din Romania au atras investitii straine insemnate in alte industrii conexe. Numai sectorul carburantilor si cel al fabricarii de componente au atras investitii de peste 1,5 miliarde de euro.In ultimii cinci ani, volumele pietei auto din Romania s-au dublat. Daca in anul 2000 in Romania se vindeau doar putin peste 85.000 de masini noi, patru ani mai tarziu, vanzarile au depasit 180.000 de unitati. Dupa patru ani de crestere continua, fenomenul este insa departe de a se linisti, in primele patru l
din Romania au atras investitii straine insemnate in alte industrii conexe. Numai sectorul carburantilor si cel al fabricarii de componente au atras investitii de peste 1,5 miliarde de euro.In ultimii cinci ani, volumele pietei auto din Romania s-au dublat. Daca in anul 2000 in Romania se vindeau doar putin peste 85.000 de masini noi, patru ani mai tarziu, vanzarile au depasit 180.000 de unitati. Dupa patru ani de crestere continua, fenomenul este insa departe de a se linisti, in primele patru luni ale lui 2005 vanzarile de autovehicule noi inregistrand pe ansamblu o apreciere de 65% fata de perioada similara a anului trecut. Practic, pentru 2005, specialistii se asteapta la vanzari de peste 250.000 de unitati. Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, crede ca ritmul de crestere a pietei se va pondera catre sfarsitul anului 2005. „Ma astept la o crestere de circa 30% a pietei auto in anul 2005“, spune Valmar. Unul dintre motoarele acestei cresteri este producatorul autohton Dacia Pitesti, care in acest moment are o cota de piata de aproximativ 50%. In anul 1998, viitorul fabricii din Colibasi nu era unul tocmai roz. Intr-o lume in care industria auto scotea modele noi pe banda rulanta, compania pitesteana promova inca modele din anii ‘70-’80, care beneficiau doar de un eventual „facelift“. Despre modelul Nova nu se putea spune ca a fost o revolutie pentru vanzarile companiei. Era evident faptul ca, fara capital strain care sa sustina aparitia pe piata a unor noi modele, Dacia nu avea cum sa se mentina pe linia de plutire. Despre achizitionarea fabricii de catre francezii de la Renault, in anul 1999, se poate spune ca s-a petrecut in ultimul moment. Vanzarile Dacia in anul preluarii scazusera la circa 68.000 de unitati. Tendinta a continuat si in primul an de administrare franceza, cand compania a reusit sa vanda doar putin peste 50.000 de unitati. Este adevarat ca anul 2000 a fost si momentul de minim al pietei auto. Au urmat insa investitii franceze de circa 700 de milioane de euro. Compania a dezvoltat mai multe modele noi, totul culminand cu succesul Dacia Logan. In anul 2004, cifra de afaceri a companiei a ajuns la 592 milioane de euro, iar in 2005, fabrica din Pitesti functioneaza la capacitate maxima. Previziunile de vanzari pentru anul in curs sunt de 85.000 de autoturisme pentru piata interna si 55.000 pentru export. „Deja, in anul 2006, vanzarile la export le vor depasi pe cele de pe piata interna. Vom vinde peste 100.000 de Logan la export“, spune Jean-Michele Sicre, director executiv comercial international la Dacia. Compania a ajuns intr-o situatie care poate parea paradoxala. Cererea foarte mare pentru modelul Logan a obligat-o sa reorganizeze fabrica pentru a putea face fata. In acest moment, la Colibasi se lucreaza in trei schimburi, inclusiv sambata. Totusi, si vanzarile de autoturismele din import au marcat o crestere direct proportionala cu cea inregistrata de masinile autohtone. Desi producatorii si importatorii par a fi primii care au beneficiat de acest trend ascendent, totusi fenomenul a fost puternic resimtit si pe orizontala. Cresterea pietei auto, combinata cu potentialul ei in ansamblu si cu forta de munca ieftina din Romania, a transformat industriile conexe in adevarate tinte pentru investitorii straini. Din topul primelor 20 de companii straine care au investit in Romania pana la sfarsitul anului 2004, cinci au legatura cu industria auto. In afara investitiilor franceze de la Dacia Pitesti, restul au fost facute de companii din sectorul carburantilor si al productiei de anvelope. O piata care, in anul 2004, s-a cifrat la 2,4 miliarde de dolari nu putea lasa indiferenti investitorii straini. Tranzactia de 1,5 miliarde de euro pentru achizitia a 51% din actiunile SNP Petrom de catre compania austriaca OMV va fi cu greu depasita in urmatorii ani. Din aceasta suma, circa 830 de milioane de euro vor face parte dintr-o majorare de capital, bani care se vor regasi in investitii. Un parc auto in crestere exponentiala presupune un consum de carburanti mai mare. Previziunile vorbesc de o crestere medie anuala a consumului de carburanti din Romania de 3,3% pana in anul 2010. In 2004, consumul de benzina a depasit 2,7 milioane tone, iar cel de motorina, 2,2 milioane tone. Cresterea numarului de masini, dar si cea a distantei medii parcurse de un autovehicul cu 15% ar putea duce consumul de carburanti in anul 2010 la 3,3 milioane de tone de benzina si 2,9 milioane de tone de motorina. Unul dintre perdantii in lupta pentru Petrom a fost compania MOL, care a facut insa investitii de peste 100 de milioane de euro si a bifat anul acesta la capitolul cota de piata prin achizitia retelei de statii de carburanti a companiei Shell. LukOil a dezvoltat o puternica retea de benzinarii, dar a investit si in modernizarea si repornirea rafinariei Petrotel. In perioada 1990-2004, valoarea capitalului social subscris de companii straine in domeniul intretinerii si reparatiilor de autovehicule si al comertului cu carburanti a fost de 349 milioane dolari. Investitiile straine in industria de componente auto au fost printre cele mai ridicate din ultimii 14 ani. Este vorba de foarte multe sume mici investite punctual, fapt ce nu asigura vizibilitate in clasamente. Totusi, investitiile totale in acest sector depasesc 500 de milioane de euro. Doua dintre investitiile din sectorul fabricarii de anvelope au iesit in fata. Michelin a investit 60 de milioane de euro in trei fabrici in Romania. Una dintre putinele investitii serioase de tip „greenfield“ a fost facuta de Continental, suma depasind 200 de milioane de euro. Capitalul social subscris de companiile straine in industria mijloacelor de transport rutier in perioada 1990-2004 a depasit 1,1 miliarde dolari. Desi capacitatea Romaniei de a absorbi investitii straine in industria componentelor auto nici nu se poate compara cu cea a Slovaciei, in acest moment multe dintre componentele masinilor din Vest sunt fabricate in Romania.