Daca te duci pentru prima data la Pizza Hut si comanzi o pizza, vei fi surprins de comentariile pe care le face persoana care te serveste. Mai intai face o recapitulare exacta a comenzii primite, dupa care te instiinteaza cu precizie in cate minute vei fi servit. Cand aduce mancarea, are grija sa te avertizeze ca este fierbinte. Daca te duci a doua oara, constati, cu aceeasi surprindere, ca scenariul se repeta intocmai, chiar daca ai ales alta locatie si te serveste altcineva. Studiind m
Daca te duci pentru prima data la Pizza Hut si comanzi o pizza, vei fi surprins de comentariile pe care le face persoana care te serveste. Mai intai face o recapitulare exacta a comenzii primite, dupa care te instiinteaza cu precizie in cate minute vei fi servit. Cand aduce mancarea, are grija sa te avertizeze ca este fierbinte. Daca te duci a doua oara, constati, cu aceeasi surprindere, ca scenariul se repeta intocmai, chiar daca ai ales alta locatie si te serveste altcineva. Studiind mai atent cum se desfasoara lucrurile in aceasta unitate de alimentatie publica, descoperi ca intreaga activitate este subsumata unor standarde de calitate.
La fel stau lucrurile si la McDonald’s, daca ne uitam numai in acest sector economic. Domeniile in care s-au introdus standarde de calitate sunt insa mult mai multe. Doar ca ele nu se vad cu ochiul liber sau nu sunt atat de vizibile. In mod sigur insa, ele se simt. Acesta este si motivul pentru care preferam sa cumparam produse straine, sau de marca, sa mergem in magazine gen supermarket sau sa apelam la anumiti furnizori de servicii, furnizori care se bucura de renume la nivel international. Toate aceste companii merg bine si se bucura de aprecierea clientilor pentru ca ele au introdus un sistem de calitate pe care se straduiesc sa-l imbunatateasca continuu.
“Cand am venit la conducerea companiei – ne marturisea presedintele Isaac Sheps de la Tuborg, in cadrul unei discutii despre pregatirea personalului – primul mesaj pe care l-am transmis oamenilor a fost acela ca nu voi accepta niciodata si sub nici o forma expresia “Se poate si asa!” sau “Las’, ca merge si asa!” Apoi, presedintele companiei a inceput sa ne povesteasca de-a fir a par tot procesul de implementare a managementului calitatii. Lung, anevoios, continuu urmarit, scump, dar plin de succese. Intr-un final, profit pentru firma si satisfactie pentru oameni. Satisfactia de a lucra intr-o companie model, intr-una in care munca este apreciata si rezultatele se vad si in sistemul de compensatii si in cel de evolutie profesionala.
Calitatea angajatilor e buna, cu managementul stam prost
Din pacate, numarul companiilor romanesti care au introdus sisteme de management al calitatii este inca mic in Romania. Din estimarile facute, doar 1% din firmele viabile, care functioneaza efectiv, au un certificat al calitatii. Imbucurator este faptul ca, in ultimul an, numarul companiilor certificate s-a dublat. Cele mai multe au ajuns sa se certifice pentru ca altfel nu puteau iesi cu produsele pe piata internationala. Altele au descoperit beneficiile sistemului in rezultatele obtinute.
Multi directori de companii au fost nevoiti sa implementeze un sistem de calitate pentru ca aceasta certificare este o conditie obligatorie pentru a putea intra intr-o licitatie, in vederea obtinerii unui proiect. Dar, influenta au avut si partenerii sau concurentii certificati in domeniul calitatii. Multe companii au dorit sa intre in randul acestora sau sa fie la nivelul lor, certificarea fiind un criteriu de apreciere foarte important.
De altfel, certificarea este o garantie si pentru client. Acesta nu are de unde sa stie daca producatorul este certificat de o firma autorizata in domeniul calitatii. Am invatat insa sa ne uitam cu atentie la certificatele de calitate atasate produsului. Ele sunt o garantie. Astfel de certificari se intalnesc, cel mai adesea, la marile companii. Pentru intreprinderile mici din Romania, certificarea ramane inca o provocare.
