Majoritatea companiilor care furnizează servicii de curierat ţintesc o majorare a cifrei de afaceri, mizând pe creşterea nu atât pieţei în ansamblu, cât a propriei cote pe piaţă.
Oprită de criza economică după o creştere impresionantă, piaţa serviciilor de curierat a devenit mai agitată ca oricând. Companii intrate în insolvenţă, achiziţii şi fuziuni, investiţii şi lovituri sub centură, toate acestea caracterizează ultimii doi ani ai acestui
Majoritatea companiilor care furnizează servicii de curierat ţintesc o majorare a cifrei de afaceri, mizând pe creşterea nu atât pieţei în ansamblu, cât a propriei cote pe piaţă.
Oprită de criza economică după o creştere impresionantă, piaţa serviciilor de curierat a devenit mai agitată ca oricând. Companii intrate în insolvenţă, achiziţii şi fuziuni, investiţii şi lovituri sub centură, toate acestea caracterizează ultimii doi ani ai acestui sector de servicii. Cu o valoare estimată în 2009 la circa 200 de milioane de euro, piaţa curieratului intern şi internaţional (mai puţin Poşta Română) traversează o perioadă complicată. Multe companii declară sus şi tare că se aşteaptă la majorări semnificative ale cifrei de afaceri şi ale cotei de piaţă, dar este limpede că, în condiţiile unei stagnări a cererii, singurul mod în care îşi pot atinge obiectivul propus este preluarea unor clienţi de la concurenţă. Iar acest lucru nu este posibil decât prin furnizarea de servicii tot mai performante.
Investiţii în plină criză
Concurenţa acerbă a forţat liderii pieţei să investească fie pentru a-şi menţine cota de piaţă, fie pentru a şi-o majora. UPS, spre exemplu, tocmai a inaugurat un centru de sortare în zona Otopeni, iar FAN Courier va finaliza în toamnă un plan de investiţii de 15 milioane de euro. Pe lângă cheltuielile pentru dezvoltare, apanajul firmelor care au reuşit să-şi conserve lichidităţile ori sunt sprijinite de companiile-mamă din afara ţării, multe firme au demarat investiţii de mai mică amploare, destinate eficientizării activităţii.
Deşi curieratul rapid internaţional devine tot mai important pentru piaţa autohtonă, liderul pieţei rămâne FAN Courier, firmă a cărei activitate se desfăşoară preponderent la nivel naţional. Conform lui Adrian Mihai, unul dintre acţionarii companiei, „activitatea externă a FAN Courier este de doar 1% din total“. În 2009, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 166,2 milioane de lei, iar pentru 2010 se aşteaptă la o majorare a acesteia cu 10%. Şi cei de la UPS se declară convinşi că cifra lor de afaceri se va majora, în ciuda crizei, de la 63 de milioane lei în 2009 la peste 78 de milioane în acest an. După afacerile de circa 23 milioane lei de anul trecut, cei de la DPD-Pegasus râvnesc şi ei la o creştere cu 20% a cifrei de afaceri. Deşi sunt plini de optimism, actorii pieţei de curierat rapid recunosc că se tem de un posibil blocaj financiar, generat de intrarea în insolvenţă a unor clienţi importanţi. Întrucât majoritatea activităţilor este dedicată curieratului business to business, un astfel de scenariu ar da peste cap multe planuri de afaceri.
Până de curând, aveam un singur jurist. Acum avem şapte-opt persoane care se ocupă în special de recuperarea banilor de la rău-platnici.
Adrian Mihai, business development manager FAN Courier
Odată ce economia va reîncepe să crească, se va majora şi activitatea noastră aici. Piaţa va creşte.
Cindy Miller, managing director, UPS South Europe & Africa