Capital: In ultimul timp, Flamingo s-a extins foarte mult, mai ales in zona Balcanilor, prin deschiderea de noi puncte de distributie. Cum veti finanta cresterea viitoare: din resurse proprii sau din fonduri atrase?
Dan Topala: Flamingo se poate autofinanta in continuare. Din corecte dimensionari, poti obtine resurse mai mari decat ai putea crede. Ne aflam intr-o faza de dezvoltare intensiva, asa ca ne-am bazat pe tehnicile de evaluare de soft, de urmarire si optimizare a stocurilor. Astfel, nevoia de finantare in exces nu a fost atat de puternica. Am urmarit o crestere bazata pe reinvenstirea profitului, completata cu credite bancare.

Capital: Legat de finantare, a circulat zvonul ca la Flamingo intentioneaza sa intre un fond de investitii. Se va intampla acest lucru?
Dan Topala: In Flamingo nu este prezent nici un fond de investitii si nici nu va fi in viitorul apropiat.

Capital: Apropo de finantare din resurse proprii, ce rata a profitului a avut Flamingo in ultimii ani?
Dan Topala: In ultimul timp, rata profitului a tot scazut pe fondul diminuarii marjelor comerciale, fapt care a afectat intreaga piata IT. De exemplu, in zona vanzarii cu amanuntul, adaosurile comerciale sunt in jur de 15-20%, in distributie acestea fiind mult mai mici.

Capital: Intentionati sa continuati extinderea companiei sau veti exploata la maximum sinergiile acumulate prin cresterea anterioara?
Dan Topala: Ne aflam intr-o faza de crestere intensiva, lucru generat de atenuarea cresterii pe piata globala, fapt care a avut repercusiuni si asupra Europei de Est. Daca anul trecut in aceasta zona piata a crescut cu 25%, media pentru 2002 este de 15%. In cazul Romaniei, cresterea cred ca va fi de circa 10%. Pe de alta parte, sa nu uitam ca in 2001 piata din Europa de Vest a scazut cu 5%. Vorbim de o scadere valorica, generata in principal de scaderea preturilor – tendinta care se explica, la randul sau, prin cresterea competitiei intre marii producatori.

Capital: Dupa intrebari generale, iata una care va vizeaza direct: domnule Dan Topala, cu ce se ocupa concret vicepresedintele de la Flamingo?
Dan Topala: Pe langa faptul ca vorbeste cu presa, face si multe lucruri concrete. Ocup functia de vicepresedinte de anul acesta, dupa ce, anterior, m-am ocupat de relatia cu furnizorii. Asezarea in noua pozitie mi-a oferit o imagine mai larga asupra afacerii, insa sunt in continuare activ in zona comerciala. Ma ocup de strategii comerciale, vanzari si achizitii.

Capital: Care este activitatea cu cea mai mare pondere in realizarea profitului si care activitate genereaza cel mai mare volum de vanzari?
Dan Topala: Profitul vine, cum era de asteptat, din zona vanzarilor cu amanuntul, iar rulajul este asigurat de distributie. Ca pondere din cifra de afaceri, in 2001, distributia pe plan intern a reprezentat 50%, distributia in strainatate 20%, iar retail-ul in Romania 30%. Anul acesta, din cauza scaderii pietei interne, a crescut ponderea distributiei externe care va fi de 30%. In rest, distributia pe plan intern va fi 40%, iar retail-ul tot 30% ca si anul trecut. Practic, in Romania, am atins o masa critica dincolo de care cresterile sunt destul de dificile, intrucat piata locala a ramas oarecum aceeasi. Singurele cresteri posibile sunt cele obtinute prin exercitarea unei presiuni asupra competitorilor. Pe plan extern, am abordat piete din Balcani cu o dinamica interesanta, cum e cazul Iugoslaviei si al Croatiei.

Capital: Cum ati reusit sa va creati o relatie cu furnizorii atat de buna incat sa puteti face distributie in multe alte piete din afara Romaniei?
Dan Topala: In primul rand, prin seriozitate. In general, ne-am ales furnizorii din randul marilor producatori, precum Western Digital, pe partea de hard-disk-uri sau Sony, pe partea de monitoare si accesorii de stocare. A te angaja sa reprezinti un asemenea producator intr-o zona e similar cu o cerere in casatorie, in sensul ca ambele parti isi asuma o raspundere. si nu e vorba doar de prestigiul pe care il confera un brand international distribuitorului, ci si, reciproc, de autoritatea pe care un distribuitor puternic o acorda produsului respectiv. Cu timpul, increderea de care ne-am bucurat a devenit marfa de export.

Capital: Veti mai lansa pe piata produse marca proprie, cum sunt calculatorul Diablo sau laptopul Navigator?
Dan Topala: Cel mai recent lansat este Coral – un sistem adresat, datorita sistemului rate si pretului, unei mase largi de cumparatori. Am observat ca in Romania, din o suta de oameni doar trei-patru au calculator, spre deosebire de Polonia si Cehia, unde proportia este cam de 8%. Pe de alta parte, la noi, rata de penetrare a Internetului este de 13%. Cu alte cuvinte, sunt cu 10% mai multi internauti, ceea ce inseamna ca acestia ar vrea sa intre pe Internet de acasa, insa nu detin un calculator. Ne-am gandit ca aici exista o piata.

Capital: Intentionati sa continuati campania Coral?
Dan Topala: Da, chiar voi face un anunt in premiera: spre sfarsitul anului, vom lansa, pe langa modelul existent pe piata, care are procesor AMD Duron in valoare de 259 USD, un alt model cu Pentrium 4, al carui pret va fi de 400 USD.    

Dan Topala despre…
· Industria IT: „IT-ul este partea luminoasa a unei economii. Daca ceva nu merge bine intr-o economie, atunci IT-ul merge binisor. Insa daca acea economi e OK, IT-ul va merge foarte bine.”
· Extinderea pe piata externa: „Flamingo nu va mai pune noi stegulete pe harta Europei de Vest, deoarece am vazut ca putem acoperi multe piete, prin filiala din Olanda, tara care este o adevarata placa turnanta.”
· Relatia cu un mare producator: „A te angaja sa reprezinti un lider mondial intr-o anumita zona e similar cu o cerere in casatorie.”
· Urmatoarea lansare Flamingo: „Pe langa sistemul Coral cu procesor AMD Duron, vom lansa pana la sfarsitul anului si modelul cu procesor Pentium 4. Daca primul costa 259 USD, pretul celui de-al doilea va fi de 400 USD.”

Carte de vizita
· Dan Topala este nascut in aprilie 1969 la Campulung.
· A absolvit Facultatea de Electronica din cadrul Politehnicii Bucuresti.
· In 1999, a intrat la Flamingo, ocupandu-se de relatia cu
furnizorii.
· Din 2002, este vicepresedintele companiei.

Flamingo in cifre

Cifra de afaceri    An
30 milioane USD    2000
48 milioane USD    2001
27 milioane euro    semestrul I 2002
Structura cifrei de afaceri in 2002
Distributie la intern    40%
Distributie la extern    30%
Retail in Romania    30%

Actionariat: 85% – Dragos Cinca, 10% – Varol Islam, 5% – altii