La sfarsitul lunii trecute a avut loc un eveniment de marca in domeniul certificarii sistemelor de management: Forumul IQNet. Evenimentul a reunit la Bucuresti conducerea organizatiei internationale IQNet, din care fac parte cele mai reprezentative organisme de certificare din intreaga lume, printre ele numarandu-se acum si Societatea Romana pentru Asigurarea Calitatii (SRAC). Scopul a fost, desigur, de a oferi participantilor noi informatii, menite sa-i conduca, pe cei interesati, la excelenta in performante.
Situatia certificarilor ISO 9001
Intr-un singur an, in Romania, s-a dublat numarul societatilor certificate ISO 9001. Cu cat ne apropiem de momentul zero al integrarii in Uniunea Europeana, cu atat numarul acreditarilor fa fi tot mai mare.
In lume | la 31.12.2003 | 567.985 |
IQNet | la 01.07.2005 | 208.290 |
In Romania | la 31.12.2003 | 3.189 |
la 31.12.2004 | 5.183 |
Sursa: Forum IQNET SRAC, 2005
|
Rene Wasmer: “Recomand organizatiilor sa acorde cea mai mare importanta investitiei in oameni”
Vicepresedintele IQNet – asociatia celor mai importante organisme de certificare din lume – este convins ca, in orice activitate, calitatea nu este un accident. Cand vorbim de calitate, atunci trebuie sa ne referim la un proces sistematic,
in care angajatii au un rol decisiv.
Capital: Se poate introduce un sistem de management al calitatii in organizatie fara implicarea departamentului de resurse umane?
Rene Wasmer: Compania nu poate fi certificata daca nu abordeaza si resursele umane. Daca avem in vedere standardul ISO 9001, spre exemplu, acesta cuprinde un paragraf distinct referitor la resursele umane. Ele ocupa un loc bine definit in cadrul sistemului de management al calitatii.
Capital: De ce se acorda atata importanta resurselor umane in procesul de implementare si mentinere a unui sistem al calitatii?
Rene Wasmer: Managementul proceselor este un aspect deosebit de important in cadrul sistemului, or acesta nu se poate realiza decat de oameni. Daca nu avem oamenii potriviti, cu competentele potrivite, nici managementul proceselor nu va functiona eficient.
Capital: Ce trebuie sa faca in domeniul resurselor umane o companie care doreste sa obtina certificarea sistemelor de management al calitatii?
Rene Wasmer: Trebuie sa-si defineasca procesele si modul de selectare a persoanelor potrivite si a competentelor potrivite pentru a realiza procesele respective. In al doilea rand, trebuie sa acorde prioritate instruirii personalului si motivarii lui, in vederea dezvoltarii competentelor si imbunatatirii continue a proceselor.
Capital: Instruirea este de multe ori taiata de pe lista prioritatilor pentru ca managerii nu descopera, adesea, beneficiile ei?
Rene Wasmer: Organizatia trebuie sa determine eficacitatea proceselor sale si, ca atare, si eficacitatea instruirii personalului. De aceea, managementul trebuie sa acorde o atentie deosebita evaluarii (masurarii) rezultatelor instruirii, pentru a vedea eficacitatea, dar si pentru a stabili alte nevoi de instruire in cadrul organizatiei.
Capital: Exista niste reguli de calitate in domeniul resurselor umane sau standardele sunt fixate de fiecare organizatie in parte?
Rene Wasmer: Standardul ISO 9001 stabileste regulile de baza. Detaliile sunt in mana organizatiei, cum s-ar spune, pentru ca ea opereaza intr-un mediu specific si in anumite conditii. Ea trebuie
sa-si masoare singura eficacitatea si sa urmareasca rezultatele.
