semnalului de incredere” mentionate de ministrul finantelor, Mihai Tanasescu, supravegherea preventiva a Fondului, in perioada urmatoare, ar trebui sa constituie o garantie ca Romania va evita derapajele economice in anul electoral si pentru institutiile cu care se negociaza integrarea in Uniunea Europeana. In aceste conditii, o premiera intr-un acord cu FMI a fost includerea adoptarii pachetului legislativ pentru reforma Justitiei printre preconditii. Romania a mai trebuit sa prezinte bugetele de venituri si cheltuieli pentru 72 de societati monitorizate si solutii in problema subventionarii CET-urilor. Ingrijorarile legate de masurile pe care Guvernul le-ar putea lua inainte de alegeri, precum si de situatia precara a unor indicatori economici transpar din recomandarile oficialilor FMI. Intr-un comunicat publicat imediat dupa aprobarea acordului, directorul general adjunct al FMI, Anne Krueger, a avertizat ca restrictiile salariale trebuie mentinute la companiile de stat, iar politica salariului minim trebuie sa fie „prudenta”. Cresterea salariilor nu va trebui sa o ia inaintea productivitatii. Astfel, Executivul va trebui sa ramana rece la presiunile sindicale si sa nu aprobe o majorare suplimentara a salariilor bugetarilor, in afara celei de 6% prevazuta in octombrie.Noul acord obliga Guvernul sa tina stransa si punga facilitatilor fiscale si a scutirilor de impozit, FMI considerand ca astfel de masuri in domeniul TVA si al impozitului pe venit ar crea noi distorsiuni. Reducerea contributiilor sociale cu doua puncte procentuale este in schimb acceptata. De altfel, bugetul Romaniei pe anul acesta trebuie sa se incadreze intr-o tinta mult mai restrictiva a deficitului doar 2,1% din PIB (fata de 2,4% anul trecut). Unul dintre preturile platite va fi reducerea subventiilor acordate companiilor de stat. Pentru ca acestea sa supravietuiasca, „gaselnita” Guvernului va fi scutirea „in avans” de plata obligatiilor catre bugetele statului datorate anul acesta, subventia diminuandu-se cu suma corespunzatoare iertarii de datorii. Astfel, numai pentru CFA SA, CFR Calatori si Metrorex o hotarare a Executivului va aproba scutiri insumand aproape 4.400 miliarde de lei.Restrictiile salariale nu vor fi singurile constrangeri impuse in cazul companiilor de stat. „Cele mai mari companii vor fi restructurate, iar angajatilor li se va acorda asistenta pentru reconversie profesionala si relocare”, spune Krueger. In plus, cresterile de preturi la energie vor contribui la consolidarea finantelor companiilor de stat. Pentru pretul gazelor naturale si al energiei electrice sunt deja prevazute ajustari trimestriale, respectiv semestriale, astfel incat decalajul fata de preturile din UE sa poata fi recuperat in timp. Nu in ultimul rand, insistenta oficialilor FMI a vizat continuarea privatizarii distributiilor de energie si gaze, dar si a SNP Petrom, pentru care termenul de semnare a contractului de vanzare-cumparare este prevazut la finele acestei luni, si a Casei de Economii si Consemnatiuni (anul viitor).O problema cu totul speciala ramane cea a deficitului de cont curent, care, in ciuda masurilor adoptate pana acum, a continuat sa se adanceasca. Programul convenit cu FMI prevede reducerea acestuia de la 5,8% anul trecut la 5,5% din PIB in 2004. Oficialii Fondului recomanda in continuare „masuri de limitare a cresterii creditului”, un deners in acest sens fiind deja facut de Banca Nationala prin normele intrate in vigoare in februarie. Pentru BNR, recomandarile mai vizeaza pastrarea unui echilibru, prin politica monetara si valutara, intre reducerea inflatiei si pastrarea competitivitatii exporturilor.
Teme pentru Guvern In perioada urmatoare
· Restructurarea marilor companii de stat cu pierderi. Asistenta pentru reconversia profesionala a angajatilor disponibilizati
· Ajustari ale preturilor la energie
· Continuarea privatizarii: distributiile de energie si gaze, Petrom (termen pentru semnarea contractului – finele lunii iulie 2004), CEC (in 2005)
· Evitarea majorarilor de salarii in sectorul de stat (cu exceptia cresterii de 6% programate in octombrie) si a cresterii salariului minim pe economie, peste ritmul de crestere a productivitatii
· Evitarea introducerii de scutiri la plata TVA si a impozitului pe venit
· Reducerea deficitului de cont curent la 5,5% in acest an, fata de 5,8% in 2003
· Masuri de limitare a cresterii creditului
· Reducerea ratei inflatiei de la 14,1% la 9% in acest an, la 6% anul viitor si la 4% in 2006
· Crestere economica de 5% in urmatorii ani
· Deficitul bugetar trebuie redus la 2,1% in 2004, de la 2,4% din PIB anul trecut
· Accesul la fondurile de circa 367 milioane de dolari aferente acordului cu FMI va fi permis doar in cazul unor crize economice neprevazute.