au fost acuzate in fiecare an de asociatiile oamenilor de afaceri din tara, cat si de camerele de comert straine. Incepand de anul acesta, Ministerul Finantelor intentioneaza sa reformeze sistemul radical, astfel incat firmele cu comportament fiscal corect sa scape de interminabilele controale ce trebuie suportate pentru a primi inapoi banii. In functie de riscul fiscal, companiile vor fi impartite in trei categorii, iar in functie de incadrare vor obtine mai greu sau mai usor rambursarile de TVA. Criteriile de impartire nu sunt insa nici de data aceasta, in opinia oamenilor de afaceri, suficient de bine stabilite pentru a face clar diferenta intre firmele „nevinovate” si cele „incorecte”. „Propunerile curente pentru reformarea sistemului de rambursare a TVA sunt prea inflexibile si nu fac suficient diferenta intre acele companii care tin in mod corect evidenta rambursarilor de impozite si cele care nu fac acest lucru”, spune Rey Breden, vicepresedintele Camerei de Comert Romano-Britanice (CCBR) si director pe probleme de impozitare la compania de consultanta KPMG. In opinia sa, „firmele nevinovate si cu un bun management va trebui sa faca in continuare fata unor amanari si audituri care nu sunt necesare”. Inconvenientul unor astfel de audituri provine si din faptul ca inspectorii romani il solicita chiar daca nu trebuie clarificate decat intrebari nesemnificative referitoare la rambursarile de TVA, problema care in alte tari se poate rezolva printr-un simplu telefon. Reducerea birocratiei si a intarzierilor in rambursarea TVA a fost trecuta si printre principalele recomandari facute autoritatilor romane de Camera de Comert Romano-Americana, in ultima Carte Alba data publicitatii.Noile propuneri pentru rambursarea TVA imparte firmele in trei categorii de risc fiscal: minim, mediu si ridicat. Primelor, rambursarea TVA le va fi aprobata automat, fara alte formalitati. Companiile din categoria intermediara vor prezenta documente suplimentare, iar cele cu risc ridicat vor fi controlate fiscal inaintea rambursarii. Punctajul va fi calculat prin mijloace electronice, fiind acordat firmelor printr-o analiza de risc. Mai exact, administratiile financiare vor stabili pentru fiecare companie un Standard Individual Negativ (SIN), reprezentand suma ce poate fi rambursata fara control documentar sau tematic. Companiile nou infiintate, cele care au fapte inscrise in cazierul fiscal si cele care produc sau comercializeaza bauturi alcoolice, material lemnos si de constructii sau deseuri vor avea SIN de o unitate si nu vor putea obtine rambursari de TVA decat in urma unui control fiscal. Pentru toate celelalte firme, SIN va fi calculat ca diferenta intre media TVA colectata si media TVA deductibila din ultimele 12 luni. Dupa aceea suma maxima ce poate fi rambursata fara control se poate majora in functie de comportamentul fiscal, stabilit dupa cateva criterii. Printre acestea sunt capitalul social, domeniul de activitate, imobilizarile corporale, profitul sau pierderea din anul anterior. Obiectiile oamenilor de afaceri se refera la insuficienta diferentiere a firmelor ce tin evidente corecte, de cele incorecte, primele putand fi dezavantajate. O companie care nu are in regula evidenta rambursarilor de impozite poate primi astfel un punctaj mai bun decat alta „nevinovata”, imbunatatindu-si incadrarea si prin existenta unui capital social mai mare sau al unui anumit obiect de activitate preponderent. Criteriul capitalului social conteaza aproape la fel de mult in analiza de risc ca si cel al datoriilor bugetare, iar functionarea in domeniul comertului sau serviciilor aduce mai multe puncte „de penalizare” decat preponderenta obiectului de activitate productie industriala.
firme cu risc fiscal minim
· Oamenii de afaceri cu firme incadrate in categoria de risc fiscal minim vor scapa de obisnuitele intarzieri in rambursarea taxei pe valoarea adaugata.
· Aceasta le va fi restituita automat, fara ca inspectorii Ministerului Finantelor sa mai efectueze un control fiscal.
· Pentru aceasta categorie nu va mai fi necesara nici prezentarea altor documente suplimentare inainte de aprobarea rambursarii.
firme cu risc fiscal mediu
· Firmele din categoria intermediara de risc fiscal nu vor fi supuse controlului fiscal, insa vor trebui sa prezinte documente suplimentare inainte de a obtine rambursarea TVA.
· Printre acestea: jurnalele de cumparari si vanzari, contracte comerciale, facturi si documente vamale care sa ateste exportul efectuat, documente de atestare a efectuarii unei investitii sau balantele de verificare aferente perioadelor de raportare.
firme cu risc fiscal ridicat
· Oamenii de afaceri ale caror firme vor fi incadrate, in urma calculelor Finantelor, in categoria de risc fiscal ridicat vor avea mai mult de asteptat, neputand obtine rambursari de TVA decat in urma controlului fiscal.
· Este cazul firmelor nou infiintate, al celor care produc sau comercializeaza bauturi alcoolice, material lemnos si de constructii, deseuri, precum si al companiilor care au inscrise fapte in cazierul fiscal.
· Firmele vor primi 50 de puncte pentru un capital social mai mic de 25 de milioane de lei, 25 puncte – capital sub 500 de milioane, zero puncte – peste 500 de milioane.
· Imobilizarile corporale sub media de rambursat aduc inca 45 de puncte.
· Profitul nu adauga nici un punct, pierderea – 20 de puncte.
· Obiectul de activitate: 60 de puncte pentru comert intern, 40 – servicii, 20 – productie agricola, zero puncte – productie industriala.
· 40 de puncte se adauga daca nu s-a depus mai mult de un decont TVA.
· Media vanzarilor mai mica decat media achizitiilor – inca 45 de puncte.
· Declaratiile fiscale nedepuse in ultimul an adauga 20-60 de puncte.
· Obligatiile fiscale restante din ultimele 12 luni – sanctionate cu 50 de puncte daca au crescut si cu 30 de puncte daca au scazut.
· Daca de la ultimul control de fond au trecut mai mult de 24 de luni – 35 de puncte, 12-24 de luni – 25 de puncte
· Suma maxima rambursata fara control (SIN brut) creste cu 40% la mai putin de 155 de puncte si cu doar 20% pentru 155 – 260 de puncte.