Fondul britanic de investiţii Carpathian, desprins de Dawnay, Day Carpathian după falimentul acestuia, îşi pregăteşte ieşirea de pe piaţă, după ce în martie anul acesta şi-a vândut principalele active din România. În prezent compania caută investitori interesaţi să preia centrul comercial Macromall din Braşov şi cele două terenuri localizate în Baia Mare şi Satu Mare.

Principala preocupare a managementului companiei, în raport cu activitatea de pe piaţa locală, este găsirea unui investitor interesat să preia centrul comercial din Braşov evaluat la 4,75 mil. euro.

Fondul de investiţii a achiziţionat în 2007 de la două companii româneşti mall-ul din Braşov, tranzacţia în valoare de 19 mil. euro reprezentând prima investiţie a companiei pe piaţa imobiliară locală.

„Managementul este concentrat pe menţinerea unui cash-flow pozitiv în cazul acestei proprietăţi cu probleme cu scopul de a identifica, cel mai probabil, un antreprenor local sau regional care şi-ar putea asuma noi investiţii în recuperarea proprietăţii“, se precizează în raportul financiar al companiei, referitor la Macromall Braşov.

În prezent centrul comercial, cu o suprafaţă închiriabilă de 7.489 mp, are doar 28 de chiriaşi şi este în proporţie de 41% gol. Ancora proprietăţii este retailerul de electronice şi electrocasnice Domo.
Proprietatea a generat în prima jumătate a acestui an un venit operaţional net de doar 116.000 euro.

Alte două terenuri la vânzare

Ultimele două terenuri nedezvoltate pe care compania le mai are în România sunt şi ele la vânzare. Compania deţine un teren 26.759 mp în Satu Mare, evaluat la 1,7 mil. euro şi altul de 125.238 mp în Baia Mare a cărui valoare a fost estimată la 2,35 mil. euro.

„Cele două terenuri sunt disponibile la vânzare şi până atunci sunt folosite costuri minime pentru securitatea loturilor“, se mai precizează în raportul financiar.

Pe cele două terenuri era programată construcţia a două proiecte multifuncţionale. Investiţia estimată pentru complexul comercial din Satu Mare a fost de 61 mil. euro, iar cea aferentă celui din Baia Mare de 50 mil. euro.

La nivelul întregului portofoliu, Carpathian a raportat venituri nete din chirii de 11,6 mil. euro, în scădere cu circa 2 mil. euro faţă de perioada similară a anului trecut. Compania a înregistrat un profit operaţional net de 36,7 mil. euro, în comparaţie cu 12 mil. euro raportaţi la sfârşitul primului semestru din 2009. Activele companiei s-au diminuat considerabil în urma vânzărilor pe care le-a operat în ultima perioadă şi în prezent au o valoare totală de 441 mil. euro, faţă de 718 mil. euro în prima jumătate a lui 2009.

Primele vânzări

În martie anul acesta, Carpathian a vândut partenerilor de dezvoltare mall-ul Atrium Center din Arad din cauza unor datorii de 39,8 mil. euro, care se preconiza că vor fi extinse, până la încheierea efectivă a lucrărilor, la 59,2 mil. euro. Compania a estimat că veniturile nete operaţionale ale mall-ului nu vor depăşi 3 mil. euro pe an, drept urmare directorii consiliului de administraţie au considerat că nu sunt şanse reale de acoperire a datoriilor pe termen mediu.

Alături de mall-ul din Arad, fondul britanic a renunţat şi la proiectul din Cluj-Napoca, unde urma să fie dezvoltat al doilea mall al companiei şi care avea datorii de 8,5 mil. euro. La Cluj, compania deţinea doar un teren, evaluat recent la 6,5 mil. euro, şi proiectul arhitectural.