Capital: Cine trebuie sa se ocupe de implementarea sistemului de management al calitatii in domeniul resurselor umane?
Rene Wasmer: Responsabilitatea pentru proces trebuie sa fie strans legata de responsabilitatea pentru rezultate si modul in care se obtin acele rezultate. Introducerea sistemului in domeniul resurselor umane cade, in aceste conditii, desigur, in sarcina sefului departamentului de resurse umane.
Capital: Acesta trebuie sa aiba o pregatire speciala in domeniul managementului calitatii?
Rene Wasmer: Trebuie sa aiba anumite competente. In primul rand, trebuie sa inteleaga procesul respectiv. In al doilea rand, trebuie sa aiba competente specifice in domeniul conducerii resurselor umane. Sa selecteze oamenii, sa-i motiveze si sa-i evalueze in asa fel incat sa obtina rezultatele dorite. In al treilea rand, trebuie sa coreleze procesul cu metodele si tehnicile utilizate in domeniul managementului calitatii pentru a obtine anumite rezultate si pentru a le imbunatati continuu. Nici un proces nu poate exista fara a fi masurat.
Capital: Ce benefici au angajatii de pe urma introducerii unui sistem al calitatii?
Rene Wasmer: Vor fi mai motivati, mai satisfacuti si mai loiali fata de companie. Motivele ar fi ca daca exista transparenta in privinta sarcinilor, a modalitatilor de dezvoltare a carierei si a evaluarii rezultatelor, implicit creste gradul de satisfactie al angajatilor.
Capital: Exista o relatie directa intre introducerea unui sistem de management al calitatii in domeniul resurselor umane si cresterea salariilor din companie?
Rene Wasmer: Direct nu, pentru ca salariul este corelat cu activitatea si performantele profesionale obtinute de angajati. Indirect, da, pentru ca managementul calitatii implica si o planificare mai buna a carierei, ceea ce conduce la posibilitatea evolutiei in plan profesional si, evident, la cresterea salariului.
Carte de vizita
Rene Wasmer, vicepresedinte IQNet si membru in consiliul de conducere al Swiss Association for Quality and Management Systems, Elvetia
S-a nascut in Elvetia si traieste la Berna. Are 51 de ani si doi copii.
A absolvit Universitatea St. Gallen din Elvetia.
Si-a inceput activitatea ca manager in firme din domeniul comertului si al industriei. Din 1984, chiar de la infiintare, s-a angajat la Swiss Association for Quality and Management System. Acum face parte din consiliul de conducere al asociatiei. Din 2002 a devenit vicepresedinte al IQNet, asociatie care este in acest moment lider pe piata mondiala de certificare a sistemelor de management.
|
Oportunitati pentru dezvoltarea profesionala
Programe de burse
Burse de cercetare UNESCO – Keizo Obuchi
Japonia finanteaza 20 de burse de cercetare pentru candidatii din tari membre UNESCO.
Obiectivele programului: stimularea dezvoltarii capacitatilor si activitatilor de cercetare in domeniile: mediu, dialog intercultural, tehnologii ale informatiei si comunicarii, rezolvarea pasnica a conflictelor.
Calificari solicitate:
– cercetari de nivel universitar superior (care detin diploma de Masterat)
– candidatii trebuie sa fie persoane cu o inalta valoare intelectuala, susceptibili de a aduce contributii semnificative in cadrul proiectului
– varsta maxima: 40 de ani
– candidatii trebuie sa cunoasca foarte bine limba de circulatie si studiu din statul in care se realizeaza cercetarile.
Vor avea prioritate candidaturile femeilor, ale persoanelor ce provin din statele mai putin avansate si cercetatorii palestinieni.
Durata proiectului de cercetare: minimum trei luni, maximum noua luni.
Data limita pentru primirea candidaturilor: 13 ianuarie 2006
Locatie pentru studiu: una sau doua tari care sa nu fie cea din care provine candidatul sau cele din care provin candidatii.
