FMI a mai solicitat ca Tarom să aplice un program de reducere a cheltuielilor prin revizuirea rutelor de călătorie, a flotei de aeronave şi a structurii de organizare, relevă scrisoarea de intenţie convenită în urma ultimei misiuni de evaluare, din ianuarie-februarie, potrivit mediafax.ro.

La sfârşitul anului 2008, Tarom a închiriat trei avioane Boeing 737-800 Next Generation, pe o perioadă de cinci ani. Prima aeronavă a fost recepţionată la 20 noiembrie 2008, a doua la începutul lunii decembrie 2008, iar a treia în februarie 2009. La sosirea în ţară, aeronavele au fost stropite cu şampanie de conducerea Ministerului Transporturilor şi a companiei Tarom, conducerea operatorului aerian susţinând atunci că avionul are un consum cu până la 50% mai redus faţă de anumite aeronave din flota Tarom astfel că totalul costurilor anuale din exploatare va scădea cu până la 36 milioane dolari, informează agenţia de presă.

Decizia de a închiria cele trei avioane a făcut parte din planul Tarom de a deţine, până în 2012, o flotă formată din 30 de avioane noi, pentru a-şi creşte cota de piaţă. La acel moment nu au fost prezentate costurile aferente chiriei, dar presa a relatat că acestea se ridică la trei milioane de euro lunar/aeronavă, deşi gradul de ocupare este de sub 30%, la care se adaugă alte milioane de euro pentru asigurarea flotei.

Tarom şi-a redus anul trecut pierderile cu 24,16% faţă de 2010, de la 332 milioane lei la 252 milioane lei, dar acestea sunt în continuare mai mari faţă rezultatul negativ din 2009, de 234 milioane lei. Tarom a fost o companie profitabilă până în 2008, când a trecut pe pierderi cu un rezultat negativ de 6,3 milioane lei. Pentru acest an, Tarom estimează o pierdere de 187 milioane. Tarom se află pe lista companiilor monitorizate prin acordul cu FMI, precum şi pe lista primelor companii care vor avea manager privat.

Un studiu realizat la sfârşitul anului trecut de Banca Mondială relevă că un sfert din cele 154 companii de stat monitorizate au acumulat pierderi care ajung şi la sute de mii lei pe angajat. Pe lista acestor companii figurează şi Tarom, cu pierderi de 163.000 lei/angajat.