Registrul Comerţului investeşte 15 milioane de euro pentru a lansa, în 2011, un portal de servicii online ce va înlocui sistemul FoxPro pe care instituţia îl foloseşte încă de la înfiinţare.
Dacă răspunsul solicitării pe care aţi înaintat-o Registrului Comerţului (ONRC) întârzie, nu vă grăbiţi să daţi vina pe încetineala funcţionarilor publici. Sistemul informatic pe care se bazează activitatea instituţiei este un FoxPro instalat când computerele 486 erau în mare vogă.
Patru companii şi consorţii s-au arătat interesate de licitaţia organizată pentru modernizarea sistemului utilizat de ONRC, într-un an în care investiţiile majore în hardware şi software s-au împuţinat considerabil. Astfel, companiile care au depus oferte în acest sens sunt Romsys şi Siveco România, dar şi două consorţii, formate din Ness România şi Crescendo International, respectiv S&T Bulgaria şi Bcom Tehnologies.
„Participăm la toate licitaţiile în care considerăm că avem capabilităţile necesare desfăşurării proiectului respectiv şi în care îndeplinim condiţiile din caietul de sarcini“, au declarat, pentru Capital, reprezentanţii companiei Siveco. Furnizorul de servicii şi-a adăugat, recent, în portofoliu şi un contract de patru milioane de euro cu Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei (EASA), în care are ca partener compania Intrasoft International.
Acces la 25 de noi facilităţi
Ce înseamnă acest portal pentru Registrul Comerţului? Întâi de toate, relansarea activităţii care se desfăşoară greoi cu vechiul sistem informatic pe care instituţia îl foloseşte. În urmă cu un an, ONRC reuşea să pună în funcţiune un sistem de formulare electronice inteligente care permite înmatricularea companiilor chiar şi într-o singură zi. În ciuda beneficiilor de necontestat, gradul de utilizare a acestui sistem este departe de dorinţele oficialilor, şi asta pentru că a fost construit pe un sistem informatic supraîncărcat şi depăşit, care se blochează atunci când primeşte prea multe cereri. Odată mutat pe o reţea conformă cu cerinţele informatice din prezent, şi eficienţa sa se va îmbunătăţi considerabil.
Avantaje indirecte pentru 16 instituţii
Acesta va fi doar unul din beneficiile pe care noul portal le va oferi utilizatorilor, pentru că nu va include doar servicii pe care instituţia le furnizează acum, ci va adăuga 25 de noi facilităţi. Printre acestea, completarea online şi offline şi transmiterea electronică a tuturor cererilor şi formularelor (înmatriculări, menţiuni, depuneri situaţii financiare, cereri de informaţii şi documente etc.) utilizate în activitatea curentă, efectuarea de plăţi electronice sau transmiterea electronică automată de date către INS, Garda Financiară şi alte 14 instituţii. În plus, proiectul prevede interconectarea portalului cu Sistemul Electronic Naţional. Printre obiectivele asumate de ONRC se numără nu numai facilitarea accesului la informaţii, ci şi „creşterea numărului de utilizatori ai serviciilor publice online oferite de ONRC, estimându-se un ritm anual de creştere de 5% a numărului de utilizatori în perioada ulterioară implementării proiectului“.
Date tehnice
– Proiectul va fi implementat în 24 de luni, iar perioada de monitorizare va fi de 60 de luni după implementare.
– Cele 43 de unităţi prin care ONRC operează la nivel naţional vor fi dotate cu echipamente noi. Se vor achiziţiona 384 de echipamente hardware IT.
– Din cauza tehnologiei FoxPro învechite există un decalaj de 48 de ore între bazele de date teritoriale şi cele centrale, decalaj care se va reduce la nivel de minute după implementarea noului sistem.
15 mil. euro este valoarea contractului-anului în industria IT&C din România, pentru care concurează patru firme