Chiar dacă au reușit să își diminueze o parte din volumul mare al bunurilor recuperate, companiile de leasing aplică discounturi de până la 15%, pentru a scăpa de stocurile existente.
Reprezentanții companiilor de leasing semnalează un trend descrescător al prețurilor, față de 2010, în privința bunurilor reposedate care ajung în parc, în unele cazuri reducerile fiind de 40%.
BCR Leasing lansează o ofertă promoționala, în perioada 14 aprilie – 10 iunie 2011, pentru 100 de autoturisme și vehicule comerciale aflate în parcul său de vehicule recuperate, prin care clienții beneficiază de o reducere de 15% din prețul de vânzare, discounturile fiind astfel cuprinse între 288 și 3.456 euro. Vehiculele pot fi achiziționate de persoane fizice sau juridice, prin toate sistemele de plată: cash, leasing sau credit.
În prezent, BCR Leasing are în stoc circa 370 de autoturisme, 140 de vehicule utilitare ușoare și 100 de vehicule comerciale grele (inclusiv semiremorci, autobuze etc.), iar stocul este în scădere. Bogdan Spețeanu, director general al BCR Leasing, declară că, „față de anul trecut, când ne-am bazat pe volum și vânzări pe piețe externe, în acest an ne bucurăm să vedem un interes în creștere al pieței interne.“
Felix Daniliuc, director general al Raiffeisen Leasing, afirmă că „în parcul de reposesii al companiei se mai află 95 de bunuri recuperate, dintre care: 20 autoturisme, 23 vehicule comerciale ușoare, 16 camioane, 10 semiremorci și 26 echipamente. În prezent, se constată un trend descrescător față de 2010 în privința bunurilor care ajung în parc“. Spre exemplu, un echipament tipografic Nur Expedio Inspiration 3.200 cu opțiune de printare față-verso, al cărui preț de vânzare inițial a fost de 165.000 euro plus TVA, acum este la vânzare la prețul de 99.000 euro.
La BT Leasing, prețurile nu au cunoscut o scădere importantă. Cu toate acestea, Titus Nicoară, director general al BT Leasing, declară că „au fost replasate în contracte noi de leasing sau vândute cash 77% dintre bunurile existente în parc la începutul lui 2010, divizia de remarketing reușind ca, la sfârșitul anului, să reducă valoarea parcului auto cu 30%, în pofida recuperărilor realizate pe parcursul anul trecut“.
La 31 martie 2011, volumul bunurilor nevândute se ridica la 25,6 milioane lei, din care 48% sunt reprezentate de auto (autoturisme & autoutilitare), 49% echipamente și 2% imobiliare. „Prețurile bunurilor recuperate se încadrează în media pieței second-hand și s-au menținut la nivelul anului 2010“, susține Nicoară.
Un alt finanțator nevoit să practice discounturi este Romexterra Leasing. Aici, prețurile autovehiculelor au scăzut cu 10%-15% față de cel inițial, în anumite situații înregistrându-se chiar scăderi semnificative. De exemplu, pentru un autoturism Hyundai Santa FE prețul inițial a fost de 14.400 euro fără TVA, iar prețul cu discount e de 8.800 euro fără TVA. Din bunurile recuperate de companie, 60% sunt camioane/semiremorci, 10% autoutilitare și 30% autoturisme.
Ce sectoare sunt prioritare la finanțare
Cristian Grădinaru, reprezentant vânzări la Romexterra Leasing, spune că „în acest moment compania se axează pe vânzarea bunurilor reposedate aflate în parcul propriu și pe administrarea portofoliului existent, nefinanțând altfel de bunuri, iar în viitor există și posibilitatea finanțării pe segmentul de autovehicule noi.“
În cazul BRD Sogelease, oficialii companiei spun că se vor axa, în 2011, pe finanțarea sectoarelor de nișă, precum sectorul agricol sau medical, susținând atât inițiativa privată, cât și pe cea publică. Dana Davidescu, director comercial al BRD Sogelease, afirmă că „în portofoliul de bunuri recuperate, autoturismele reprezintă 25% din punct de vedere numeric și aproximativ 10% din punct de vedere valoric.“
Kurt Leitner, CEO al Porsche Finance Group, susține că, „în timp ce în ultimii ani leasingul financiar a avut cea mai mare pondere în portofoliul Porsche Finance Group, acest lucru s-a schimbat, ducând la un portofoliu în care creditul auto și leasingul operațional au câștigat teren“. La Unicredit Leasing stocul în acest moment este de circa 350 autoturisme. Horațiu Bîrleanu, director comunicare al companiei, declară că „se recuperează, în medie, aproximativ 70% din capitalul împrumutat“.
Parcurile auto ale firmelor de leasing au ajuns să găzduiască, numai anul trecut, peste 12.000 de mașini recuperate de la clienții rău-platnici. Conform datelor ALB, creditele neperformante reprezentau la finalul anului trecut 25,5% din portofoliul de finanțări acordate de IFN-uri, comparativ cu 29,83% în iunie 2010 și 27,45% la decembrie 2009.