Afacerile cu articole si servicii de lux au tendinta de a se dezvolta, si acest lucru se vede cu ochiul liber: marci internationale te ispitesc cu parfumuri scumpe, haine de lux, bijuterii si incaltaminte ce poarta semnatura unor designeri celebri. Piata este, afirma specialistii, la inceput, existand un mare potential si numerosi investitori straini care roiesc, deocamdata, in jurul Capitalei. Succesul acestora, verificat pe pietele din intreaga lume, consta insa in a sti unde sa te pozitionezi
Afacerile cu articole si servicii de lux au tendinta de a se dezvolta, si acest lucru se vede cu ochiul liber: marci internationale te ispitesc cu parfumuri scumpe, haine de lux, bijuterii si incaltaminte ce poarta semnatura unor designeri celebri. Piata este, afirma specialistii, la inceput, existand un mare potential si numerosi investitori straini care roiesc, deocamdata, in jurul Capitalei. Succesul acestora, verificat pe pietele din intreaga lume, consta insa in a sti unde sa te pozitionezi ca sa atragi un public cat mai mare, ca sa fii „vazut” de cat mai multi trecatori. „In acest moment, exista doi investitori straini care au obtinut francizele a doua marci internationale pentru Budapesta si Bucuresti si care cauta spatii comerciale pe bulevardul Magheru sau pe Calea Victoriei. Pentru ca nu au gasit ceea ce doresc – suprafete mari, de 400 mp, in locuri bune, prefera sa mai astepte si sa-si amane intrarea, decat sa se inghesuie in 80 mp, cat exista acum la inchiriere. Au fost spatii in aceste zone care s-au inchiriat rapid, la nici o luna dupa eliberare”, afirma Monica Barbu, director al Departamentului de retail al firmei de consultanta imobiliara Colliers International. Pentru ca cererea este mare, si tarifele de inchiriere sunt mari. „Proprietarii dicteaza piata”, adauga Monica Barbu.
si in marile centre comerciale bine puse la punct comerciantii se inghesuie sa prinda un loc. De exemplu, Bucuresti Mall, primul si singurul magazin de tip mall din Romania, este plin si, imediat cum se elibereaza un loc, vine un alt chirias in locul celui care pleaca. Numeroase firme se afla pe o lista de asteptare pentru a inchiria un spatiu. Mall-ul, care are un spatiu total de inchiriat de 26.500 mp este atat de ravnit pentru ca are un numar record de vizitatori. „In urma cu trei ani, la deschidere, estimam un numar de 1,5 milioane de vizitatori pe an, dar calculele noastre au fost mult depasite de realitate: in 2001 Bucuresti Mall a avut aproximativ 10 milioane de clienti. In 2002, numarul vizitatorilor este estimat la peste 15 milioane, iar valoarea tranzactiilor va depasi 200 milioane de dolari anual”, declara Ali Ergun Ergen, director general al Bucuresti Mall. Potrivit unor recente monitorizari, in Bucuresti Mall, 90% din clienti isi petrec mai mult de doua ore, iar restul o ora, timp in care fiecare consumator viziteaza in medie zece magazine.
Modernizarea magazinului Unirea a adus dupa sine si firme mari, care au inchiriat spatii comerciale. Magazine ale unor marci internationale sau romanesti cu blazon sunt acum ele insele puncte de atractie: Puma, Polo Garage, Steilmann, Tina R, I.D. Sarrieri, Adidas etc. Unirea Shopping Center se transforma de la o luna la alta, pe viitor intentionandu-se sa se modernizeze si fatada, sa fie realizata o parcare si spatii de divertisment, precum un cinematograf si mai multe restaurante. In acest moment se inchiriaza spatii cu suprafete minime de 55 mp si se cauta firme cu o notorietate a brandului cat mai mare.
Amplasarea punctului de vanzari sau de lucru cu publicul depinde insa de strategia fiecarei firme. De exemplu, firma Staff Collection a ales o expansiune rapida: este prezenta astazi in aproape toate centrele comerciale mari din tara, dar are si magazine proprii. Confectiile House of Art, marca sub care sunt comercializate produsele societatii Staff Collection, se gasesc in Bucuresti Mall, in Unirea Shopping Center, in toate magazinele Winmarkt din tara si, in plus, si in spatii proprii. „Unul din proiectele ambitioase ale firmei Staff Collection este reamenajarea pe cont propriu a magazinului Onix din Brasov, de 1.700 mp, de unde in aceasta saptamana se vor putea cumpara bluze, costume si pantaloni marca House of Art”, ne-a declarat directorul economic Dan Cernescu.
Secretele alegerii unui loc cu vad bun
Criterii de care trebuie sa tina cont un comerciant atunci cand alege o locatie:
1) Cand alege orasul:
· numarul de locuitori
· numarul somerilor
· prezenta unor mari companii care-si platesc bine angajatii
· existenta altor lanturi celebre de retail.
2) Cand alege zona si strada:
· traficul pietonal
· cota zonei.
3) In cazul unui spatiu intr-un centru comercial:
· numarul vizitatorilor acestuia,
· facilitatile existente,
· etajul -cele mai vanate sunt parterele, dar sunt si cele mai scumpe;
4) renumele marcilor vecine din supermagazin sau de pe strada respectiva.
Cele mai scumpe locatii sunt la parter
· Un metru patrat in Bucuresti Mall ajunge si la 120 USD/luna pentru spatii mici, iar in medie se incadreaza intre 30 si 60 USD/luna, conform unui raport al Colliers International.
· In Unirea Shopping Center negocierile pleaca de la 54 USD/mp/luna, pentru spatii standard.
· In reteaua Winmarkt chiriile difera in functie de oras. Cele mai bine cotate sunt cele din Omnia, din Ploiesti, proaspat modernizat, unde pornesc de la 12 USD/mp la demisol si ajung la 60 USD/mp, la parter pentru spatii medii sau mari (de 50-300 mp) si ajung la 150 USD/mp, pentru puncte de lucru, cu suprafete foarte mici,
de 2 mp.
· In ceea ce priveste zonele pietonale de lux – Magheru, Calea Dorobantilor, Calea Victoriei, chiriile variaza intre 50 si 100 USD/mp/luna.
In tara, afacerile bune se fac In centre comerciale
Centrele comerciale din tara cauta comercianti de incaltaminte, retele de cafenele, restaurante, prestatori de servicii si investitori in cinematografe
„Cererea este in crestere. Deocamdata sunt aceleasi retele de anul trecut, care se extind. Practic, au aparut producatori nationali care isi dezvolta incet-incet activitatea si-si dezvolta retele regionale: de exemplu, pornesc din Cluj, apoi deschid magazine si la Bistrita si Targu Mures”, afirma Zoltan Molnar, director de marketing al Winmarkt Romania, cel mai mare proprietar de spatii comerciale din Romania. In total, lantul Winmarkt detine 14 centre comerciale, cu un total de circa 100.000 mp de spatii de inchiriat. In acest moment, clienti fideli ai lantului sunt firme precum Staff Collection, B&B, Altex, Leonardo, Libellula, Bonjour, Tina R, Sevda, Editura Teora, Steilmann, Triptic, Trodat, Magic Foto, Optinova, Bad Axel si Diverta, care i-au urmat in orasele unde au centrele comerciale, din Ploiesti pana-n Piatra Neamt sau Ramnicu Valcea. Pe viitor, numarul magazinelor cu marca proprie din centrele Winmarkt va creste. „Ne dorim sa dezvoltam zona de incaltaminte si cea a articolelor de sport, precum si activitatile de restaurante, cinematografe etc. De exemplu, in orasul Slatina nu exista cinematograf si credem ca daca un investitor ar amenaja un cinematograf in incinta magazinului Winmarkt -Oltul ar avea succes”, sustine Zoltan Molnar. Tarifele de inchiriere variaza in functie de oras, de etajul unde este amplasat spatiul si de suprafata dorita de client. Chiriile pornesc de la 12 USD/mp si ajung la 60 USD/mp pentru spatii medii sau mari (de 50-300 mp) si ajung la 150 USD/mp, pentru puncte de lucru, cu suprafete foarte mici de 2 mp.
Tot spatii pentru activitati adiacente ofera la inchiriere si supermarketurile Univers All din Sibiu, Suceava si cel care se va deschide la Targu Mures. Octavian Baltac, director general, afirma ca lantul de supermarketuri Univers All cauta chiriasi pentru puncte bancare, cafenele, standuri GSM, farmacii si alte servicii.
„In alte tari in supermarketuri s-au dezvoltat si mici centre manufacturiere: laboratoare foto, curatatorii, ateliere de reparatii, servicii de facut chei. In Romania, este destul de greu de evaluat cererea pentru aceste servicii, intrucat zona nu este suficient dezvoltata, iar consumatorul insuficient educat pentru a sti ce i se poate oferi”, declara Octavian Baltac.