Firmele de curierat, distribuţie, transport de mărfuri şi persoane, multinaţionalele şi instituţiile statului sunt printre cei mai buni clienţi ai importatorilor români de vehicule comerciale. Primul trimestru din 2007 a marcat o creştere cu 18% a vânzărilor de vehicule comerciale în România, principalii câştigători fiind importatorii mărcilor Iveco, Ford şi Fiat. În ciuda aparenţelor date de mulţimea de maşini inscripţionate cu numele unei companii care circulă pe
Firmele de curierat, distribuţie, transport de mărfuri şi persoane, multinaţionalele şi instituţiile statului sunt
printre cei mai buni clienţi ai importatorilor români de vehicule comerciale.
Primul trimestru din 2007 a marcat o creştere cu 18% a vânzărilor de vehicule comerciale în România, principalii câştigători fiind importatorii mărcilor Iveco, Ford şi Fiat. În ciuda aparenţelor date de mulţimea de maşini inscripţionate cu numele unei companii care circulă pe şosele, majoritatea comercianţilor de vehicule de transport declară că între 20% şi 50% din vânzările lor sunt destinate flotelor. Cu toate acestea, pe măsură ce greutatea vehiculului creşte, se observă o majorare a acestui procentaj, în cazul camioanelor grele atingându-se chiar şi 99%. Conform datelor furnizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), în perioada ianuarie-martie 2007, au fost comercializate în România 8.205 vehicule comerciale, partea leului fiind luată, ca de obicei, de utilitarele sub 3,5 tone (6.923 unităţi).
Mărcile cele mai căutate de cumpărătorii de vehicule comerciale sunt în acest an Iveco (1.961 unităţi), Ford (1.104 unităţi) şi Fiat (1.051 unităţi). Marca Ford este lider autoritar în segmentul vehiculelor sub 3,5 tone, modelul Transit fiind un adevărat best-seller. Teodor Brusalis, directorul de vânzări al importatorului Romcar, apreciază că vânzările de comerciale mici şi medii către flote reprezintă un procent de circa 23% din totalul vehiculelor comerciale vândute, iar principalii clienţi sunt companii din domeniul alimentar (Vel Pitar, Agroalim Distribution) şi curierat (Curiero, Urgent Curier, TCE Logistică, TNT România).
„Acest tip de clienţi caută în special un raport calitate/preţ bun, dar şi oferte competitive, prioritate în acordarea termenelor de livrare ale autovehiculelor şi la programarea acestora în service, asistenţă rutieră sau reduceri la anumite tarife“, spune reprezentantul Ford. O opinie similară este şi cea a responsabilului departamentului de relaţii publice de la AutoItalia, importatorul Fiat. Valeriu Ţoneş spune că negocierea dintre comerciant şi cumpărătorul de flote atinge toate aspectele importante, de la preţ şi facilitarea unor servicii financiare până la managementul ulterior al flotei şi la service post-vânzare. AutoItalia are în portofoliu o paletă largă de companii din cele mai diverse domenii, printre acestea figurând Rodipet, Cristim şi Seca Distribution. Un alt importator care desfăşoară activităţi specifice vânzării de flote este Porsche România. Divizia de vehicule comerciale Volkswagen a acestei companii a reuşit să obţină contracte importante în prima parte a acestui an prin atragerea unor clienţi precum E-ON Gaz România, UPC şi Fan Courier Express.
„Pe lângă cele 65 de unităţi Volkswagen, parcul auto al Fan Courier Express mai cuprinde 150 de modele Ford, 12 Mercedes şi 50 Man, iar totalul vehiculelor companiei la nivel de ţară atinge 1.080 de unităţi“, spune şeful departamentului transporturi de la divizia bucureşteană a firmei de curierat. „Achiziţionarea de vehicule este condiţionată de fiabilitate şi adaptabilitate la cerinţele noastre, precum şi un service complet şi de calitate. La o flota de peste 350 de autovehicule se pot negocia foarte multe, de exemplu, preţul de achiziţionare, costul pieselor de schimb şi al manoperei, prioritate la service“, adaugă acesta.
Alţi posesori de flote spun chiar că discounturile pentru achiziţia unui număr important de vehicule pot reprezenta procentaje importante din preţul total, iar presiunea asupra comerciantului este mare, acesta nefiind dispus să piardă un client important.
RATB mai vrea 500 de autobuze
Una dintre cele mai recente comenzi de flote din România a fost lansată de Alin Trans Impex, parte a grupului Edy, furnizor est-european de servicii de transport. Compania autohtonă, care este cel mai mare operator de profil din România, transportând de la băuturi până la componente auto, a comandat cu câteva zile în urmă 350 de camioane Volvo care se adaugă celor 800 aflate deja în parc. Nici RATB nu se lasă mai prejos, anunţând o nouă licitaţie pentru completarea parcului cu 500 de autobuze. Compania EvoBus România, cea care a furnizat RATB alte 400 de modele Mercedes-Benz Citaro în 2006, şi-a anunţat deja intenţia de a participa la licitaţie. „Vom participa la licitaţia RATB de la mijlocul lunii iunie, pentru 500 de autobuze în perioada 2007-2009. Avem în vedere obţinerea de contracte similare la Timişoara şi Oradea“, spune Deniz Kuluhan, directorul de vânzări al companiei.
Cele mai vândute modele de vehicule comerciale sub 3,5 tone
LIDER În primul trimestru al acestui an, liderul incontestabil al pieţei LCV este Ford Transit, cu 956 unităţi comercializate, iar cea mai importantă creştere a fost cea a modelului Transporter, produs de Volkswagen (+213,5%).
AVANS Modelul Ford a câştigat de la finalul lui 2006 peste 1,5% din piaţa comercialelor uşoare, în timp ce contracandidatul la şefia clasamentului, Iveco Daily, vine puternic din urmă, cota sa crescând cu peste 6%. În acelaşi timp, pierderi ale cotei de piaţă se înregistrează la modelele Peugeot Boxer şi Renault Master.
PODIUM În clasamnentul pe mărci conduce Ford, urmat de Fiat, ambele cu peste 1.000 de unităţi vândute, iar poziţia a treia este ocupată de Iveco, cu 849 de unităţi.