Cercetarea trebuie realizata sub supravegherea unui responsabil universitar
Fiecare stat membru Unesco poate propune maximum doua candidati.
Informatii suplimentare: Comisia Nationala a Romaniei pentru Unesco, Tel: 021.222.30.48/021.231.32.24;
Fax: 021/230.76.36; E-mail: cnr@cnr-unesco.ro.
Burse pentru stagii Norvegia
Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Norvegiei, Consiliul Cercetarii din Norvegia ofera 15 burse pentru stagii cu o durata de una-zece luni pentru
tineri (licentiati, masteranzi, cercetatori) in toate domeniile de studiu si cercetare, inclusiv arta, in universitati acreditate, institute de cercetare, colegii si alte institutii de nivel universitar din Norvegia pentru anul universitar 2006/2007.
Conditiile de inscriere la concurs:
– candidatii sa fie cetateni romani cu domiciliul stabil in Romania;
– absolventi de studii superioare cu diploma de licenta, masteranzi, cercetatori din reteaua MEdC;
– varsta maxima 40 ani;
– scrisoare de invitatie din partea/in numele unui membru al personalului stiintific a institutiei primitoare (informatii despre institutii la adresa www.rcn.no/is “Information in English” – “Useful links”);
– cunostinte solide de engleza sau norvegiana (daneza/suedeza);
– incadrarea programului de studii/programului profesional intr-o institutie de invatamant superior din Norvegia.
Termenul limita de depunere a dosarelor de candidatura la Registratura MEdC din strada Spiru Haret, nr. 10-12, sector 1, Bucuresti: 20.12.2005.
Informatii suplimentare: Tel./Fax 021 310.19.05;
site: www.burse.edu.ro;
e-mail onbss@mec.edu.ro burse@mec.edu.ro
Burse de studii Elvetia
Confederatia Elvetiana acorda doua burse de studii postuniversitare si o bursa de studii postuniversitare in domeniul artistic.
Conditii:
– Limita de varsta 35 de ani
– Cunoasterea limbii franceze sau germane in functie de universitatea pentru care vor candida
– Scrisoare de accept pentru studii postuniversitare in cadrul unei universitati din Elvetia
Dosarele de candidatura se depun personal sau prin posta la Registratura MEdC din strada Spiru Haret nr. 10-12, sector 1, Bucuresti pana la data de 14 noiembrie 2005.
Informatii suplimentare: Tel./Fax 021 310 19 05; site: www.burse.edu.ro;
e-mail onbss@mec.edu.ro burse@mec.edu.ro
Posturi vacante
Proiectul “Schema Tinerilor Profesionisti” recruteaza doi experti locali:
– Training Manager (contract cu durata de pana la 15 luni, in functie de performantele profesionale).
– expert Coordonare Interinstitutionala (contract cu durata de pana la 6 luni, in decursul unei perioade de 12 luni, in functie de performantele profesionale)
Candidatii trebuie sa trimita CV-ul in limba engleza, (maximum 3 pagini A4) cu specificarea pozitiei pentru care candideaza. Acesta trebuie sa cuprinda:
– adresa postala si nr. de telefon, nr. de fax si o adresa de e-mail (daca este posibil);
– detalii privind experienta anterioara in Romania;
– activitatea educationala si calificarile obtinute de la absolvirea studiilor;
– nivelul de competenta lingvistica a limbilor cunoscute;
– experienta profesionala sau academica in strainatate;
– detalii despre doi referenti.
Data limita de transmitere a cererilor: 5 septembrie 2005, ora 17.00.
Cererile se pot transmite la adresa: Young Professionals Scheme, c/o UCRAP – Ministerul Administratiei si Internelor (Ref: CCPM), Corp A, Etaj 7, Strada Eforie 3, Sector 5, Bucuresti 70622; Fax: 021 313 98 32; Email: yps@mai.gov.ro
Informatii suplimentare privind proiectul: site: www.yps.ro.
