Firmele de leasing încasează doar în lei ratele stabilite în euro. Impun însă clienţilor un curs mult mai mare decât la casele de schimb, chiar şi decât cel afişat de băncile ale căror subsidiare sunt. Firmele de leasing din România emit facturile la plata ratei lunare doar în lei şi calculate la un curs impus, deşi majoritatea finanţărilor pe care le acordă sunt în euro. Dacă acest comportament poate fi explicabil în cazul firmelor independente, devine de neînţel
Firmele de leasing încasează doar în lei ratele stabilite în euro. Impun însă clienţilor un curs mult mai mare decât la casele de schimb, chiar şi decât cel afişat de băncile ale căror subsidiare sunt.
Firmele de leasing din România emit facturile la plata ratei lunare doar în lei şi calculate la un curs impus, deşi majoritatea finanţărilor pe care le acordă sunt în euro. Dacă acest comportament poate fi explicabil în cazul firmelor independente, devine de neînţeles la societăţile de leasing arondate băncilor, care, prin lege, au posibilitatea de a colecta ratele în moneda creditului. Ba mai mult, în cazul Porsche Bank, de exemplu, cursul afişat este mai mare pentru ratele de leasing decât pentru cele la credite. Toate acestea se întâmplă în ciuda faptului că băncile permit achitarea ratelor în moneda creditului prin simpla deschidere a unui cont în valuta respectivă.
„Nu cred că am primit vreo reclamaţie în acest sens. Nu pot comenta, dar ştiu că firmele de leasing sunt obligate să emită facturile în lei, băncile pot colecta rata şi în alte valute pentru că deschid un cont în acea valută“, spun reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, care recunosc faptul că, în cazul firmelor arondate unor bănci, s-ar fi putut face aceeaşi operaţiune.
Pierderile suferite de clienţi nu vin doar din diferenţa dintre cel mai bun curs de pe piaţă şi cel al firmei de leasing la data facturării, deşi nici acestea nu sunt neglijabile. Clientul este dezavantajat şi prin faptul că nu poate plăti rata direct cu euro achiziţionaţi din timp, la un curs mai avantajos. Acest dezavantaj este cu atât mai vizibil în criză economică, atunci când leul este foarte expus. De menţionat este şi faptul că peste 95% din volumul contractelor de leasing încheiate în România reprezintă finanţări în euro. În plus, companiile care domină piaţa locală sunt arondate unor grupuri bancare importante (Unicredit, BCR sau Banca Transilvania). Ratele aferente bunurilor cumpărate prin finanţări în leasing sunt achitate în conturi deschise la băncile respective, după cum este precizat şi pe factură. De altfel, dacă suni să întrebi de valoarea cursului, operatorii te îndrumă tot către bancă, pentru că „la ei este contul“.
Zeci de lei pierduţi pe lună la un contract de 20.000 de euro
În medie, diferenţa dintre cursul care poate fi găsit la casele de schimb şi cel practicat de către firmele de leasing este de 1,5%, însă diferenţa poate merge, în funcţie de strategiile băncilor, până la 4-5%. De menţionat că acelaşi curs este utilizat de firme şi la plata avansului, dar şi la plata valorii reziduale a autovehicului achiziţionat. Mai mult, strategiile nu sunt diferite nici în cazul clienţilor persoane juridice, care pot plăti lunar şi rate de mii de euro şi care pierd astfel sume importante.
Curs „preferenţial“ pentru leasing
Printre strategiile menite să „ciupească”, prin cursul de schimb, câte puţin de la mulţi clienţi, cea aplicată de Porsche Leasing se distinge în mod evident. Firma, subsidiară a grupului Porsche Bank, aplică un curs „preferenţial“, mai mare nu doar în comparaţie cu rata oficială sau cu cea de la casele de schimb, ci chiar faţă de cursul folosit de bancă la creditele pe care le acordă pentru achiziţionarea de autoturisme. Reprezentanţii Porsche Bank, cel mai mare jucător local pe piaţa finanţărilor auto, nu au acceptat să comenteze situaţia până la ora publicării acestui material.