, „failure is not option”.
Colegii
Avem oameni de calitate şi acest lucru este un diferenţiator şi ceea ce ne permite să aducem valoare adăugată în acest proiecte de viitor.
Credem că avem o echipă de „A players” şi continuăm să ţinem ştacheta ridicată şi să angajăm astfel de oameni – de la absolvenţi până la oameni seniori care vor să facă o diferenţă / să aducă un impact prin munca lor.
Oportunităţile reale de creştere
Investim în oameni. Un angajat Adobe România are acces la nenumărate resurse prin care poate să stea informat sau care-l susţin în a-ş urmări interesele de carieră:
- O bibliotecă cu carţi Amazon care este completată în fiecare trimestru;
- Acces la variate surse digitale de cărţi, rezumate şi rapoarte din industrie;
- Participarea la training-uri pe domenii tehnice, de soft skills, sau de proces (agile, scrum master, etc.)
- Hackatons – spre exemple: Mobile Development, Webkit, Idea-tons;
- Participare la conferinţe în Europa sau Statele Unite – anul acesta am început să avem speakeri la astfel de conferinţe, ceea ce dovedeşte faptul că suntem la momentul în care putem să împărtăşim din cunoştinţele acumulate în cadrul proiectelor;
- Creşterea managerilor din interior – un program care susţine acumularea abilităţilor de management pentru oamenii care doresc să facă această trecere;
- Călătorii periodice în Statele Unite prin care au acces la clienţii mari ai proiectelor noastre.
După cum vedeţi, mediul de lucru excepţional din cadrul Adobe România nu este listat ca un factor care face diferenţa. Eu cred că este firesc ca oamenii creativi (ca aceia care lucrează la noi) să aibă parte de un astfel de mediu, cu acces la tot ce înseamnă ultima generaţie de hardware şi software, cu birouri degajate, zone de relaxare, masaj şi masă gratuit la serviciu şi multe altele.
Capital:Cum se vede IT-ul din România din birourile Adobe?
Adobe România: O să fiu puţin „pesimist” – în continuare văd foarte mult oursourcing şi back-office. Ştiu că toate acestea îşi au rolul lor, însă parcă lipseşte partea de cercetare-dezvoltare şi cea de antrereprenoriat în domeniul IT.
Pe termen lung, valoarea pe care România o poate aduce în IT nu este una de diferenţiere prin cost şi volum (volumul oricum nu îl avem nici astăzi) – trebuie să începem să creştem pe scara valorii adăugate, să creştem în partea de business local capabil să definească produse pregătite pentru piaţa mondiala, product management, design şi experienţa utilizatorului.
Unde sunt cele 1000 de startup-uri locale care ne pun pe harta celor mai noi „Silicon Valleys” alături de Tel-Aviv sau London’s Tech City? Sau ca să reformulez întrebarea: Care sunt schimbările din legislaţie şi educaţie care ar trebui să susţină un astfel de rezultat în viitor?
Capital:Ce-i sfătuiți pe tinerii IT-iști de la noi: Să plece din România în America sau oriunde sunt mai bine plătiți sau să rămână aici?
Adobe România: E greu să raspunzi la o astfel de întrebare, având în vedere că am avut colegi şi prieteni cu care am lucrat împreuna 6-7 ani şi care au decis să plece din România, nu din cauza companiei (ei lucrează în contiuare la Adobe US), ci din cauza contextului (a se citi instabilităţii) pe care România îl oferă acum. Eu sunt unul dintre cei care vor să facă o schimbare în România şi de aceea sfatul meu pentru ei ar fi: încercaţi să puneţi pe picioare unul din cele 1000 de startup-uri pe care le-am menţionat la întrebarea anterioară
Capital:Și pentru că tot suntem la capitolul salarii: cât câștigă la Adobe un IT-ist care tocmai s-a angajat și care are, să zicem, 5 ani de experiență?
Adobe România: E destul de competitiv. Pachetul de beneficii Adobe include şi multe alte lucruri pe lângă salariu, dar ştiu că piaţa din România se uită strict la salariul net lunar, prin urmare lucrăm activ să-l menţinem în top-ul salariilor de pe piaţă.
Capital:Ce face compania Adobe dacă un angajat foarte bun vrea să plece?
Adobe România: Ce face orice angajator – află motivele plecării angajatului şi încearcă să vadă dacă sunt lucruri pe care le poate schimba pentru a-l ţine in continuare. Pot să împărtăşesc cu voi faptul că de cele mai multe ori plecarea de la Adobe România înseamnă de fapt plecare din ţară, pentru oportunităţi şi stabilitate mai mare în alte ţări vest-europene sau peste ocean. Un semnal de alarmă şi pentru cei care ne conduc – asistăm la un nou val de emigrare a talentelor, cauzat de instabilitatea locală.
Capital:Ce sfaturi le dați IT-iștilor din România care vor să aibă succes? Dar celor care vor să se angajeze la voi?
Adobe România: Să-şi asume riscuri şi să lucreze din pasiune. Succesul (şi recompensa financiară) vine de obicei ca urmare a pasiunii pentru ceea ce faci.
Capital:Și pentru că tot suntem la capitolul angajări și planuri: Care sunt planurile Adobe România pentru următorii 3 ani, să zicem?
Adobe România:Vom continua să menţinem un portofoliu de proiecte de excepţie şi vom continua să creştem organic (ca număr) şi ca impact adus în ecosistemul de produse Adobe şi pentru clienţii noştri. Cel mai probabil vom asista la mărirea numărului de proiecte conduse la nivel de business din biroul local Adobe România.
Capital:Se poate face business profitabil în România (în IT)? Ce ar putea fi schimbat la noi în țară pentru a fi încurajată această industrie?
Adobe România: Cred că am răspuns parţial la această întrebare printr-o parte din răspunsurile anterioare. Piaţa din România nu este una mare, de aceea oportunităţile reale sunt de a face business din România prin care adresezi piaţa regională sau chiar globală. Oportunităţile de a face acest lucru sunt mult mai mari astăzi având în vedere mediile de distribuţie ca internetul, proliferarea app store-urilor. E nevoie de idei, curaj şi perseverenţă. Adică să nu renunţi după primele 9 eşecuri.
Capital: O ultimă întrebare și o provocare, totodată: Care ar fi măsurile adoptate pentru România dacă "Adobe" ar fi la guvernare?
Adobe România: Aş acorda o atenţie mai mare educaţiei şi aş încuraja (prin proiecte financiare) creşterea nivelului de antreprenoriat la nivel local.
A răspuns din partea Adobe România, Dragoș Georgiță, Campus Leader Adobe Romania.