Deşi internetul le poate scăpa de cozi, puţine firme depun online declaraţiile fiscale. Sistemul de depunere online a declaraţiilor fiscale a fost lansat în urmă cu mai mult de un an de zile. Faptul că sunt necesare destul de multe configurări şi că nu este uşor utilizabil, ţin departe contabilii.
Doar 3.500 de firme, din totalul de peste 700.000 câte sunt înregistrate în România, au apelat la sistemul de depunere a declaraţiilor fiscale prin intermediul internetului. În teorie, depunerea online a documentelor ar trebui să fie o gură de aer mult-aşteptată în reducerea birocraţiei: contabilii ar scăpa de cozile din fiecare lună de la administraţiile financiare, n-ar mai fi nevoiţi să imprime zeci de pagini şi nici să dea banii pe dischete. Cu toate acestea, rezultatele – o rată de utilizare sub 5% – sunt cel puţin modeste.
Reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) susţin că este doar vorba de obişnuinţă: cu hârtiile şi cozile. Contabilii sunt însă de altă părere: sistemul de depunere a declaraţiilor nu este deloc prietenos cu utilizatorii.
„Totul ţine de «curba de învăţare», cum se mai numeşte pe aici, pe la noi, şi nu numai. Adică trebuie să treacă ceva timp până se obişnuieşte contabilul cu noul sistem“, susţine Ştefan Andrei, purtătorul de cuvânt al ANAF.
Daniel Chiţoiu, preşedintele instituţiei, are altă explicaţie: există contabili care depun declaraţii şi pentru douăzeci de firme şi au deja „contacte“ la administraţiile de sector, după cum declara acesta pentru Hotnews.ro.
Chiţoiu pare să fie mai aproape de adevărul contabililor. Însă doar în ceea ce priveşte numărul mare de firme cu care lucrează un contabil. Problema pare să fie faptul că, dacă lucrează cu 20 de firme, contabilii au probleme atunci când trebuie să ataşeze semnătura digitală a unei anumite firme la o declaraţie. „Când te conectezi, îţi apare o listă cu certificatele digitale obţinute (15-20 ca număr, în cazul meu), toate având acelaşi nume.
„Este extrem de greu să alegi certificatul X corespunzător unei anumite firme“, se plânge un contabil pe internet. Problema nu este insurmontabilă. Însă necesită încă cinci-şase paşi de configurare suplimentară a browserului de internet. Pe forumurile de contabilitate, utilizatorii se plâng şi de faptul că, deseori, site-ul ANAF „pică“ sau că serverele sunt supraîncărcate în apropierea termenului-limită de depunere a declaraţiilor.
Alţii se plâng de faptul că durează foarte mult până să fie „încărcat“ un formular – dimensiunea unui fişier fiind de circa un megabyte (cât o poză de calitate medie) – sau că trimiterea eşuează – nefiind transmisă şi confirmarea de înregistrare a depunerii.
Costul semnăturii digitale: 50-100 euro/an
Pentru a putea depune declaraţiile prin internet, contabilii trebuie să-şi creeze un cont pe site-ul ANAF. După crearea contului, trebuie tipărită cererea de solicitare a certificatului digital şi depusă la Administraţia Financiară – alături de alte documente: copie după buletin, procură de la firmă şi copie după actele de înfiinţare a firmei. Urmează apoi alt pas: primirea certificatului digital şi instalarea acestuia pe calculator. De la 1 mai, firmele nu mai pot utiliza semnăturile digitale eliberate de ANAF, ci trebuie să apeleze la una din cele două firme autorizate în acest sens. Costul unei „semnături digitale“ este de circa 50-100 de euro pe an.
Pentru a putea trimite declaraţiile prin internet, contabilii interesaţi trebuie să aibă acces la un calculator conectat la internet, echipat cu sistemul de operare Windows XP sau Vista, un browser de internet – Mozilla sau Internet Explorer 6.0 şi de Acrobat Reader versiunea 8.1.2.
În plicul trimis persoanelor fizice cu declaraţia privind impozitul pe venit datorat, se află şi o scrisoare semnată de şeful ANAF, Daniel Chiţoiu, care susţine că depunerea online va fi posibilă chiar de anul acesta. Nu însă în ceea ce priveşte declaraţiile care trebuie depuse până la 15 mai, aferente veniturilor pe 2007. Facilitatea va fi lansată în septembrie, ceea ce înseamnă că abia de la anul persoanele fizice vor putea trimite declaraţiile prin internet.
În plus, dacă se va utiliza acelaşi sistem cu certificate digitale ca în cazul firmelor, birocraţia şi costurile vor fi chiar mai mari decât dacă s-ar apela la varianta clasică: depunerea la poştă.
Investiţie inutilă
1,1 mil. de euro a fost valoarea licitaţiilor publice pentru implementarea sistemului de depunere online a declaraţiilor fiscale, bazat pe soluţia Oracle.
Capital – Editia nr. 18, data 7 mai 2008