Desigur, în categoria de mai sus nu intră piloții și însoțitorii de bord, care își petrec mare parte din viață, sus, printre nori, străbătând lumea de la un capăt la altul. Site-ul ThePointsguy a stat de vorbă cu o însoțitoare de bord pentru a afla cât de riscantă este această meserie. Ea explică de ce un zbor deasupra oceanului nu este mai riscant decât unul deasupra pământului.
De-a lungul carierei sale de însoțitoare de bord, nu s-a gândit nicio clipă la felul în care avionul său, care făcea curse periodice între SUA și Europa, străbate globul. Și nici că s-ar putea ca avionul care zboară deasupra Atlanticului să ajungă pe fundul oceanului.
„Să fiu sinceră, deși am petrecut aproape zece ani zburând peste Atlantic, nu m-am gândit niciodată la asta. Avem proceduri pe care le folosim la fiecare zbor și apoi treceam peste Ocean de câteva ori pe lună, fără să ne gândim măcar o clipă la asta”, a povestit ea.
Este riscant să zbori deasupra oceanului?
Însoțitoarea de bord spune că viața însăși este un risc. ”De fapt, zilnic te confrunți cu o serie întreagă de scenarii care ar putea fi periculoase. Coborârea sau urcarea scărilor este un risc, pentru că poți să cazi și să-ți rupi ceva. Atunci când faci micul dejun riști să te frigi. Același lucru se poate spune și despre zborul cu avionul. Dacă luați un tub de metal, îi umpleți aripile cu combustibil și îl duceți până la 180 mph, apoi îl urcați până la 7 mile deasupra solului, vă asumați un risc. Ca toate scenariile din viața noastră de zi cu zi, riscurile pe care ni le asumăm sunt cele calculate”, crede ea.
Industria aviației a învățat din incidentele și greșelile din trecut pentru a face din zborul cu avionul un loc mai sigur. De fapt, se spune că aviația comercială a reușit atât de bine să învețe din accidentele trecute și să pună în aplicare proceduri pentru a reduce șansele ca acestea să se repete, încât alte industrii au adoptat multe dintre aceste metode.
Traversarea oceanelor, la fel de sigură ca și zborul deasupra pământului
Un zbor deasupra pământului este considerat de unii mult mai sigur, pentru că există mai multe aerodromuri pe care aeronava poate ateriza în cazul unor probleme. Cu toate acestea, datorită lecțiilor învățate și a îmbunătățirilor în ceea ce privește fiabilitatea aeronavelor și a motorului, traversarea oceanelor este considerată la fel de sigură ca și zborul deasupra pământului.
”Echipajul unei aeronave va ști întotdeauna unde este cel mai apropiat aerodrom. În practică, pe majoritatea rutelor, aceasta este rareori la mai mult de 90 de minute distanță”, explică însoțitoarea de bord. ”Chiar dacă am zburat pe lângă Bermude de zeci de ori, încă mă surprinde cât de departe sunt insulele în Atlantic. Cu o pistă de 3.000 de metri, aeroportul oferă o locație perfectă de aterizare dacă avem nevoie de ea”, adaugă aceasta.
La ce ajută combustibilul de urgență
Ea amintește că un rol extrem de important în planificare zborurilor îl are combustibilul. ”Software-ul de planificare a zborurilor al companiilor aeriene este foarte bun în a calcula cât combustibil va fi necesar pentru un anumit zbor. Este atât de bun încât spunem că are o precizie de ceas elvețian”, mărturisește ea.
Pentru a acoperi unele evenimente neașteptate, avioanele au întotdeauna o cantitate de kerosen suplimentar, cunoscută sub numele de ”combustibil de urgență”. Deci, dacă se întâmplă ceva deasupra Atlanticului, pasagerii trebuie să știe că ne putem continua în siguranță drumul, a declarat ea.