Firmele mici ridica tonusul pietei de evenimente

Bugetul pentru un team-building organizat intr-o statiune montana este de 70-100 euro/zi de persoana Pe langa marile companii de IT, telecomunicatii si medicamente, clientii fideli ai pietei de evenimente, si firmele mici au inceput sa aiba bugete pentru seminare, dar si pentru petreceri. Datorita lor, piata a crescut anul trecut cu 30%. Saptamana trecuta, Calin Ile, directorul hotelului Ibis din Constanta, a primit de la o companie de medicamente care dorea sa organize



Bugetul pentru un team-building organizat intr-o statiune montana este de 70-100 euro/zi de persoana

Pe langa marile companii de IT, telecomunicatii si medicamente, clientii fideli ai pietei de evenimente, si firmele mici au inceput sa aiba bugete pentru seminare, dar si pentru petreceri. Datorita lor, piata a crescut anul trecut cu 30%.





Saptamana trecuta, Calin Ile, directorul hotelului Ibis din Constanta, a primit de la o companie de medicamente care dorea sa organizeze un eveniment in hotelul sau o solicitare mai putin obisnuita: o cerere de oferta, insotita de poza unei plaje din Hawaii. Ce vroiau de fapt cei de firma respectiva? Ca plaja din fata hotelului, unde urma sa se desfasoare petrecerea, ocazionata de lansarea unui nou produs, sa fie amenajata ca plaja din fotografie. “Solicitarile pentru evenimente au crescut constant in ultimul timp si nu doar din partea companiilor straine. Printre clientii nostri sunt din ce in ce mai multe firme romanesti, dar avem si cereri din partea institutiilor de stat. De exemplu, vom gazdui un seminar pentru specialistii IT din Ministerul Educatiei”, spune Calin Ile. Cifra de afaceri a hotelului Ibis va depasi in acest an suma de 2,3 milioane euro, cu 30% mai mult decat nivelul din 2005, primul an de operare a unitatii.


Iar cresterea va veni mai ales din gazduirea de evenimente in cele trei sali de conferinte, al caror tarif variaza intre 150 si 500 de euro pe zi. Iar salile vor fi pline si in sezonul estival. Asta pentru ca, mai nou, firme romanesti si-au programat deja team-building-uri la mare pe perioada verii, pentru a oferi angajatilor posibilitatea de a se relaxa.


Aceleasi tendinte au fost remarcate in piata si de agentiile de turism axate pe turismul de afaceri si evenimente. “Piata de turism de afaceri a crescut cu circa 30-40% in fiecare an din ultimii trei, ajungand in 2006 la o valoare de circa 45 de milioane de euro, valoare in care includem tot ceea ce inseamna conferinte si excursiile – bonus oferite angajatilor de companiile din strainatate. De exemplu, anul trecut, o parte dintre angajatii Coca-Cola Belgia au primit cadou o excursie in Romania”, explica Lucian Boronea, directorul agentiei Accent Travel& Events. In cazul in care luam in considerare si calatoriile de afaceri efectuate in strainatate, valoarea pietei creste de patru-cinci ori, ajungand la circa 200 de milioane de euro. Accent Travel & Events va avea in acest an o cifra de afaceri de peste zece milioane de euro, cu 20% mai mare decat anul trecut, cresterea provenind in principal din organizarea de evenimente pentru firmele romanesti. Daca pana acum doi ani principalii clienti pe zona de conferinte si seminare erau companiile straine, in special cele de telecomunicatii, IT si farmaceutice, de anul trecut, situatia s-a schimbat.


Firme romanesti de dimensiuni medii au inceput sa aloce bani pentru diferite evenimente, de la petreceri la seminare si team-building-uri. Firma Litwin RO, care ofera servicii de inginerie in rafinare si petrochimie, este un exemplu in acest sens. Anul trecut, firma a organizat la sediul propriu din Ploiesti un eveniment pentru cei 60 de angajati, cu ocazia sarbatoririi unui an de existenta, pentru care a cheltuit 1.000 de euro. In martie 2006, firma a fost cumparata de o companie din Franta, devenind membra a grupului Bateman-Litwin, fapt care a dus la schimbarea strategiei in materie de evenimente. “Asa ca, la inceputul lunii iunie, vom organiza un eveniment pentru 250 de persoane la hotelul Howard Johnson din Bucuresti, eveniment al carui buget se ridica la 15.000 de euro, pentru a anunta intrarea pe piata romaneasca a grupului Bateman-Litwin”, spune Teodor Ionescu, director general la Litwin RO. De asemenea, firma va aloca sume importante in acest an pentru organizarea unor seminare pe teme de petrochimie.


Piata de turism de afaceri va creste intr-un ritm mai rapid anul viitor, din doua motive. Pe de o parte, reprezentantii agentiilor estimeaza cresterea numarului de firme straine care isi vor deschide birouri in Romania. Pe de alta parte, integrarea in UE aduce un nou segment de clienti: angajatii ministerelor si ai altor institutii de stat, care incep sa aloce bani pentru diverse traininguri.
Mai ales ca nu trebuie sa ai un buget urias pentru a organiza un eveniment. In medie, cheltuielile pentru un team-building organizat intr-o statiune montana sunt de 70-100 de euro pe zi de persoana. Pentru o conferinta de trei zile, organizata de o firma romaneasca, bugetul ajunge la 100-150 de euro pe zi de persoana. Cele mai scumpe sunt evenimentele internationale, unde bugetul se ridica la 400-500 de euro pe zi de persoana.

45 de milioane
de euro

este valoarea pietei de turism de afaceri din Romania in care includem tot ceea ce inseamna conferinte si evenimente, plus excursiile – bonus oferite de catre companiile din strainatate angajatilor merituosi, rasplatiti cu vacante in Romania




Romania, o locatie tentanta pentru evenimente

“Numarul solicitarilor venite de la mari corporatii si asociatii din strainatate, care doresc sa organizeze evenimente in Romania, a crescut constant in ultimii ani.”
– Lucian Boronea, director Accent Travel&Events