O campanie indrazneata care nu atrage favora-bilitate, ci doar incalca regulile, in simplul scop
al socarii audientei (probabil pentru cresterea impactului, awareness-ului si memorabilitatii) se intoarce impotriva sensului fundamental al advertisingului.
Daca ne gandim la Eva Herzigova spunand „Hello, boys!” in sutienul Wonderbra, acum zece ani, in outdoor-ul londonez si la ce s-a intamplat cu vanzarile si imaginea acestui produs mai apoi, da, aceea a fost o campanie curajoasa. si inca, una favorabila. Desi pare subiectiv, campania Xnet a fost, in opinia mea, una curajoasa. Campania de print „Ceausescu”, de acum patru ani, tot una curajoasa a fost. Din pacate, campaniile curajoase lanseaza un risc pe care il preia doar clientul… si, in general, si le permit doar numele mari, consacrate deja pe piata.
2 Destul de multe. Cateodata, cu argumente evidente care tineau de valorile brandului si de brieful de marketing, alteori, doar din cauza contextului. Ultimele necontractate vin de la DArcy; ne-a fost greu sa aprobam linia „intra cat vrei tu”, sustinut de o rigla pe post de vizual, desi corecta din punctul de vedere al briefului, dar nu si al brandului (desi s-a ras mult).
Cinci calugarite cu linia „pentru cinci prieteni credinciosi” (evident, kamarad), in outdoor, desi corecta si art-directata excelent, nu a fost contractata din motive de context. Cred ca ceea ce nu am contractat de-a lungul timpului a fost mai putin valoros decat ce am contractat; o dovedesc premiile pe care le-au luat agentiile cu care colaboram.
Nu am vazut la concursurile nationale (vezi AdPrint sau AdOr) lucrari necontractate mai indraznete decat cele contractate; daca aceasta speculatie a mea este adevarata, rezulta ca nu clientii sunt de vina, ci altcineva. si nu neaparat agentiile. Poate brandurile.
In briefurile de la Connex „sa fiti curajosi si altfel, evident in spiritul brandului” („Indrazneste”) este aproape o conditie. Asta nu inseamna ca intotdeauna Connex este suficient de curajos sa-si asume riscul aprobarii unei campanii curajoase, dar, cel putin, isi propune.
3 Am retras o singura campanie (am modificat-o), din alte motive decat cele ca nu si-ar atinge obiectivele. si am oprit o campanie, la doar trei zile dupa ce am lansat-o, din cauza contextului. Apoi,
i-am dat drumul din nou. Erau minerii in Bucuresti si noi tocmai ne lansam sloganul „Viitorul Suna Bine”.
4 Vedeti raspunsul 2. Pe de alta parte, cred ca trebuie sa ne dorim sa fim mai indrazneti. Ceea
ce pare ca se si intampla. De aici si pana la a reusi,
e un pas mic.
„Clientii din Romania sunt la fel de „imposibili” ca peste tot In lume.”
1 O campanie publicitara curajoasa inseamna o campanie care rupe niste tipare sau conventii, care prin directia creativa, prin executie sau prin mijloacele folosite surprinde (sau uneori socheaza) prin non-conventional. Cred ca astazi publicitatea romaneasca este pe o panta pozitiva, de crestere a calitatii. Se vorbeste, din ce in ce mai putin, de
volumul de publicitate sau de importanta clientilor.
Se vorbeste, din ce in ce mai mult, de creativitate,
idei si campanii indraznete. Sunt doua-trei agentii care au dat tonul si au schimbat modul de abordare
al publicitatii romanesti. Exemplele sunt toate
relativ recente: campaniile Xnet (cea foarte premiata si cea care va fi, probabil, premiata), campania
Bonux – hotii care cauta in dulap banii Magdei Catone, Spor sau Dero Surf, ultimul, foarte curajos pentru categorie.
2 In fiecare an, una sau doua. De ce? Nu pentru ca ar fi fost prea indraznete, ci pentru ca nu corespundeau personalitatii marcii, modului in
care ea este perceputa de consumator. Am avut si bucuria de a promova campanii indraznete, precum Caraiman si, in pregatire, Bergenbier – campania fotbal 2002.
3 Din fericire, nu mi s-a intamplat. Au fost insa
cazuri in care am simtit nevoia acuta de prospetime in idei si executie, marca riscand sa devina invechita si prafuita.
