Recesiunea îi obligă pe consumatorii occidentali să acorde prețurilor mai multă atenție decât obișnuiau acum câțiva ani. SmashingLists scrie că în încercarea de a-şi înviora vânzările, companiile ies pe piaţă cu instrumente de marketing campanii care mai de care mai inedite. Iar clienții vor să își „customizeze“ achizițiile pentru a-și exprima personalitatea.

De exemplu, firma suedeză Bike by Me îți oferă posibilitatea să alegi culoarea fiecărei componente a bicicletei tale. Trikoton, o casă de modă nemțească, îți oferă posibilitatea să cumperi haine care reflectă sunetul vocii tale (un computer transformă vorbele tale în tipare de tricotaj).

E plină lumea de posesiuni; ieși în evidență și dacă poți să te lauzi cu locurile pe unde ai umblat și lucrurile pe care le-ai făcut. Ca modalitate de a-și atrage clienții, companiile oferă experiențe din ce în ce mai diverse. De exemplu, Tiger Beer le oferă băutorilor loiali acces la concerte și spectacole. Firma de lux Dunhill promovează un stil exotic de călătorie, à la 1930, ce poate include o vânătoare cu șoimi în Mongolia.

Mulți oameni vor să afirme cu limpezime faptul că sunt extrem, extrem de preocupați de problemele planetei, așa că un număr în creștere de bunuri sunt proiectate pentru a comunica acest mesaj. Mașina hibridă Toyota Prius nu este doar ecologică; poate fi imediat recunoscută ca atare. Bed Stu fabrică încălțări ce parcă ar fi fost acoperite de petrol la deversările din Golful Mexic. Radiourile Mango sunt lucrate de mână într-un sat indonezian, din materiale sustenabile. Și așa mai departe.

Divizia de biscuiți Triscuit a concernului Kraft Foods își învață clienții să facă ceva nou –  a distribuit patru milioane de carduri ce conțineau semințe de busuioc și mărar, împreună cu un îndrumar de grădinărit. Hotelul vietnamez Nha Trang din lanțul Sheraton a deschis o școală de gătit construită special pentru oaspeții săi. Hotelul Sorento din Seattle a sponsorizat o școală de seară unde oaspeții se pot aduna pentru a discuta ultimul roman sau carte de succes.

Mia mult decât atât, consumatorii conștienți de situația lor socială din prezent dețin o armă de care predecesorii lor nu au avut parte – Internetul. Conexiunea este acum un indicator social crucial (website-ul american Social Printshop îți oferă posibilitatea de a-ți crea un afiș la rezoluție mărită cu toți prietenii de pe Facebook, numai bun să-l agăți pe perete ca să arăți ce popular sau populară ești).

Internetul te ajută să cumperi de la orice firmă din lume care vinde produse care produse țipă „statut“. Te ajută, de asemenea, să te împrietenești cu alți oameni care au interese similare cu ale tale, un lucru pe care companiile l-au exploatat rapid. Edelman, o firmă de relații publice, a descoperit că 82% din Generația Y (cei născuți în ultimul sfert al secolului trecut – n.r.) este membră în comunități online sponsorizate de mărci cunoscute.