Franta se situeaza printre principalele state care au investit in Romania. Capitalul social subscris de companiile franceze depasea 665 milioane de dolari la sfarsitul anului trecut. Cifra investitiilor totale efectuate in Romania de companiile franceze este insa mai mare, situandu-se in jurul valorii de 1,5 miliarde de dolari, estimeaza misiunea economica a Frantei la Bucuresti. Principalele investitii franceze in tara noastra sunt: Orange, 700 milioane de euro, Societe Generale-BRD, 350 milioane euro, Lafarge-Romcim, 320 milioane euro, Renault-Dacia, 308 milioane euro, Vivendi-Environnement, 98,5 milioane euro, Carrefour, 80 milioane euro, Alcatel, 40,4 milioane euro si Alstom Transport, 8,2 milioane euro. In societatile cu capital francez lucreaza aproape 45.000 de angajati, dintre care circa 75% in societati ce au fost cumparate de companii franceze: Renault – Dacia, Apa Nova – Vivendi, Lafarge – Romcim, BRD-Societe Generale. Aceasta denota implicarea capitalului francez in procesul de privatizare a societatilor de stat. Nu trebuie uitata si prezenta companiei Michelin, care a achizitionat in anul 2001 trei fabrici de anvelope.
O serie de companii franceze au realizat si investitii complet noi, incadrate in categoria greenfield. Alcatel a creat inca din 1991 un joint-venture, iar France Telecom a investit masiv in reteaua de telefonie mobila, care a devenit in 2001 Orange Romania. Companiile franceze sunt implicate in foarte multe domenii de activitate pe piata romaneasca. Danone, de exemplu, este deja o marca binecunoscuta. Carrefour a infiintat primul hypermarket in Bucuresti si urmeaza sa mai deschida si altele, iar Cora va inaugura in toamna alt hipermarket.
Dar cele mai multe investitii sunt de mai mica anvergura, concretizate in intreprinderi mici si mijlocii, in domeniul hartiei si celulozei (unde actioneaza grupul Sical, care a cumparat Ambro), in fabricarea zaharului, in agricultura etc. Multe dintre aceste intreprinderi produc pentru pietele occidentale si sunt situate de regula in provincie. Multe societati de dimensiuni reduse activeaza in sectoare traditionale, precum confectiile, prelucrarea lemnului dar si in industria constructoare de masini si electronica. Tendinta este ca numarul acestor investitii franceze sa creasca, mai ales pe masura ce piata romaneasca se maturizeaza, devenind din ce in ce mai interesanta.
Nivelul investitiilor directe efectuate de companiile franceze in Romania se reflecta si in cresterea schimburilor comerciale bilaterale. In anul 2002 valoarea acestora a crescut la 2,2 miliarde de dolari, cu 16% mai mult decat in anul anterior. Tendinta crescatoare s-a accentuat in ultimii ani: peste 23% in 2000 si peste 25% in 2001. Schimburile comerciale cu Franta au reprezentat in 2002 6,4% din totalul pietei romanesti. Primul semestru din acest an marcheaza o noua crestere a acestei cote la 6,5%. Din acest punct de vedere, Franta este al patrulea partener comercial al Romaniei, dupa Italia (20,7%), Germania (14,8%) si Rusia (7,2%).
Cea mai mare parte din produsele importate din Franta sunt reprezentate de echipamentele electrice, care conteaza cu 26% in totalul marfurilor franceze livrate in Romania. Din totalul importurilor de acest gen, cele mai multe provin din Germania, urmata de Italia care detin 31%, respectiv 28% din aceasta piata. Franta are o pondere de 12 % din importurile de echipamente electrice ale Romaniei. Pe locul secund se claseaza materialele textile. La acest capitol conduce detasat Italia, cu 51% din totalul importurilor de materiale textile. Cea mai mare crestere a livrarilor de marfuri franceze spre romania s-a consemnat in cazul produselor chimice, care au insumat 208 milioane de dolari. Din acest punct de vedere, Franta este al doilea furnizor, dupa Germania. Nu in ultimul rand trebuie remarcata dinamica importurilor de mijloace de transport. Cresterea din 2002 a fost de 75%, comparativ cu anul 2001, si a fost determinata de dezvoltarea leasingului in sectorul automobilelor.
Exporturile Romaniei au crescut cu 14,9% anul trecut, depasind un miliard de dolari. Cresterea se situeaza totusi sub dinamica generala a exporturilor, care anul trecut au crescut pe ansamblu cu 22%. Absorbind 7,6% din totalul exporturilor, Franta este a treia destinatie pentru produsele romanesti. Cele mai importante produse exportate sunt confectiile si echipamentele electrice. Cert este ca, dupa Italia si Germania, Franta este cel mai important partener comercial al Romaniei, in ceea ce priveste exportul. Chiar daca pe ansamblu tara noastra inregistreaza deficit comercial cu Franta (aproximativ 85 milioane dolari), relatiile comerciale sunt esentiale pentru Romania.
Firmele franceze au adus 1,5 mld. USD in Romania
10 iulie 2003, 12:00
Ultima modificare în 10 iulie 2003, 15:00
Franta se situeaza printre principalele state care au investit in Romania. Capitalul social subscris de companiile franceze depasea 665 milioane de dolari la sfarsitul anului trecut. Cifra investitiilor totale efectuate in Romania de companiile franceze este insa mai mare, situandu-se in jurul valorii de 1,5 miliarde de dolari, estimeaza misiunea economica a Frantei la Bucuresti. Principalele investitii franceze in tara noastra sunt: Orange, 700 milioane de euro, Societe Generale-BRD, 350 milioa
Etichete: arhiva,
milion
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook