Politicienii nu uită niciodată să amintească de potenţialul investiţional uriaş pe care îl are România. Părerea lor este însă contrazisă de investitorii străini. Colgate-Palmolive sau Kraft Foods, de exemplu, două firme care au investit în producţie în ţara noastră, au decis în cele din urmă că e mai bine să plece. Deşi nu au spus-o direct, plecarea din România a acestor investitori ţine cu siguranţă de nivelul salarial destul de ridicat faţă de alte ţări din jur în raport cu productivitatea.
O bună bucată de vreme, România a dus o lipsă acută de investitori. Deciziile politice şi evenimentele nefericite de la începutul anilor ’90 au amânat decizia multor companii străine de a veni şi a cumpăra fostele întreprinderi de stat. Abia spre sfârşitul deceniului trecut, multinaţionalele au prins curaj şi au intrat pe piaţa românească prin achiziţionarea unor unităţi de producţie.
În industria bunurilor de larg consum, companiile străine au cumpărat aproape tot, dar, după stabilizarea afacerilor, au început să închidă din fabrici. În ultimii 5 ani au fost închise peste 20 de unităţi de producţie din industria bunurilor de larg consum, fabrici de berii, de băuturi răcoritoare, de ulei şi margarină, de zahăr, dulciuri şi de lactate.
Dacă o parte din companii au motivat închiderile prin eficientizarea business-ului pe piaţa locală şi concentrarea producţiei în fabrici mai mari, modernizate prin programe de investiţii, altele au decis că, pur şi simplu, nu merită să mai producă în România.
Exit-ul Colgate-Palmolive
Producătorii de bunuri de consum Colgate-Palmolive şi Kraft Foods, unii dintre primii investitori pe piaţa românească, au decis că este momentul să iasă de pe piaţa românească prin transferul producţiei locale în alte ţări din regiune.
Grupul american Colgate-Palmolive a intrat în România în 1992, când a înfiinţat societatea mixtă Colgate-Palmolive România, alături de Norvea. Colgate a preluat fabrica de la Braşov şi a relansat pasta de dinţi Super Cristal, producând, de asemenea, cremele Norvea şi after-shave-urile Damaris.
Compania a anunţat în primăvara lui 2008 că va închide fabrica de la Braşov la jumătatea lunii decembrie a aceluiaşi an, când urma să se finalizeze şi ultima etapă de disponibilizări, întreaga producţie fiind mutată în Polonia.
Oficialii companiei au motivat că operaţiunea era parte a unui program mai amplu de restructurare a companiei privind reorganizarea globală şi consolidarea activităţii. Astfel, toţi cei 190 de angajaţi au intrat în şomaj, Colgate anunţând, de asemenea, punerea în vânzare terenul şi clădirea fabricii, situate în centrul Braşovului.
„Poiana” bulgărească
Kraft Foods a intrat pe piaţa românească în 1994. Firma, care se numea la acea dată Kraft Jacobs Suchard, a preluat pachetul majoritar de 82% din acţiunile societăţii Poiana Produse Zaharoase Braşov, restul participaţiei fiind oferită angajaţilor.
În noiembrie 2008, grupul American Kraft a anunţat închiderea fabricii de ciocolată din Braşov până la finele acestui an, producţia fiind transferată la alte unităţi, inclusiv în Bulgaria. Producătorul a acordat salarii compensatorii celor 440 de angajaţi disponibilzaţi şi va păstra şi marca Poiana, dar aceasta va fi fabricată cel mai probabil de vecinii din sudul Dunării.