Cursuri de specializare
IRECSON organizeaza cursuri de specializare incepand cu data:
19 septembrie: Standarde Internationale de Contabilitate
23 septembrie: Manager resurse umane
24 septembrie: Sales manager, Auditor intern de calitate, Auditor intern de mediu, Agent de vanzari, Manager proiect, Asistent manager, Specialist marketing, Asistent relatii publice, Formare de formatori, Limba engleza/ franceza/ germana/ italiana/ spaniola.
26 septembrie: IATA/UFTAA FOUNDATION COURSES 2005 – specializare in turism, ticketing, calatorii; IATA AIR FARES and TICKETING 2005 – specializare in ticketing; Agent imobiliar, Evaluator imobiliar, Lichidator de intreprinderi, Expert fiscal, Manager financiar.
Informatii suplimentare: Tel. 313.20.92, 315.62.63, e-mail: cursuri@irecson.ro, site: https://www.irecson.ro
Opportunity Associates-Romania incepe o noua serie de cursuri de Formare de formatori.
Cursurile se adreseaza reprezentantilor sectorului profit, administratiei locale si sectorului ONG.
Programul de seminarii este structurat in doua faze care acopera fundamentele resurselor umane.
Faza I: 19 –25 septembrie 2005
Faza II: 14 – 20 noiembrie 2005.
Cursurile se tin la Busteni.
Costurile pentru o faza de instruire sunt 350 Euro/participant/curs. Costurile de cazare, masa si transport pentru participanti nu sunt incluse.
Informatii suplimentare: Tel./Fax: 021.230.09.86; 021.230.52.39; 0722.385.336 sau 0722.274.398,
e-mail: oartot@dnt.ro; office@oar.ro.
|
Vitrina cartii
Opere sociologice, vol.I, Strategia carierei, Tactica optiunii, tactica angajarii, tactica promovarii, de Nicolae Grosu, Editura Dacia, este un suport necesar oricui pentru atingerea performantei in cariera in timp scurt. Autorul pune la dispozitie instrumente de testare, de masura si de verificare a tuturor informatiilor transmise.
Nicolae Grosu prezinta tehnicile de auto-evaluare personala si profesionala, alaturi de tactici legate de angajare: pregatirea interviului, sustinerea acestuia, concretizarea demersurilor si socializarea. Felul in care trebuie investigata piata muncii, tiparul de alcatuire a unei scrisori de motivatie sau a unui CV, pregatirea si sustinerea interviului de angajare si sistemele care permit obtinerea raspunsurilor la probleme sau situatii personale.
Prin intermediul graficelor si grilelor de verificare, autorul pune la dispozitie instrumente foarte simple, dar relevante pentru configurarea “portretului”:
a personalitatii, aptitudinilor si chiar a motivatiilor profesionale individuale.
Pentru achizitionare:
Tel/Fax: 021.222.24.82
Motivarea eficienta, Ghid practic, de Georgeta Painisoara si Ion Ovidiu Painisoara, Editura Polirom, face parte dintr-o noua colectie: Cariera, succes, performante, lansata de editura.
Lucrarea realizeaza o balanta intre abordarea teoretica si practicile cele mai bune in domeniul motivarii oamenilor. Astfel, in aceasta lucrare, cititorul va gasi raspunsuri nu numai in domeniul teoriilor motivatiei, ci va reusi sa faca demersuri de motivare a propriei persoane sau a celor din preajma, fie ca sunt colegi, subordonati sau copii.
Volumul prezinta exercitii la fiecare capitol la aproape toate conceptele si problematicile abordate. Aplicand aceste exercitii asupra celorlalti sau asupra propriei persoane, reflectand la cazurile prezentate, veti putea gasi solutii concrete la problemele concrete cu care va confruntati in viata profesionala sau personala, in functie de rolurile pe care le jucati si sarcinile pe care le aveti de indeplinit.
Pentru achizitionare: Tel/Fax:0232.21.74.40,
e-mail: office@polirom.ro.