Una dintre deficienţele programului „Prima Casă” semnalată de către cei care au aplicat pentru acest credit o reprezintă întârzierea aprobării dosarului, fapt care poate duce, în unele cazuri, la pierderea avansului plătit la încheierea antecontractului de vânzare-cumpărare. „Mulţi am dat avansul pentru achiziţia unui imobil, iar birocraţia întârzie analizarea dosarelor la bănci, care te amână de la săptămână la săptămână. Deadline-urile pentru ant
Una dintre deficienţele programului „Prima Casă” semnalată de către cei care au aplicat pentru acest credit o reprezintă întârzierea aprobării dosarului, fapt care poate duce, în unele cazuri, la pierderea avansului plătit la încheierea antecontractului de vânzare-cumpărare.
„Mulţi am dat avansul pentru achiziţia unui imobil, iar birocraţia întârzie analizarea dosarelor la bănci, care te amână de la săptămână la săptămână. Deadline-urile pentru antecontracte se apropie şi nimeni nu ştie ce se va întâmpla, când şi cum!”, se plânge Dan, unul dintre cititorii capital.ro când vine vorba despre problemele întâmpinate în derularea programului „Prima Casă”.
Băncile acuză Fondul de Garantare (FNGCIMM) pentru aceste întârzieri, iar Fondul susţine că se încaderează în termenul de 5 zile impus de legislaţie pentru aprobarea dosarelor.
Fondul de Garantare: perioada de aprobare a crescut, dar e în termenul legal
„Este adevărat că termenul de aprobare a dosarelor a mai crescut faţă de primele săptămâni, când era de 24 de ore, dar chiar şi aşa acest termen nu depăşeşte, în medie, trei zile, ceea ce face să ne încadrăm în termenul de 5 zile prevăzut de lege”, a precizat pentru capital.ro Irina Constantinescu, directorul executiv al Fondului Naţional de Garantare al Creditelor pentru IMM.
Analiza dosarelor se face în ordinea înregistrării, mai spune Irina Constantinescu. Cele care sunt în regulă primesc aprobarea, pentru celelalte Fondul solicitând băncilor completarea documentaţiei.
„Noi nu respingem niciun dosar. Dacă acesta nu este corect sau complet anunţăm banca, urmând ca aceasta să ne transmită în cel mai scurt timp posibil completările solicitate”, a mai spus oficialul FNGCIMM.
BRD: „La noi nu s-a întors niciun dosar”
În ceea ce priveşte băncile, acestea ezită sau evită, după caz, să recunoască faptul că vina întârzierilor le aparţine. Procedura standard prevede ca după sesizarea Fondului de Garantare cu privire la completările care trebuiesc aduse dosarului, aceste sesizări să ajungă la ofiţerul de credit, acesta să ia legătura cu clientul, clientul să aducă documentele solicitate, iar banca să le transmită din nou Fondului, unde vor fi încă odată analizate şi, dacă este totul în regulă, să dea în sfârşit aprobarea.
Problema este că, pe măsură ce creşte numărul dosarelor trimise la Fondul de Garantare, creşte proporţional şi timpul necesar analizării astfel că dosarele incomplete trebuie, practic, „să stea la rând”.
Prima instituţie care a demarat acest program, respectiv BRD, susţine că nu are niciun dosar incomplet şi că are cele mai multe dosare de credit aprobate până în momentul de faţă, informaţie care nu a putut fi nici confirmată, nici infirmată de către oficialii Fondului.
„Noi nu avem niciun dosar respins. La noi nu s-a întors nimic. În plus, vreau să spun că deţinem aproximativ 70% din valoarea creditelor aprobate”, a declarat pentru capital.ro Traian Traicu, şeful Serviciului Relaţii Publice şi Evenimente al BRD.
BCR: nici o întârziere, peste 1.500 de dosare în analiză
Nici BCR nu confirmă existenţa unor întârzieri în ceea ce priveşte procesarea dosarelor de credit pentru „Prima Casă”. „Nu avem nicio întârziere şi nici nu cred că acest lucru era fizic posibil în contextul în care de-abia am început derularea acestui program. Pot să spun, de asemenea, că în cel mai scurt timp posibil vom atinge ritmul optim în ceea ce priveşte procesarea acestor doare”, a declarat pentru capital.ro Cornel Cojocaru, directorul de comunicare al BCR.
Potrivit acestuia, BCR are deja aprobate „câteva zeci de dosare”, alte peste 1.500 fiind în curs de analiză. BCR a primit o cotă de 308 milioane euro din miliardul de euro alocat acestui program.
BCR a fost printre ultimele bănci care au intrat în acest program din cauza unor deficienţe şi inadvertenţe în legislaţie. Până la urmă, BCR a reuşit să-şi impună punctul de vedere, iar legislaţia a fost modificată în sensul solicitat de bancă, una dintre aceste modificări fiind cea legată de ipoteca ce urma a se institui asupra imobilului.