4 In ceea ce priveste reclamele, era o opinie relativ justa pana acum un an sau doi. Cred ca
exemplele recente de reclame indraznete dovedesc o revigorare. In ceea ce priveste cauza, clientii din Romania sunt la fel de „imposibili” ca peste tot in lume. Creatorii depun insa astazi mai multe eforturi pentru a-i convinge sa rupa tiparele de comunicare.
In fiecare industrie e suficient sa convingi pe unul dintre ei, ceilalti ar trebui apoi sa-l urmeze si sa-si doreasca sa faca mai bine. Sunt convins ca vor veni si
premiile internationale in anii urmatori si numarul lor va creste, o data cu volumul pietei publicitare romanesti. Viitorul suna bine.
Bazar
Pro TV si-a redus cheltuielile cu 23%
In primul trimestru al acestui an, Central European Media Enterprises (CME) si-a redus pierderile operationale consolidate cu 38% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Astfel, de la 7,9 milioane USD in trimestrul I 2001 pierderile CME au ajuns la 4,9 milioane USD in primul trimestru 2002. In Romania, unde CME detine 66% din Mediapro International (entitate ce detine licenta Pro TV) si Media Vision, operatorul international a raportat in perioada amintita un venit net de 6.682.000 USD, cu 2 % mai mic decat venitul realizat in trimestrul I 2001. In schimb, EBIDTA, indicator specific pentru masurarea performantelor de operare ale unei statii TV, a inregistrat in primul trimestru al anului 2002 o valoare pozitiva de 716.000 USD. Cheltuielile de operare ale Pro TV s-au redus in acest trimestrul cu 23%.
Beiersdorf a ales Notorious
Licitatia organizata de Beiersdorf Romania pentru serviciile de publicitate neconventionala (below the line – btl) a fost castigata de agentia de publicitate Notorious Advertising. Agentia va promova prin btl marcile Nivea Soft, Nivea Creme, Nivea Visage, Nivea Baby, Nivea Body, Nivea Sun, Labello, Atrix si Hansaplast.
Premii in premiera la CNA
Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a acordat, pentru prima data in istoria sa, premii celor mai bune emisiuni de radio si televiziune difuzate pe parcursul unui an. In competitia premiilor CNA – editia 2001 au fost nominalizate, la diverse categorii, emisiuni radio – TV si realizatorii lor. Astfel, premiul special pe anul 2001 a fost acordat lui Titus Munteanu pentru emisiunea „Echipa fantastica” (Antena 1). Premiul pentru „Cea mai buna prestatie jurnalistica in emisiunile informative” a fost castigat de Andreea Esca (Pro TV). Dan C. Mihailescu si Eugenia Voda au luat premiul ex-aequo pentru „Cea mai buna emisiune culturala” cu „Omul care aduce cartea (Pro TV), respectiv „Profesionistii” (TV Romania 1). La categoria emisiuni de divertisment a castigat „Strada Divertis nr.1” (Antena 1). Stelian Tanase a fost laureatul sectiunii „Cel mai bun talk-show” al anului 2001 cu „Orient Expres” (Antena 1). „Cea mai buna emisiune locala” a fost declarata „Garantat 100%” (TVR Cluj). La ancheta reportaj a castigat „Cu ochiin patru” (TV Romania 1).
· La radio, Paul Grigoriu a fost distins cu „Premiul pentru intreaga activitate”, iar Rodica Culcer (Europa FM) a luat premiul pentru „Cel mai bun talk-show”. Premiul pentru originalitate a fost castigat de Oltea serban Parau (Radio Romantic).
· Agentia de publicitate McCann-Erickson a primit, pentru spotul „Batatorul”, premiul pentru cel mai bun mesaj social intr-un clip TV.
Un nou premiu de creatie pentru Graffiti/BBDO
Campania pentru proiectul de sprijinire a Organizatiei Nationale a Persoanelor cu Handicap din Romania, realizata de agentia de publicitate Graffiti/BBDO, a obtinut un premiu international de creatie. Este vorba de spotul TV „Vreau. Sa poti.”, care a primit premiul Golden Globe la categoria advertising din cadrul Worldmediafestival Hamburg 2002, festival desfasurat in luna mai. Campania a fost creata „pro bono” de Graffiti/BBDO. La editia din acest an al Worldmediafestival Hamburg au participat creatii din 22 de tari.