general, Marius Ghenea, Flamingo Computers (compania din cadrul grupului Flamingo care detine lantul de retail) nu a mai avut un manager dedicat, atributiile sale fiind preluate de Dragos Cinca, presedintele grupului.Dragos Simion, noul presedinte al Flamingo, va contura strategia companiei cel putin trei ani de acum inainte. „Flamingo va continua politica de extindere. Anul viitor vor fi deschise inca 40 de magazine, urmand sa ajungem la un total de 100”, declara presedintele Flamingo Computers.Practic, compania isi continua evolutia intr-o directie pe care fostul manager, Marius Ghenea, nu a agreat-o. In momentul despartirii sale de Flamingo, chiar a circulat zvonul ca strategia de extindere a companiei a fost principalul obiect de disensiuni dintre Ghenea si Dragos Cinca, actionar majoritar al grupului. De ce continua extinderea? „La ora actuala, piata retail-ului de IT se afla in fata unei oportunitati”, spune Dragos Simion. „Oportunitatea este data de avantul pe care l-a luat creditul de consum. Totodata, s-a creat un apetit de consum”, adauga presedintele companiei. Chiar daca de anul viitor creditul se va obtine mai greu, cei de la Flamingo nu au emotii, considerand ca publicul lor tinta are venituri suficient de mari pentru a face fata unor conditii de creditare mai restrictive.Clientii unui lant de retail IT sunt mai sofisticati decat cei ai unui magazin de electrocasnice. Aceasta inseamna ca vanzatorul de IT are costuri mari ridicate cu resursele umane. In plus, specializarea reprezinta principalul atu unui lant gen Flamingo.Cresterea cifrei de afaceri, estimata la 72 milioane de dolari in 2003, este singura modalitate de a mari valoarea profitului. In general, marjele comerciale sunt destul de reduse. Probabil, sunt mai ridicate decat in cazul electrocasnicelor, insa nu suficiente. In medie, marjele brute sunt peste 10% in retail-ul de IT. Norocul lanturilor de magazine actuale (Flamingo, Ultra Pro, Depozitul de Calculatoare) este ca piata se afla, deocamdata, in crestere. Atingerea plafonului va accentua concurenta si, implicit, presiunea pe marjele de profitabilitate.Diversificarea gamei de produse este o alta modalitate de impulsionare a vanzarilor. „In magazinele Flamingo, consumatorii vor gasi si televizoare, sisteme home cinema, sisteme audio si aparatura foto-video digitala”, declara Dragos Cinca. Diversificarea gamei de produse a dus si la cresterea suprafetei medii a magazinelor la peste 150 mp. Extinderea lantului de magazine va fi finantata din resurse interne, adica din propriul profit. Avand in vedere ca deschiderea a 22 de magazine (in 2003) a costat 750.000 de dolari, cele 40 care urmeaza a fi deschise la anul necesita un efort investitional de circa 1,5 milioane dolari.
5 intrebari pentru Dragos Simion
Cum priviti noua functie in cadrul Flamingo: continuitate sau provocare?
Si una, si alta. Putem vorbi de continuitate pentru ca de la infiintarea companiei (in 1995) am fost alaturi de Flamingo. Am acordat consultanta managerilor in zona financiara. Totusi, pana acum, am ramas o prezenta externa, neimplicandu-ma direct in management. Din acest punct de vedere, este o provocare.
Veti folosi in Flamingo experienta pe care o aveti in materie de investitii?
Pe o durata de trei ani, pregatesc compania pentru listare pe piata de capital. Avem destul timp sa stabilim momentul exact al listarii si marimea pachetului de actiuni. In acel moment, Flamingo va intra intr-o noua faza, in sensul ca va inceta sa se finanteze doar din resurse proprii.
Cat de important este in retailul de IT parametrul vanzari/ mp?
Acest parametru este mai putin important decat in cazul distributiei de electrocasnice. Totusi, suprafata medie a magazinelor noastre creste o data cu diversificarea gamei de produse. Acum, pe fiecare metru patrat din magazinele Flamingo se vinde de 8.000 dolari anual.
Care sunt principalele beneficii ale cresterii volumului de vanzari?
Aici vad cel putin doua avantaje majore. In primul rand, volumele mari vor cerne jucatorii puternici. Pe de alta parte, o cifra de afaceri mare mentine profitabilitatea generala in niste limite acceptabile.
Exista pericolul ca oferta Flamingo sa se suprapuna cu cea a magazinelor de electrocasnice?
Flamingo va ramane un magazin specializat si nu va vinde niciodata produse albe (electrocasnice). Consumatorul caruia ne adresam noi este mult mai sofisticat si cu putere de cumparare superioara clientului unui magazin de electrocasnice.