In spatele implicarii in dezvoltarea comunitatii din care face parte compania stau motive economice. Un studiu sponsorizat de editia internationala a Wall Street Journal arata ca, pe langa calitatea serviciilor si produselor unei companii si conduita acesteia in afaceri, opinia consumatorilor privind compania este influentata de activitatile pentru comunitate pe care aceasta le desfasoara. 45% din americani spun ca implicarea unei companii in comunitate este unul dintre criteriile importante pentru o parere pozitiva despre aceasta. 26% din respondentii din SUA cred ca pentru ca o companie sa fie privita ca un bun cetatean, este extrem de important ca aceasta sa ofere servicii si produse pentru comunitate, iar 19% cred ca este important ca o companie sa sprijine evenimente la nivelul comunitatii.
Chiar daca nu exista cifre similare pentru Romania, modelele de implicare in comunitate a companiilor, modele care au aparut la inceputul anilor 90, iau din ce in ce mai multa amploare. Pe plan national, companiile par sa prefere strategiile speciale in domeniul lor de activitate, avand in vedere probleme precum igiena sau retehnologizarea institutiilor publice. Cel mai adesea insa, companiile aleg sa se implice in viata comunitatii imediate, unde activitatile pot fi mai usor urmarite, chiar daca programele alese fac parte, in cazul companiilor straine, din campanii internationale.
Concursurile imbina
utilul cu placutul
Acesta din urma este cazul companiei Unilever care, pe plan international, sponsorizeaza International Art Contest, un proiect ce se desfasoara in 13 tari din lume. Acest proiect ajuta sa dezvolte creativitatea elevilor si ofera acestora oportunitatea de a participa la un proiect international. Cei noua castigatori din tara noastra au participat la decernarea premiilor la prestigioasa Tate Modern Gallery din Londra.
O data cu venirea in Romania in 1995, compania Unilever a dezvoltat insa un plan de implicare sociala specific contextului, ce a debutat prin proiecte de sponsorizare a unor elevi olimpici. Dimensiunea de implicare in comunitate a fost data insa de concursuri precum „Cel mai frumos bloc” si „Cea mai curata scoala”, si amenajarea unor parcuri.
Concursul „Cel mai frumos bloc”, de exemplu, a devenit o adevarata traditie pentru asociatiile de proprietari din Ploiesti, actionand conform principului „unde se poate curata, trebuie intretinut”. Concursul este sponsorizat de Unilever South Central Europe, care pune la dispozitia concurentilor materiale de igienizare si curatenie, oferind mai apoi si premiile tot in produse de curatenie. Pana acum, beneficiarii concursului au fost asociatiile de locatari si studentii din cadrul caminelor Universitatii de Petrol si Gaze Ploiesti.
Implicarea in comunitate a Unilever, care stimuleaza participarea cetatenilor la viata comunitatii si spiritul de apartenenta la aceasta, coexista cu modelele caritabile traditionale, cum ar fi campania nationala de donatii, menita sa sprijine familiile nevoiase, pe care Unilever a derulat-o in colaborare cu Societatea Nationala de Cruce Rosie. Campania se deruleaza anual in preajma Sarbatorilor de iarna, iar in cei trei ani in care s-a desfasurat programul peste 3.000 de familii au beneficiat de donatii in diverse produse ale companiei.
Nu numai firmele mari au adoptat acest tip de responsabilitate sociala, ci si firmele romanesti mici si mijlocii, care de cele mai multe ori sunt in contact nemijlocit cu comunitatea. Lovite mai puternic de problemele legislative si economice, ele reusesc totusi sa se implice, dupa puteri, in schimbarea in mai bine a societatii.
Astfel, intreprinderea Moviplast SA a derulat anul trecut in Craiova, orasul in care isi are sediul, un proiect numit „Pentru un oras mai curat”, desemnat castigator la sectiunea ,,Donatii ale firmelor mici si mijlocii” ale galei Oameni pentru Oameni, organizata de Camera Americana de Comert in Romania si Asociatia pentru Relatii Comunitare.
Micile firme nu sunt incurajate sa dezvolte programe sociale
Proiectul a constat in donarea de saci de gunoi menajer pentru europubele si pentru colectarea gunoiului stradal, o donatie catre Seviciul Public de Securitate al Primariei Craiova. Al doilea pas al proiectului a constat in distribuirea sacilor catre scoli, gradinite, spitale si, nu in utlimul rand, catre persoane private. Rezultatul proiectului a fost acela ca pe intreaga lui durata, Craiova a fost un oras mai curat si, in plus, peste 500 de gospodarii au depus cereri de incheiere de contracte de salubrizare cu Primaria Craiova.
In privinta legislatiei romanesti insa, Directorul General Moviplast, Virgil Fira, crede ca aceasta nu favorizeaza proiecte de anvergura. „Daca rezultatele financiare ale unor firme nu sunt extraordinare, profitul nepermitand o sponsorizare serioasa, este putin probabil ca un patron sa deruleze un proiect de responsabilitate sociala trecand o mare parte a sumei investite direct pe cheltuieli nedeductibile”, spune Virgil Fira, si tot el explica de ce: „Pentru ca s-ar mari costul proiectului cu cota de 25% aplicata ca impozit pe profit pentru cheltuiala nedeductibila.” Pe scurt, cu cat profitul unei firme este mai mic, cu atat aceasta este mai drastic taxata pentru incercarile de a ajuta comunitatea.
Cu toate aceste dificultati insa, implicarea in comunitate pare sa ia din ce in ce mai multa amploare in Romania, si reprezinta un model valid de responsabilitate sociala, cu beneficii nu numai pentru comunitate, ci si pentru companie.
Avantajele pentru companie
· O mai mare vizibilitate pe plan local.
· Posibilitatea de a-si promova produsele si serviciile si de a demonstra practic calitatile acestora.
· Educarea potentialilor consumatori.
Caracteristici ale unui program de succes
· Legatura nemijlocita cu obiectul de activitate a companiei.
· Raspunsul la o nevoie reala a comunitatii, eventual exprimata de catre aceasta prin intermediul organizatiilor neguvernamentale.
· Dimensiunea educationala.
· Continuitatea.