De ani de zile vin de la judecatorie citatii pe adresa Ineco srl Bucuresti, i procesul deschis de creditorul V. Numai ca Ineco a disparut de la adresa citata. in aceeasi situatie sunt mii de societati. Peste 30% din firmele imatriculate la Registrul Comertului nu au ideplinit minima formalitate de a majora capitalul social peste limita legala – doua milioane, i cazul societatilor cu raspundere limitata, respectiv 25 milioane lei, i cazul SA.
Din 651 mii de firme, 191 de mii nu si-au majorat capitalul social peste limita legala, arata datele ONRC – Oficiul National al Registrului Comertului.
Prin urmare, nu mai putin de 200 de mii de firme pot trage tunuri de miliarde de lei, i orice moment, pe seama partenerilor de buna-credinta. Ca sa nu mai vorbim de banoasele inginerii financiare pe care proprietarii de societati le fac prin intermediul acestora.
Rapoartele Garzii Financiare abunda i exemple de evaziune fiscala prin intermediul SRL-urilor fantoma.
Daca o societate intra i datorii – catre parteneri sau catre buget-, proprietarul are solutia la idemina: vinde unei firma-fantoma partile la societatea idatorata si scoate la rampa un SRL nou-nou, prin care isi reia ingineriile financiare. Anunturile de mica publicitate de tipul „vind firma” s-au imultit.
Partenerii de afaceri pot fi usor pacaliti
„Mentinerea societatilor cu capital nemajorat i Registrul Comertului le confera personalitate juridica. Pot continua sa desfasoare operatiuni comerciale, desi cele mai multe dintre aceste firme nu mai exista i realitate. Sediul nu mai coincide sau nu si-au depus bilantul contabil. in aceste conditii, un partener nu are cum sa-si recupereze debitele”, precizeaza Marieta Anastasescu, avocat.
Din iunie 1998, Guvernul si Parlamentul tergiverseaza problema dizolvarii societatilor. Iata ca, dupa doi ani de aminare, se mai dau noua luni pina la a se matura macar o parte din societatile fantoma.
Daca bugetul scapa anul acesta de o cheltuiala i plus, ce mai conteaza ca fraudele se tin lant?! Sa fie oare la mijloc, pentru aminare, si faptul ca SRL-urile constituite de asociati persoane publice au capitalul sub limita legala?!
Senatorii doar au mimat ca iau taurul de coarne prin proiectul de lege privind reglementarea situatiei unor societati comerciale, proiect pe care l-au adoptat la iceputul lunii. Conceput de guvernul Isarescu, proiectul prevedea unele masuri pentru a sterge din Registrul Comertului firmele cu capital nemajorat. Termenul fixat initial la 30 iunie 2001 a fost mutat de senatori spre sfirsitul anului.
Primul termen a fost stabilit i 1998. Cu un an iainte, limita capitalului social fusese majorata de la 100.000 lei la 2.000.000, i cazul SRL, respectiv de la 2.000.000 la 25.000.000 lei, i cazul SA. Legea nr. 31/1990 cu modificarile ulterioare stabilea dizolvarea societatilor care nu-si majorasera capitalul i termen: „Statul, prin camerele de comert si industrie sau prin Ministerul Finantelor, va cere i instanta dizolvarea firmelor”. Dar nu specifica cine suporta costurile.
intre Camera de Comert si Industrie a Rominiei (CCIR), institutie autonoma financiar, si Ministerul Finantelor, senatorii au ales sa plateasca bugetul. Ministerul Finantelor va suporta costurile necesare dizolvarii firmelor, arata proiectul legislativ.
intr-adevar, de ce sa plateasca o institutie care icaseaza sute de miliarde din taxe de imatriculare, anume CCIR, cind problema putea fi rezolvata cu stipendii de la buget? in fond, miliardele din taxele percepute societatilor nu e mai bine (pentru cine?!) sa ramina integral i conturile CCIR decit diminuate cu cheltuielile presupuse de dizolvare?
Costurile depasesc citeva milioane pentru o firma, conform procedurii legale i vigoare. Mai itii, dizolvarea trebuie sa fie pronuntata de judecator. Pentru SRL cu asociat unic, urmeaza ca hotarirea sa fie autentificata de notar si sa fie publicata i Monitorul Oficial. Pentru celelalte categorii, legea impune lichidarea. Aceasta iseamna un onorariu pentru lichidatorul care va trece i revista eventuale bunuri ale societatii, din care, i mod normal, sunt despagubiti creditorii. Greu de crezut ca mai exista o adresa viabila a sediului, darmite patrimoniu!
Monitorul Oficial va face reduceri de tarife
Prin urmare, bugetul va suporta citeva milioane bune pentru o societate. Daca acum doi ani pentru dizolvarea unei firme (cu lichidare) se cheltuia minimum 1,5 milioane lei, acum tarifele s-au triplat. Pentru un numar de 200 mii de societati, cifrele bat usor spre 800-900 de miliarde lei. (Am presupus ca ONRC nu va cere Finantelor comisioanele percepute de regula pentru dizolvare!).
Monitorul Oficial contribuie cu o reducere de 50% din tarifele publicarii, mai stabileste proiectul adoptat de Senat. Un anunt simplu de dizolvare ocupa aproximativ jumatate de pagina, adica itre 225.000 – 300.000 lei, aflam de la Monitorul Oficial. Cu reducerea de 50%, iseamna ca, pentru 200 de mii de firme se va plati i jur de 25 miliarde lei.
Publicarea i Monitorul Oficial aduce garantii suplimentare pentru cunoasterea societatilor dizolvate. „Reprezinta garantia legala de opozabilitate fata de orice persoana interesata”, argumenteaza Ion Predescu, membru al Comisiei juridice din Senat.
Acum doi ani, institutii cheie ale statului – inclusiv Serviciul Romin de Informatii – camerele de comert si industrie, Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, Monitorul Oficial, Ministerul Justitiei – au purtat discutii, i cadrul unui forum, despre cum sa rezolve problema dizolvarii firmelor cu capital nemajorat. inca de atunci CCIR a pasat pisica i curtea Finantelor. Directorul de atunci al ONRC, Cornelia Rotaru, anunta, printr-un comunicat oficial: „Camerelor de comert si industrie le revine obligatia morala de a formula cererile de dizolvare, i timp ce Ministerului Finantelor, aceea de a iainta cererile i instanta”.
Deocamdata, operatiunea se amina, lasind Finantelor ica un an sa se gindeasca pe unde vor scoate camasa cheltuielilor cu dizolvarea.