Prezenta firmelor la acest targ a fost destul de numeroasa (Hotel Sofitel Bucuresti, KPMG, AGER, Mercury Marketing and Research Consultants, Nederlanden, British American Tobacco, Casa de Vinuri Pietroasa, Raytheon Engineers & Constructors, Benckiser, Deloitte & Touche, Mobil Rom, Coty, Tricorp), insa si mai mare din partea studentilor. Unul dintre fostii coordonatori ai "Zilelor Carierei, Valentin Pasa, acum district sales manager la Benckiser, comenteaza cu vadita incantare ca "a crescut int
Prezenta firmelor la acest targ a fost destul de numeroasa (Hotel Sofitel Bucuresti, KPMG, AGER, Mercury Marketing and Research Consultants, Nederlanden, British American Tobacco, Casa de Vinuri Pietroasa, Raytheon Engineers & Constructors, Benckiser, Deloitte & Touche, Mobil Rom, Coty, Tricorp), insa si mai mare din partea studentilor. Unul dintre fostii coordonatori ai „Zilelor Carierei, Valentin Pasa, acum district sales manager la Benckiser, comenteaza cu vadita incantare ca „a crescut interesul studentilor de a lucra inca de pe bancile facultatii, pentru
a-si face o cariera.
Daca privim din punct de vedere statistic prezenta studentilor la targ, un loc important il ocupa cei din anii terminali (IV, V), urmati de absolventi (aflati in cautarea unui loc de munca mai bun) si de studentii din ani mai mici (anul III, in general). Din discutiile avute cu ei reiese faptul ca cei mai multi incep sa vina la targurile de job-uri, o data ce ajung in anul III, nu atat pentru a obtine un serviciu, ci pentru a castiga experienta. Ei stiu ca pentru angajare sunt preferati cei din anul IV si absolventii, dar participarea la targ ii ajuta sa invete cum sa se prezinte la un interviu si sa vada care sunt cerintele firmelor pentru diferite posturi. Informatiile vor putea fi valorificate si in anul urmator, cand vor reveni sa-si caute un loc de munca.
In ceea ce priveste cerintele firmelor, acestea sunt foarte clar conturate. Prefera sa angajeze oameni tineri, fara experienta, dar „cu potential, flexibili, deschisi la nou. Angajatorii spun ca le este mai usor sa formeze o astfel de persoana in spiritul firmei (prin diferite programe de training), decat sa recruteze persoane cu experienta in domeniu, dar cu o anumita viziune sau cu anumite mentalitati. „Omul se formeaza mai usor cand nu are un anumit tipar, afirma dl George Holban, reprezentantul Hotelului Sofitel la acest targ. Sunt preferati studentii (absolventii) de la ASE, pe motiv ca pregatirea acestora se incadreaza mai bine in cerintele posturilor oferite de firme, ca sunt mai flexibili si se adapteaza mai usor.
„Cei de la Universitate si de la Politehnica nu se pliaza la fel de bine ca cei de la ASE pe job-urile oferite de noi. Experienta ne-a dovedit-o, afirma dna Florentina Soare, human resources consultant la Nederlanden Asigurari de Viata.
Pentru angajarile „full-time (cu norma intreaga) sunt preferati absolventii, nu pentru ca, profesional, studentii nu ar putea face fata, ci pentru ca se urmareste o implicare totala a noului angajat in firma; mai nou, in cadrul companiilor, se pune tot mai mult accent pe ideea de familie.
In aceste conditii, selectia la astfel de targuri este foarte dura. Din 200 de inscrisi initial pe lista unei firme, raman, in final, doi-cinci candidati. Asta in cel mai bun caz, pentru ca multe dintre firmele prezente vin aici doar pentru a-si reimprospata baza de date.
Din pacate, colaborarea firmelor cu mediul studentesc se rezuma, in general, la astfel de targuri organizate de AIESEC. Rare sunt cazurile cand exista o colaborare cu profesorii (Sofitel ar fi un exemplu in acest sens), prin care sa se inlesneasca o relatie intre firme si studenti (pentru realizarea stagiului de practica, a proiectului de diploma). Or, o astfel de relatie ar fi benefica pentru ambele parti.