Micile companii de leasing ar putea dispărea în masă anul viitor pe fondul scăderii pieţei auto şi al exploziei restanţelor, care au ajuns la peste 35% din totalul finanţărilor. Firmele de leasing ar putea plăti în 2010 preţul dezvoltării exagerate din perioada 2006-2008. După o scădere de 75% a valorii contractelor finanţate, reprezentanţii pieţei se aşteaptă cel mult la o stagnare pentru anul viitor. Companiile de dimensiuni reduse par aproape condamnate. „Cred
Micile companii de leasing ar putea dispărea în masă anul viitor pe fondul scăderii pieţei auto şi al exploziei restanţelor, care au ajuns la peste 35% din totalul finanţărilor.
Firmele de leasing ar putea plăti în 2010 preţul dezvoltării exagerate din perioada 2006-2008. După o scădere de 75% a valorii contractelor finanţate, reprezentanţii pieţei se aşteaptă cel mult la o stagnare pentru anul viitor. Companiile de dimensiuni reduse par aproape condamnate. „Cred că marile companii de leasing vor supravieţui crizei. Pe de altă parte însă, companiile de leasing mici prezente pe piaţa româneasca vor avea un an dificil, iar supravieţuirea lor va reprezenta o adevărată provocare, aşa cum a fost şi anul acesta“, apreciază Kurt Leitner , CEO al Porsche Finance Group. Nici firmele de diemensiuni semnificative nu vor avea o viaţă prea uşoară, cuvântul de ordine pentru 2010 fiind supravieţuirea şi în niciun caz dezvoltarea. „În 2010, nu suntem forţaţi să aplicăm schimbări majore în planul nostru de afaceri. Totuşi, vom acorda o mare atenţie costurilor, prin scăderea cheltuielilor acolo unde este posibil“, spune Leitner.
Restanţele, problema fundamentală
Fie că au ajuns în faza de executare silită, fie că sunt menţinute în continuare în portofoliilor firmelor de leasing, finanţările restante sunt, ca şi în cazul băncilor, principala problemă a firmelor de leasing. La finele lunii septembrie, ponderea contractelor restante în totalul finanţărilor ajunsese la nu mai puţin de 35%. „Cele mai mari probleme pe care le avem vizează politica de provizionare a BNR, care ar trebui să fie mai flexibilă, precum şi decizia Curţii Constituţionale cu privire la suspendarea executării silite a unor bunuri, ceea ce ne creează mari probleme“, spune Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociaţiei Societăţilor Financiare (ALB).
Pentru a gestiona aceste probleme, companiile au ales strategii diferite. Dacă cele mici au preferat să treacă direct la executarea datornicilor, firmele mai mari îşi permit să caute soluţii împreună cu clientul. „Atunci când apar imposibilităţi de plată din partea clienţilor, încercăm să discutăm cu fiecare în parte pentru a găsi soluţia optimă, chiar dacă aceasta înseamnă reeşalonarea creditului sau o perioadă de graţie. Doar în cazuri excepţionale ajungem să luăm maşina înapoi de la client, dar aceasta este întotdeauna ultima noastră opţiune“, spune Kurt Leitner.
Schimbare de paradigmă
Situaţiile disperate cer măsuri disperate, iar companiile de leasing lovite puternic de criză nu au întârziat să le aplice. Asistăm practic la o reprofilare aproape totală a firmelor din domeniu. „În aceste momente de criză, companiile de leasing se reorientează către marketing, revânzare, precum şi pe restructurarea creditelor. Majoritatea agenţilor de vânzări au fost recalificaţi şi se ocupă în principal de recuperare“, spune Adriana Ahciarliu. Tocmai pentru a reuşi să vândă cât mai rapid automobilele recuperate de la clienţii rău-platnici unele firme de leasing au dezvoltat portale dedicate. „Exportul maşinilor recuperate în alte ţări nu este o opţiune pentru noi. Găsim soluţii la nivel local şi ne bazăm pe sprijinul reţelelor noastre naţionale de dealeri, precum şi pe brandul propriu Weltauto pentru revânzarea maşinilor“, spune şeful Porsche Leasing, firmă care a lansat un portal dedicat vânzărilor de maşini recuperate.
În aceeaşi situaţie se află şi alte companii importante, cum ar fi BCR Leasing, al cărei portal dedicat a fost lansat doar în urmă cu câteva luni. De cele mai multe ori, preţurile maşinilor scoase la vânzare sunt mai mici decât media pieţei. Categoriile de maşini care pot fi găsite prin accesarea acestor site-uri variază de la automobile de clasă mică până la SUV-uri şi chiar maşini exclusiviste, precum Porsche sau Bentley, ultima marcă fiind prezentă pe site cu patru modele, la preţuri de peste 200.000 de euro.
Kurt Leitner, CEO Porsche Finance
10.000 de maşini recuperate de la clienţii restanţieri stau în parcurile auto ale firmelor de leasing. Mai bine de o treime din totalul împrumuturilor sunt restante
Pe băncile tribunalului
Judecată În majoritatea cazurilor în care execută un bun al unui client sau primesc acel bun chiar de la clientul care nu mai poate achita ratele (90% din cazuri), firmele de leasing merg şi în justiţie cu clientul respectiv. „Diferenţa dintre suma obţinută din vânzarea bunurilor recuperate este desigur variabilă, raportându-se direct la anumiţi parametri, precum durata contractului, numărul de rate rămase de plată. Dacă rămâne o sumă neacoperită după vânzarea maşinii pe care trebuie să o recuperăm, aceasta este facturată către client“, spune Leitner.
Concurenţă În cazul clienţilor rău-platnici companii, principalul concurent al firmelor de leasing la executările silite pare a fi statul. Aceasta, în condiţiile în care, potrivit unei decizii din luna august, începerea executării trebuie să fie precedată de obţinerea unui aviz de la judecător în cazul finanţatorilor privaţi. Statul nu trebuie să obţină însă şi el acest aviz. Ca urmare, administraţiile fiscale au prioritate la executarea bunurilor pentru toate firmele care, pe lângă restanţele acumulate la contractele de leasing, sunt datoare şi la stat.