Agenţii economici specializaţi în servicii arhivistice vor putea prelua documentele cu valoare practică de la instituţii sau firme pentru a le depozita şi pentru a oferi copii sau extrase celor interesaţi. Activitatea de arhivare, doar pentru documentele cu valoare practică, se va putea face de agenţi economici care prestează servicii arhivistice, a stabilit Guvernul prin proiectul de lege care modifică Legea Arhivelor Naţionale. În prezent, există operatori economici care p
Agenţii economici specializaţi în servicii arhivistice vor putea prelua documentele cu valoare practică de la instituţii sau firme pentru a le depozita şi pentru a oferi copii sau extrase celor interesaţi.
Activitatea de arhivare, doar pentru documentele cu valoare practică, se va putea face de agenţi economici care prestează servicii arhivistice, a stabilit Guvernul prin proiectul de lege care modifică Legea Arhivelor Naţionale. În prezent, există operatori economici care prestează astfel de servicii, dar nu sunt autorizaţi. În baza noului act normativ, aceste firme vor putea fi autorizate de Arhivele Naţionale sau de serviciile judeţene ale Arhivelor Naţionale.
Scopul legii este de a facilita accesul la documente arhivate
Prin adoptarea acestui act normativ, va exista un acces mai facil la unele documente cu valoare practică.
„Cele mai multe solicitări venite din partea cetăţenilor vizează eliberarea de adeverinţe care să ateste vechimea în muncă, în special de la societăţi comerciale care s-au desfiinţat sau sunt în lichidare.
În prezent, eliberarea acestor adeverinţe poate dura destul de mult, uneori fiind chiar imposibilă, atât din cauza deficitului acut de spaţii de depozitare şi a personalului insuficient încadrat la Arhivele Naţionale, cât şi din cauza lipsei de fonduri necesare desfăşurării acestor activităţi”, a spus purtătorul de cuvânt al Guvernului, Ioana Muntean.
Cetăţenii se vor adresa direct firmelor pentru a obţine documente arhivate
Documentele cu valoare practică vor fi păstrate de firmele de arhivare şi vor putea fi puse la dispoziţia cetăţenilor interesaţi.
„Creatorii şi deţinătorii de documente sau, după caz, succesorii în drepturi ai acestora sunt obligaţi să elibereze, la cererea persoanelor fizice şi a persoanelor juridice, certificate, copii şi extrase de pe documentele pe care le creează sau le deţin, dacă acestea se referă la drepturi care îl privesc pe solicitant”, a spus Muntean.
În cazul desfiinţării unei instituţii sau societăţi comerciale, Arhivele Naţionale vor putea acorda unor firme specializate autorizaţia de a prelua arhivarea documentele cu valoare practică emise de unităţile desfiinţate.
Preluarea activităţii de arhivare de firme private va fi făcută în cazul documentelor care nu au ajuns la nici o instituţie, precum şi pentru documentele cu valoare practică ce vor fi create în viitor.
Firmele specializate existente în acest moment pe piaţă nu sunt autorizate
Există şi acum agenţi economici privaţi care prestează servicii arhivistice, dar care sunt neautorizaţi. Acum vor putea fi autorizaţi de Arhivele Naţionale, potrivit purtătorului de cuvânt al Guvernului.
„În prezent, există operatori economici înfiinţaţi în baza Legii societăţilor comerciale, deci cu capital privat, neautorizaţi de Arhivele Naţionale care prestează servicii arhivistice, iar în baza noului act normativ, vor putea fi autorizaţi. De asemenea, vor putea fi autorizaţi şi alţi operatori economici care să desfăşoare această activitate”, a precizat Muntean.
Autorizaţia se acordă contra cost
Această autorizaţie de funcţionare se eliberează, contra cost, dacă sunt îndeplinite cumulativ mai multe condiţii referitoare la competenţa profesională, baza materială, existenţa unui fond destinat acoperirii cheltuielilor ocazionate de transferul documentelor deţinute, în caz de încetare a activităţii, şi de existenţa unor reglementări interne de practică arhivistică.
„Autorizaţie va fi valabilă timp trei ani, cu posibilitatea de a fi prelungită pentru aceiaşi perioadă”, a spus purtătorul de cuvânt al Guvernului, Ioana Muntean.
Procedurile privind desfăşurarea acestei activităţi vor fi stabilite prin Norme Metodologie aprobate prin Ordin al ministrului Administraţiei şi Internelor în termen de 60 zile de la intrarea în vigiare a Legii.