Firmele de leasing au pe listă recuperări de milioane de euro

Clienţii care nu reuşesc să-şi plăteas­că ratele nici nu se îndură să dea maşinile înapoi. Cele mai multe însă se întorc la leaseri, cu ajutorul firmelor specializate în recuperări. Numărul clienţilor care întârzie cu plata ratelor a crescut în primul trimestru al acestui an, comparativ cu ultimele trei luni ale anului trecut. Concomitent, a crescut şi numărul maşinilor scoase la vânzare de companiile care le-au finanţat în trecut. Oficialii câtorva dintre marile

Clienţii care nu reuşesc să-şi plăteas­că ratele nici nu se îndură să dea maşinile înapoi. Cele mai multe însă se întorc la leaseri, cu ajutorul firmelor specializate în recuperări.

Numărul clienţilor care întârzie cu plata ratelor a crescut în primul trimestru al acestui an, comparativ cu ultimele trei luni ale anului trecut. Concomitent, a crescut şi numărul maşinilor scoase la vânzare de companiile care le-au finanţat în trecut. Oficialii câtorva dintre marile companii mari de leasing recunosc că au câteva sute de autovehicule pe care le-au recuperat sau pe care încearcă să le recupereze de la rău-platnici. De exemplu, în cazul BCR Leasing, numărul acestora este de circa 200, iar în cazul TBI Leasing, de circa 150. La Impuls Leasing, numărul autovehiculelor recuperate de la clienţi sau în curs de recuperare se ridică la circa 350, potrivit directorului general al companiei, Răzvan Diaconescu. Reprezentanţii altor companii preferă să nu vorbească despre acest subiect.

Numărul vehiculelor reluate în posesie nu are încă o pondere semnificativă în numărul total al celor finanţate de companii: la TBI sunt circa 1,5%, la BCR Leasing, sub 1%, iar la Impuls Leasing, ponderea lor ajunge la circa 2%.

În schimb, valoarea vehiculelor recuperate şi scoase la vânzare este de ordinul milioanelor de euro. Raiffeisen Leasing încearcă să obţină circa trei milioane de euro pe vehiculele luate de la foştii clienţi, potrivit anunţurilor postate pe site-ul companiei. Concomitent, vehiculele pe care le are de valorificat TBI însumează 2,23 milioane de euro. În acelaşi timp, Impuls are de recuperat patru milioane de euro, sumă care include valoarea maşinilor reluate în posesie, dar şi pe a celor pentru care a fost demarată executarea silită.

De obicei, finanţatorii demarează procedurile de executare silită după ce clientul nu şi-a mai achitat ratele timp de aproximativ trei luni consecutive. Aproape toţi cei care nu-şi mai pot plăti ratele încearcă să evite restituirea vehiculului către firma de leasing.

Vânzarea maşinilor recuperate aduce şi pierderi

Preţurile la care sunt scoase la vânzare maşinile recuperate sunt de obicei mai mici decât valoarea pe care o are de recuperat firma de leasing, afirmă Răzvan Diaconescu. „În general, în momentul revânzării unui autovehicul reluat în posesie se pierde între 10% şi 25% din valoarea CIP a acestuia“, explică directorul general de la Impuls Leasing. Preţurile promoţionale practicate la maşinile noi obligă firmele de leasing să vândă în pierdere maşinile second-hand, pentru a putea recupera măcar o parte din sume. se stabileste un pret inferior celor noi. În schimb, reprezentanţii TBI afirmă că există şi situaţii în care nu pierd bani atunci când vând maşinile recuperate. „Unele maşini se vând la un preţ care acoperă valoarea debitului, iar noi câştigăm; altele se vând la un preţ sub valoarea debitului, situaţie în care pierdem“, spune directorul general al TBI Leasing, Florentina Mircea. Totuşi, redobândirea vehiculelor presupune şi cheltuieli juridice şi comisioane plătite firmelor specializate în recuperări. Aşa încât, una peste alta, firmele de leasing par să fie motivate să acorde clienţilor facilităţi la plata ratelor. Dar nu oricărui client.

La reeşalonări sunt preferaţi clienţii fără restanţe

Chiar dacă numărul utilizatorilor de vehicule care nu-şi mai pot plăti ratele este în creştere, companiile de leasing acceptă cu precauţie înlesniri la plată. „Faţă de începutul perioadei de criză, acum suntem mult mai selectivi şi facem o nouă analiză de credit“, spune Florentina Mircea, care semnalează existenţa pe piaţă a unei „mode a reeşalonărilor“. „Apreciem foarte mult clienţii care vin să ceară reeşalonarea ratelor fără a avea restanţe“, adaugă Mircea. Evident, clienţii cu restanţe sunt ultimii luaţi în considerare la masa tratativelor. 

Directorul general al BCR Leasing, Claudiu Stănescu, afirmă că în ultimele trei luni au fost implementate măsuri care să permită negocierea unor scheme individualizate de plată, dar după analizarea atentă a situaţiei debitorului. „S-a înregistrat un trend de creştere a numărului de zile de întârziere la plata ratelor, dar preocuparea majoră a fost aceea de a găsi soluţii pentru clienţii aflaţi în dificultate“, spune Stănescu.

Şi la Impuls Leasing se practică personalizarea facilităţilor acordate clienţilor care pot redeveni solvabili într-un viitor previzibil. De obicei, firmele încearcă să evite acordarea unor scutiri la plata ratelor celor care vor avea probleme de venituri şi în viitor. „Problema este că trebuie să mă asigur că nu îi prelungesc agonia. Judecăm de la caz la caz“, spune oficialul Impuls Leasing. De exemplu, o persoană fizică ce a lucrat în vânzări şi care are experienţă de câţiva ani în acest domeniu poate obţine perioade de graţie la plata ratelor. În schimb, dacă cel care solicită astfel de facilităţi este agent imobiliar, şansele lui sunt aproape nule: „sunt sigur că nu o să aibă bani nici în următoarele 6-12 luni“, spune Diaconescu. Similar sunt judecate situaţiile şi în cazul firmelor.

«În general, în momentul revânzării unui autovehicul reluat în posesie se pierde între 10% şi 25% din valoarea CIP a acestuia.»
Răzvan Diaconescu, director general, Impuls Leasing

«Unele maşini se vând la un preţ care acoperă valoarea debitului, iar noi câştigăm, altele se vând la un preţ sub valoarea debitului, situaţie în care pierdem.»
Florentina Mircea, director general TBI Leasing