Firmele care încă nu și-au achiziționat un certificat digital mai au trei luni de respiro. Însă de anul viitor Fiscul nu va mai fi la fel de îngăduitor.
Firmele românești întârzie să se adapteze la era digitală. Chiar și acum, la două luni de când depunerea exclusiv online a declarației unice 112 a devenit obligatorie, conform hotărârii de guvern care o reglementează, o bună parte din angajatorii autohtoni se mai duc cu formularele la ghișeele administrațiilor financiare.
Este vorba de circa 15%-20% din totalul contribuabililor, conform unor estimări din piață. Fie că stau prost cu banii, fie că au o mentalitate învechită, doar 314.500 dintre toți angajatorii din România au depus declarația unică pe internet la data de 25 august, când a fost termenul-limită pentru declarațiile pe luna iulie, potrivit datelor transmise revistei Capital de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Deși se știa încă de la începutul anului că derogarea care le permite firmelor să depună Formularul 112 pe format de hârtie se încheie la sfârșitul lunii iunie, mulți contribuabili au continuat să se prezinte cu foile la ghișee. Iar funcționarii Fiscului nu au avut decât să se adapteze situației, mai ales că a fost emisă o circulară din partea ministrului finanțelor, Gheorghe Ialomițianu, conform căreia, până la sfârșitul acestui an, se pot primi în continuare declarațiile angajatorilor și pe format de hârtie.
Astfel, teoretic, firmele nu mai au voie să depună la ghișeu declarația unică, așa cum prevede hotărârea de guvern care reglementează acest formular. Dar practic mai pot amâna câteva luni achiziția certificatului digital, datorită acestei circulare interne. Totuși, încet dar sigur, lucrurile avansează și, lună de lună, crește numărul firmelor care depun declarațiile pe internet, pe portalul e-România, spun funcționarii de la administrațiile financiare. Lucru demonstrat de cifre. Raportat la începutul anului, când au fost depuse online circa 60.000 de declarații unice, în aprilie numărul acestora urcase cu 57%, până la circa 94.200, ca să ajungă la 314.500 în august, în creștere de peste cinci ori comparativ cu începutul anului, conform datelor ANAF.
Amenda pentru nedepunere urcă la 5.000 lei
Cei de la administrațiile financiare avertizează, însă, că lucrurile se vor schimba de la începutul anului viitor, când Fiscul nu va mai fi la fel de îngăduitor. Contribuabilii nu vor mai putea depune deloc Formuarul 112 și, pentru asta, vor plăti amenzi cuprinse între 500 și 1.000 lei pentru persoanele fizice şi 1.000-5.000 lei în cazul firmelor, potrivit Codului de procedură fiscală.
Astfel, cei care încă nu și-au procurat semnătură digitală au la dispoziție încă aproximativ trei luni. Dispozitivul ce permite reprezentantului angajatorului, care poate fi un contabil ce depune declarațiile și pentru alte companii, costă aproximativ 60 de euro, kitul complet, la care se adaugă câte aproximativ 37 euro pe an, pentru reînnoire. În România, în prezent, sunt acreditați trei furnizori de servicii de certificare pentru semnătura electronică: CertSign, DigiSign și TransSped. Potrivit companiilor, procesul de achiziție a unui certificat digital, urmat de cel de înrolare în sistemul Fiscului, durează între opt și zece zile.
Astfel, atât furnizorii de semnătură digitală, cât și oficialii ANAF le recomandă contribuabililor restanțieri să-și achiziționeze cât mai repede dispozitivul necesar depunerii online a declarațiilor.