Relocări de personal, investiții în școli speciale de meserii, reconversii profesionale și multe alte soluții pe care antreprenorii din România încearcă să le aplice ca să scape de problema cu forța de muncă. Ce spun fondatorii FAN Courier despre această poveste?
Nu de puține ori, fraţii Adrian şi Neculai Mihai, împreună cu Felix Pătrășcanu, au fost tentați să angajeze străini, urmând modelul service-urilor auto care intenționează să aducă chinezi. Dar lucrurile nu sunt chiar așa de simple. Și, oricum, au luat în calcul basarabeni, ucrainieni sau sârbi, nu chinezi, din cauza barierei de limbă. Privind în ansamblu, criza de pe piaţa forţei de muncă tinde să se adâncească în următorii ani, aceasta fiind şi una dintre cele mai mari provocări din cel de-al doilea semestru, potrivit oamenilor de afaceri chestionaţi de KeysFin, în cadrul barometrului semestrial privind starea business-ului, publicat în a doua parte a acestui an.
”Vedem, la tot pasul, tot mai multe reclame în care mari jucători din economie anunţă că sunt în căutare de personal, de la hipermarketuri până la unităţi de producţie. Alături de inflamarea consumului şi inflaţie, criza forţei de muncă tinde să devină un semn de întrebare semnificativ în economie”, spuneau atunci analiştii de la KeysFin.
Așadar, este o criză generală, căreia FAN Courier i-a găsit rezolvarea inclusiv prin relocări de personal din București în Cluj, de exemplu pentru că ”acolo este foarte dificil; am relocat temporar 42 de curieri ca să putem face față comenzilor”, explică Felix Pătrășcanu. Mai mult, pentru a suplini această lipsă de personal, liderul pieței locale de curierat a deschis Școala FAN, unde se pregătește deja prima promoție de curieri. Aceștia vor absolvi cursurile la începutul lunii mai, fiind și prima generație pilot care va furniza companiei datele pentru a calibra platforma educațională și procesele de învățare din cadrul școlii. Ca o paranteză, compania a continuat planul de extindere a personalului, astfel că în prezent, are 5.750 de angajați.
”Piața evoluează rapid”
”Este foarte dificil pentru orice companie care are nevoie de mână de lucru calificată să fie nevoită să aștepte cel puțin trei luni înainte ca noul angajat să poată răspunde cerințelor din fișa postului. Este un efort suplimentar pentru orice angajator și, cel mai important, această investiție afectează procesele de perfecționare ale altor angajați. După cum se observă, piața evoluează extrem de rapid și trebuie să fii cu un pas înainte. Pentru a lansa un nou serviciu, pregătirea oamenilor este imperios necesară”, mai spune Felix Pătrășcanu. Așadar, cei trei antreprenori au venit cu alternativă pentru tinerii sau persoanele care vor să muncească dar nu au o meserie care se caută.
La toate aceste probleme se adaugă și cele aproape trei milioane de persoane care au părăsit România pentru state din Europa, în ultimii zece ani, marea majoritate fiind însă oameni care au emigrat temporar, nu definitiv, conform unor date utilizate inclusiv de Banca Naţională a României. Iar o consecinţă directă a emigraţiei, fie şi temporare, este faptul că populaţia activă s-a redus cu 2,8 milioane persoane în ultima decadă, de la 11,9 milioane, până la 9,1 milioane.
Un an mai dificil
Alături de criza de muncă, lipsa predictibilității fiscale constituie un alt aspect de îngrijorare pentru fondatorii FAN Courier, în ceea ce privește dezvoltarea afacerii în următorul an. ”Toate semnalele indică faptul că 2018 va fi un an mai dificil, chiar dacă în statisticile oficiale cifrele sunt optimiste și arată că economia românească duduie. La incertitudinile care planează în mediul de afaceri, singurul nostru răspuns este să ne continuăm investițiile și să luăm toate măsurile care depind de noi astfel încât să minimizăm efectele”, a mai declarat Pătrășcanu.
În context, până la finalul anului viitor, investițiile companiei vor depăși 36,5 milioane de euro, folosite în principal pentru extinderea HUB-ului de la Ștefănești (cu o suprafață totală de 100.000 mp) și începerea lucrărilor de construcție la HUB-ul din Cluj, pentru care a fost achiziționat un teren în suprafață de 24.000 mp. Pentru anul acesta, FAN Courier estimează că cifra de afaceri va depăși pragul de 131 milioane de euro, în creștere cu 13,2% peste rezultatele anului precedent, în linie cu prognozele inițiale ale companiei și rezultatele din primele 11 luni ale anului.