Procedurile de înregistrare a firmelor vor fi simplificate odată cu aprobarea unui proiect de lege inițiat de Ministerul Justiției, care va permite o reducere a costurilor de publicitate și introduce profesia de registrator comercial.
Pentru a veni în sprijinul mediului de afaceri, Ministerul Justiției (MJ) a realizat un proiect de lege care vizează simplificarea procedurii de înregistrare a firmelor, respectiv reducerea costurilor prin înlocuirea publicității în Monitorul Oficial (MO) cu publicitatea într-un buletin electronic (fiind prevăzută o taxă unică de publicare/act, la nivelul cuantumului unei menţiuni în Registrul Comerţului, respectiv 30 lei). Însă această procedură ar urma să fie aplicabilă la doi ani după intrarea în vigoare a legii.
Reprezentanții mediului de afaceri au recomandat ca publicarea să se facă, pentru o perioadă, atât în Monitorul Oficial, cât și în buletinul electronic pentru a remedia eventualele lacune inițiale ale programului informatic. „S-a mai recomandat includerea în text a unor dispoziții speciale privind răspunderea în cazul erorilor de înregistrare în Registrul Comerțului, respectiv dezvoltarea unei practici administrative unitare în aplicarea procedurii de înregistrare în Registrul Comerțului“, declară oficialii Ministerului Justiției. Aceștia anticipează că în perioada următoare vor primi și alte propuneri punctuale de îmbunătățire a textului proiectului de lege. Chiar și așa, demersul autorităților este bine primit de mediul de afaceri.
„Ministerul a dat dovadă de deschidere față de mediul de afaceri. Ministrul Predoiu a fost deschis comunicându-ne discuțiile pe care le-a avut cu Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) referitor la termenele foarte mari date și a încercat să grăbească formalitățile“, declară un reprezentant al mediului de afaceri, participant la dezbaterea organizată de minister pe marginea proiectului de act normativ.
Un alt aspect important este crearea un mecanism pentru asigurarea uniformității practicii de control administrativ, iar procedura de înregistrare va fi unitară pentru toate categoriile de persoane fizice și juridice înregistrate în Registrul Comerțului.
„Este un proiect de lege cu impact major asupra mediului de afaceri și un pas foarte important în strategia de susţinere a acestuia, oferind comerciantului un instrument normativ suplu, unitar, într-un limbaj accesibil“, a declarat Cătălin Predoiu, ministrul justiţiei.
Un nou funcționar public
De asemenea, proiectul de lege mai prevede înlocuirea controlului judiciar anterior înregistrării în Registrul Comerțului – exercitat prin judecătorul delegat – cu un control administrativ, realizat de un funcționar public cu statut special (investit și eliberat din funcție prin ordin dat de către ministrul justiției), cu autoritate publică, mai exact registratorul comercial. Același proiect prevede ca salarizarea noului funcționar să fie stabilită la nivelul a 85% din indemnizația directorului Oficiului Registrului Comerțului.
În acest caz, reprezentanții mediului de afaceri au propus ministerului identificarea problemelor întâmpinate în practica registratorilor de carte funciară pentru a nu fi repetate în acest proiect.
Potrivit oficialilor Ministerului Justiției, proiectul de lege va fi supus aprobării Guvernului cel mai probabil la începutul anului viitor.