Cele 24 de societati membre ale UNSAR (Uniunea Societatilor de Asigurare din Rominia) au trimis deja o nota premierului Mugur Isarescu i care solicita reanalizarea acestei masuri. „Majorarea contributiei se rasfringe asupra potentialilor asigurati, care vor plati prime de asigurare mai mari, o consecinta directa fiind aceea ca, pe ansamblu, volumul asigurarilor va scadea i perioada urmatoare”, se specifica i nota cu pricina. Fondul de protejare a asiguratilor a fost constituit i 1995 pe baza Legii nr. 136 privind asigurarile si reasigurarile i Rominia, fiind destinat acoperirii despagubirilor i caz de faliment al unei firme de asigurari. El este constituit la nivelul Finantelor, fiind administrat de OSAAR (Oficiul de Supraveghere a Asigurarilor) si depozitat la Trezoreria Statului.
„Cu citiva ani i urma, cind dobinzile pe piata bancara depaseau 120%, banii din acest fond erau tinuti la Trezorerie cu dobinzi de 13 – 15%. Nici acum dobinda nu este mai mare de 18%”, constata cu tristete Cristian Constantinescu, presedintele UNSAR si directorul general al Allianz-L?iriac Asigurari.
Statul plateste dobinzi mici
De ce nu sunt investiti cum trebuie acesti bani este simplu de raspuns. Finantele au nevoie de lichiditati, pentru a le folosi dupa interesele proprii. „Eu cred ca ministerul este mai putin interesat de majorarea veniturilor la acest fond, i ideea unei mai bune protectii a asiguratilor. Pentru Finante, mai important este ca i fond sa se stringa mai multi bani pe care sa-i poata folosi”, opineaza presedintele UNSAR. Cu alte cuvinte, un procent din primele platite de catre asigurati se regaseste i acest fond prin intermediul contributiei pe care companiile de asigurari o platesc anual, bani pe care Finantele nu se sinchisesc sa-i foloseasca itr-un mod profitabil.
Asiguratii vor plati prime mai mari
Astfel ca o noua majorare a contributiei va atinge direct buzunarele asiguratului, acesta fiind nevoit, icepind cu anul viitor, sa plateasca prime de asigurare mai mari la contractele nou-icheiate. Pe de alta parte, situatia fondului si majorarea contributiei, cind interesul Finantelor o cere, nu pot fi decit un semnal negativ pentru investitiile straine de pe aceasta piata. „Nu mai poti sa-ti faci nici un plan de afaceri de perspectiva, i aceste conditii. Elaborezi o strategie dupa anumite date si ai surpriza ca ai muncit degeaba”, declara Violeta Ciurel, General Manager Nederlanden Asigurari de Viata.
Mai mult decit atit, majorarea contributiei cu pricina contravine legislatiei actuale din cel putin doua motive. Primul este acela ca se modifica o lege organica (nr. 136/ 1995) printr-o ordonanta de urgenta (nr. 145/2000), fapt care contravine prevederilor constitutionale (art 74, alineat 1). Al doilea tine de faptul ca, potrivit aceleiasi Legi nr. 136, majorarea contributiei la Fondul de protectie a asiguratilor se face anual, si nu ori de cite ori este nevoie, asa cum a procedat pina acum Ministerul Finantelor.
Dincolo de interesul direct al ministerului, logica acestei masuri vizeaza si situatia actuala din piata asigurarilor. Este clar ca dupa aparitia noii legi a asigurarilor (nr. 32/2000), mult mai restrictiva decit cea anterioara (nr. 47/1991) i ce priveste activitatea asiguratorilor, Guvernul se asteapta la falimente i rindul companiilor de asigurari. Mai bine de jumatate din societatile care activeaza pe piata vor fi nevoite sa gaseasca solutii de supravietuire, motivul fiind majorarea capitalului social minim de catre noua lege.
Cele care nu vor reusi acest lucru vor trebui, evident, sa ichida portile. in acest caz, obligatiile companiilor declarate i stare de faliment (daca vor exista cazuri) vor fi platite din Fondul de protejare a asiguratilor. Justificata, tinind cont de starea critica a celor mai multe societati de asigurari, masura majorarii contributiei la amintitul fond nu are cum sa multumeasca companiile mari pentru care contributia la fond nu aduce vreun beneficiu direct.
„Noi penalizam societatile viabile pentru cele care merg prost. Pe piata ar trebui sa existe numai firme care respecta regulile jocului, constituindu-si corect rezervele si avind o marja de solvabilitate suficienta pentru a oferi credibilitate clientilor. Verificarea acestora intra i sarcina organismului de supraveghere”, crede Cristian Constantinescu. Numai ca, i timp ce noua autoritate – Comisia de Supraveghere a Asigurarilor – nu a fost ica numita (desi termenul a expirat de mult), prerogativele celei vechi – OSAAR – sunt limitate la un singur articol (5) din Legea nr. 32. in loc sa reglementeze aceasta deficienta, Guvernul prefera sa adune bani albi pentru zile negre.