După dezbaterile din Senat privind practicile comerciale ale marilor retaileri împotriva producătorilor români, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a anunțat că limitarea adaosului comercial la 20% ar putea fi reglementată prin lege. Astfel, magazinele vor avea interzis să mai practice adaosuri ce depăşesc acest procent.
Florin Barbu: Limitarea adaosului comercial la 20% ar putea fi legiferată
Miercuri, la finalul dezbaterilor în Senat privind practicile comerciale ale marilor retaileri împotriva producătorilor români de alimente, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a declarat că legislația propusă ar putea include măsuri pentru plafonarea adaosurilor comerciale la un maxim de 20% peste cheltuielile directe și indirecte. Astfel, presiunea asupra producătorilor locali ar putea fi redusă.
Miercuri, reprezentanții producătorilor români de alimente au participat la o dezbatere a Comisiei economice din Senat. Aceștia susțin că marile magazine descurajează producătorii români din domeniul alimentar, refuzându-le produsele la raft fără o justificare comercială adecvată. Mai mult, aceștia denunță unilateral contracte sau îi forțează pe producători să-și reducă prețurile, pentru a permite magazinelor să mențină adaosurile comerciale ridicate.
În cadrul discuțiilor, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a subliniat că se desfășoară lucrări pentru elaborarea unui act normativ menit să reglementeze aspecte relevante semnalate. Conform proiectului legislativ propus, ar urma să fie impuse restricții cu privire la adaosurile comerciale, limitându-le la maximum 20% peste costurile directe și indirecte, ceea ce ar putea reduce presiunea asupra producătorilor autohtoni.
Totodată, ministrul a evidențiat că, în ciuda politicii de prețuri agresive adoptate de retailerii din țară, produsele românești, precum magiunul de Topoloveni, mențin o popularitate solidă în rândul consumatorilor, ilustrând astfel capacitatea produselor locale de calitate de a concura cu succes pe piață.
„Eu vă spun că, dacă mergem în magazinele de retail, găsim produse românești pe care retailerii le-au scos, dar sunt produsele românești.
Vorbeam de magiunul de Topoloveni pentru că am identificat că prețul magiunului de Topoloveni nu era inclus în plafonarea adaosului comercial; prețul la raft era de 23 lei, în timp ce prețul care pleacă din Topoloveni este de 9 lei. Cu un adaos limitat, găsim acest magiun de Topoloveni și la 12, 13, 14 lei pe raft, nu la 23 lei sau mai mult. Volumul de vânzare este unul mai mare”, a spus Barbu.
Problema de pe etichete
Ministrul a subliniat și aspectele problematice referitoare la etichetarea produselor.
„Sunt anumite directive europene care permit acest lucru, dar etichetarea la retailer ar trebui să arate foarte clar, așa cum v-am spus când am fost președintele Comisiei de agricultură din Camera Deputaților, am dat o lege foarte importantă prin care consumatorii să vadă foarte clar la raft produse numai din lapte și produse din lapte cu adaos de grăsimi vegetale.
În momentul de față, aceasta nu se respectă. Am atras atenția ANPC-ului și altor instituții, inclusiv ANSVSA, să verifice aceste aspecte în perioada următoare și vreau să vedem în România rafturi separate”, a precizat Barbu.
La şedinţa Comisiei economice din Senat au participat reprezentanţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Consiliului Concurenţei, precum și ai asociaţiilor marilor reţele de magazine.
La data de 29 martie 2024, Florin Barbu, ministrul Agriculturii, a anunţat că se pregăteşte un proiect legislativ ce va propune limitarea adaosului comercial la produsele agroalimentare procesate în România până la 20%. În ceea ce priveşte produsele importate, retailerii vor putea aplica adaosul comercial conform cererii, conform declaraţiilor comercianţilor.
Legea care instituie măsuri împotriva creșterii prețurilor a fost promulgată
De asemenea, Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, la aceeași dată, legea privind aprobarea ordonanţei de urgenţă a Guvernului 5/2024 pentru modificarea şi completarea ordonanţei de urgenţă a Guvernului 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. Actul normativ prevede prelungirea termenului de aplicare a măsurii limitării adaosului la alimentele de bază până la data de 31 decembrie 2024. Comercianții solicită un studiu de impact.
Atât Asociaţia Naţională a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR), cât și Asociația Marilor Rețele Comerciale din România susţin că, în contextul în care Ministerul Agriculturii a comunicat public despre intenţia de a implementa o a şasea plafonare – mult mai amplă decât toate celelalte și care să vizeze toate produsele românești – devine esenţială necesitatea efectuării unui studiu de impact.
Realizarea unui astfel de studiu reprezintă practic singura modalitate de a obţine informaţii şi evaluări clare, pentru toţi operatorii economici din sectorul agro-alimentar, despre consecinţele pe care o astfel de decizie le poate avea, atât pe termen scurt, cât și în contextul pieţei concurenţiale comune.