Firmele mici ar putea scăpa de obligaţia de a certifica declaraţiile pe profit la un consultant fiscal, însă companiile mari vor fi nevoite să ia aviz pentru mai multe declaraţii.
Ministerul de Finanţe intenţionează să modifice articolul din Codul de procedură fiscală prin care toate persoanele juridice trebuie, începând din acest an, să-şi certifice declaraţiile anuale de impozit pe profit la un consultant fiscal.
Potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă postat luna aceasta pe site‑ul Ministerului de Finanţe, doar contribuabilii mari şi mijlocii ar urma să mai aibă această obligaţie, cei mici scăpând de certificare.
Vor fi exceptate, în continuare, companiile pentru care este obligatorie auditarea, însemnând societăţile de interes public, cum ar fi băncile, societăţile de leasing, de asigurare, de valori mobiliare, dar şi cele care îndeplinesc cumulat criterii referitoare la o anumită valoare a activelor, a cifrei de afaceri şi la numărul de angajaţi.
Cerinţe în plus pentru firme mari
Modificarea legislativă ar scuti marea majoritate a firmelor de costurile cu certificarea, dar ar subţia semnificativ şi veniturile consultanţilor fiscali, având în vedere că vor avea nevoie de certificare de 30 de ori mai puţine societăţi.
În prezent, sunt înregistrate peste 660 de mii de persoane juridice plătitoare de impozit pe profit şi numai circa 20 de mii ar urma să mai solicite avizarea, conform propunerii de modificare legislativă.
Fiscul încadrează în categoria marilor contribuabili companiile care au realizat cifre de afaceri de peste 70 de milioane de lei la închiderea exerciţiului financiar anterior, iar contribuabili mijlocii, cele cu cifre de afaceri între 6,7 şi 70 de milioane de lei.
Fără sancţiuni
Finanţele încearcă însă să compenseze scăderea de venituri pentru consultanţii fiscali, din cauza exceptării de la certificare a majorităţii firmelor, cu noi cerinţe pentru companiile mari şi mijlocii.
Astfel, acestea ar urma să obţină ştampila şi pe deconturile cu sumă negativă de TVA, respectiv cele în baza cărora se solicită rambursările de TVA, precum şi declaraţiile prin care se corectează impozite, taxe, contribuţii şi alte sume.
Numai că, în ambele situaţii, atât în cea actuală, când se solicită certificarea pentru toate companiile care depun declaraţia 101, cât şi în cea propusă prin proiectul de act normativ, Finanţele nu instituie vreo sancţiune.
În cazul depunerii declaraţiilor fără aviz, Fiscul doar notifică contribuabilii cu privire la neîndeplinirea obligaţiei, se precizează în proiect. Sancţiuni există în Codul de procedură fiscală numai pentru companiile care nu depun declaraţiile.
Primul termen de depunere a declaraţiilor anuale de impozit pe profit este 25 februarie şi vizează organizaţiile nonprofit şi contribuabilii care obţin venituri majoritare din cultura cerealelor şi a plantelor tehnice, pomicultură şi viticultură.
Marea majoritate a societăţilor comerciale urmează să depună declaraţiile până la data-limită de 25 aprilie.
18.626 de companii erau încadrate în categoria contribuabililor mijlocii la bugetul de stat la începutul anului acesta pentru că aveau cifre de afaceri cuprinse între 6,7 şi 70 milioane de lei
1.975 de companii erau încadrate în categoria marilor contribuabili la bugetul de stat, la începutul anului 2010, reprezentând companii cu cifre de afaceri de peste 70 milioane de lei
Noi obligaţii
Proiectul de ordonanţă de urgenţă întocmit de Finanţe stabileşte trei tipuri de declaraţii pentru care e nevoie de certificare de la consultantul fiscal.
– declaraţiile anuale de impozit pe profit, cu termen de depunere 25 aprilie
– deconturile cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată (pentru rambursarea TVA)
– declaraţiile fiscale prin care se corectează impozite, taxe, contribuţii şi alte sume