Afacerile firmelor de pe piaţa de instruire s-au redus la jumătate faţă de anul trecut. Pentru a atrage clienţii, au mai lăsat din preţ şi au ajustat oferta de cursuri la provocările crizei pe care o traversăm.

Companiile care şi-au propus să înfrunte criza spun că ajustarea bugetului dedicat instruirii angajaţilor a fost nesemnificativă în acest an. „În 2008, bugetul alocat activităţilor de training a reprezentat 2,3% din totalul costurilor cu personalul.

159-30379-capital212.jpgÎn 2009, bugetul este aproximativ acelaşi, reprezentând 2,2%“, declară, pentru revista Capital, Ştefan Urziceanu de la OTP Bank România. Nici la Grupul Dacia nu s-au micşorat bugetele pentru formare. Pentru acest an, durata medie de pregătire pe angajat este de 35 de ore. „Toţi salariaţii Dacia, operatori sau manageri, vor beneficia şi în acest an de programe de pregătire profesională“, ne comunică Olivia Giura. Exemplele de acest fel sunt însă puţine. Cele mai multe companii nu se încumetă să dea bani pe dezvoltarea talentelor.

159-30378-capital211.jpgManagerii firmelor de instruire îşi pun mari speranţe în fondurile structurale, motiv pentru care mulţi au început să lucreze în tandem cu agenţii economici la diverse proiecte de accesare a banilor europeni destinaţi dezvoltării personalului. Care va fi rezultatul, vom vedea când vor primi nota la testul dat în acest an.

PIAȚA: PERCEPȚII ŞI EVALUĂRI

Cursurile sunt aceleaşi, dar cu ştampila „criză“

159-30375-21_dianarosetka_20_c.jpgDiana Rosetka, general manager United Business Development: Scăderea pieţei de instruire se poate observa în cazul bugetelor companiilor multinaţionale, dar şi al ponderii sumelor alocate pentru programele de soft skills. Date fiind resursele limitate, presiunile asupra preţului sunt foarte mari. La aceasta se adaugă şi o disponibilitate din partea unor furnizori de a coborî preţul serviciilor cu până la 25% faţă de anul trecut. Firmele de instruire au început să extindă aria publicului-ţintă, în sensul configurării unor soluţii din programele existente astfel încât să se adreseze şi segmentului antreprenorial, respectiv companiilor mici şi mijlocii. În acelaşi timp, au fost repoziţionate subiecte de interes general către o abordare potrivită contextului: cursuri de management al schimbării în perioada de criză, cursuri de inteligenţă emoţională pentru perioada de criză, cursuri de vânzări în perioada de criză etc. Dintre programele cel mai bine vândute în perioada anterioară, rămân de interes cele de dezvoltare a abilităţilor de vânzare şi a competenţelor de leadership.

Companiile cugetă adânc fiecare mişcare

159-30380-capital213.jpgConstantin Turmac, managing partner, Compass Consulting: Deşi avem în portofoliu clienţi mari, importanţi şi mulţumiţi de colaborările din anii trecuţi, cu care avem contracte „în stand by“, de câteva luni se tot aşteaptă validări suplimentare de sus (conducerea internaţională, regională). Avem mai multe proiecte POS-DRU, la care trebuia să primim răspunsuri de circa două luni, dar tocmai am aflat că se mai gândesc circa şase săptămâni. Am făcut eforturi şi mai mari de vânzare, însă răspunsurile repetate, în aceeaşi gamă, riscă să devină jenante pentru ambele părţi. Pe scurt, atunci când trainingul este văzut ca un cost, şi nu ca o investiţie eficientă, accentul se pune pe reducerea bugetelor cu orice preţ.

Proiecte finalizate după nouă luni

Ioana Molnar, marketing manager Human Invest: Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2008, am înregistrat încasări cu 20% mai reduse. În primul trimestru al anului, am avut un număr de contracte mari în negociere, a căror semnare s-a tot amânat.

De la începutul anului, am fost implicaţi într-o serie de licitaţii la clienţi mari, atât multinaţionale, cât şi companii locale. Aceste proiecte reunesc clienţi din telecomunicaţii, bănci, farmaceutice, bunuri de larg consum şi IT. Însă durata de negociere a proiectelor a crescut foarte mult faţă de anii trecuţi. Dacă în 2008 din momentul în care eram invitaţi la o licitaţie şi până la implementarea proiectului treceau trei-patru luni, anul acesta vorbim de opt-nouă luni.

Banii sunt pe mâna oamenilor-cheie

159-30376-21_georgetadendrino_20_c.jpgGeorgeta Dendrino, managing partner Interact: Cred că piaţa de instruire a scăzut cu aproximativ 30%-40% în acest an. Preţul mediu al unui curs a scăzut şi el, dar nu cu mai mult de 10%-15%. În schimb, am observat în anumite industrii o creştere a termenelor de plată cerute de companiile client, termene ce pot ajunge şi la 90 de zile. Industriile care încă solicită cursuri sunt legate de zona bunurilor de larg consum, bancară, telecomunicaţii, farmaceutice şi energie. O zonă în creştere este cea de servicii de IT şi de business processes outsourcing. Departamentele de resurse umane au acum în gestionare bugete mult mai mici de pregătire, dar au crescut sumele pe care le gestionează direct managerii departamentelor-cheie, productive, din companie.

Servicii noi, cu valoare adăugată inclusă

159-30377-21_romeocretu_20_c.jpgRomeo Creţu, consultant HRD: La noi a scăzut foarte mult cererea de cursuri din partea companiilor. Cam cu 80% comparativ cu anul trecut. Preţurile s-au modificat foarte puţin, fiind în scădere cu circa 10%. Dacă se vor reduce în continuare, este posibil să apară efecte negative mai târziu, pentru că, desigur, clienţii vor dori să beneficieze de aceleaşi preţuri ca acum. În această perioadă de criză, oferta de cursuri nu s-a schimbat, dar am introdus servicii noi, cu valoare adaugată, în care este inclusă şi partea de training. Probabil că piaţa de instruire va începe să se redreseze din luna iunie. Cred că mulţi vor apela la fonduri struc­turale, deşi experienţele unora care le-au ac­cesat au fost dezarmante, din perspectiva monitorizării.