În sfârșit, crește viteza

Reprezentanții companiilor de consultanță pentru proiectele cu finanțare europeană sunt de părere că, în anul în care abia am intrat, gradul de absorbție a fondurilor comunitare va crește substanțial. O singură excepție: Programul Operațional Sectorial Transport.

–    Competiția acerbă pentru accesarea fondurilor comunitare destinate agriculturii și dezvoltării rurale va determina o creștere rapidă a gradului de absorbție în 2011, depășindu-se 20 de procente în primele luni ale anului. Aceasta este părerea lui Felix Lucuțar, partener în cadrul companiei de consultanță Agriculture Capital and Engineering.

–    ”Cu siguranță că se vor rezilia contracte pentru ca să nu se piardă bani. E vorba despre acele proiecte întârziate, pentru care contractele de finanțare au fost semnate în 2008 și până acum nu au fost finalizate nici măcar licitațiile”, susține Felix Lucuțar.

–    ”Gradul de absorbție al fondurilor alocate prin intermediul instrumentelor structurale va fi net superior în 2011, față de 2010. Alocațiile pentru Programul Operațional Regional și prin Programul Operațional Sectorial Creșterea Competitivității Economice. Estimez că valoarea plăților va crește cu 30% față de 2010”, este de părere Alexandru Ruff, manager corporate, GEA Strategy&Consulting.

–    În ceea ce privește Programul Operațional Sectorial Transport, Ruff  nu crede că se va înregistra o creștere substanțială a gradului de absorbție: ”Se va întâmpla ceva doar dacă proiectele majore transmise de România vor fi acceptate de Bruxelles. Însă, în prezent nu avem un astfel de proiect în fază finală, care să fie analizat de Comisia Europeană”.

Cât am reușit să cheltuim în 2010

Cel mai mare grad de absorbție s-a înregistrat în cadrul Programului Operațional Regional –24,5%, valoarea totală a plăților fiind de 1,84 miliarde de lei (430 de milioane de euro).
–    Programul Operațional Sectorial Creșterea Competitivității Economice ocupă a doua poziție, cu un grad de absorbție de 15%, respectiv plăți efectuate în valoare de 814 milioane de lei (190 de milioane de euro). Deși este programul în cadrul căruia s-a depus cel mai mare număr de proiecte, circa 7.000, rata de succes este scăzută, fiind aprobate doar 2.000 de proiecte, adică adică doar una din patru cereri de finanțare a primit undă verde.
–    ”Gradul de respingere este foarte mare fiindcă cei ce gestionează acest program nu cer documente sau informații suplimentare, ci pur și simplu nu aprobă proiectele. Nu mediul privat este de vină pentru nivelul scăzut al absorbției, ci autoritățile statului care nu pot gestiona fondurile UE”, spune Szabolcs Ilyes, Country Manager PNO Consultants.
–    În cadrul Programului Operațional Sectorial Mediu s-au plătit 992 de milioane de lei (230 de milioane de euro), înregistrându-se un grad de absorbție de 11,6%.
–    În ceea ce privește Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, gradul de absorbție a fost de 19%, fiind depuse 6.700 de cereri de finanțare, din care au fost aprobate numai 2.000. La beneficiari au ajuns doar 300 de milioane de euro.
–    Ultimul loc la cheltuirea banilor europeni este ocupat de Programul Operațional Sectorial Transport, care a înregistrat un grad de utilizare a fondurilor nerambursabile de 1,85%. Cele 58 de proiecte aprobate au primit, până în prezent, doar 37,55 de milioane de euro de la bugetul comunitar.
–    Ceva mai bine stăm la capitolul fonduri comunitare pentru agricultură și dezvoltare rurală, pentru care s-au depus circa 41.000 de proiecte din care au fost aprobate aproximativ 13.000. Cele mai solicitate măsuri au fost cele pentru sprijinirea fermelor de semi-subzistență și pentru instalarea tinerilor fermieri.

Soluții politice pentru probleme economice

Cum văd consultanții specializați în construirea și implementarea proiectelor europene anul în care abia am intrat? ”Rezervat”, spune Ilyes Szabolcs, country manager PNO Consultants.

Capital: Anul acesta vom putea absorbi mai bine fondurile europene decât am reușit cu un an în urmă?
Ilyes Szabolcs: Cu siguranță programele de finanțare care au funcționat și până acum vor crește gradul de absorbție a fondurilor europene și vom depăși procentajul rușinos de 13,7%, cât s-a înregistrat în 2010. Însă se pune întrebarea: guvernanții vor fi în stare să dea un răspuns eficient acestei probleme care ne afectează toată economia? Cea mai mare problemă este că sfera politică caută răspunsuri politice pentru problemele economice. Clasa politică schimbă responsabilii care gestionează fondurile comunitare pe criterii politice, fără să țină cont de faptul că aceste instrumente europene necesită o abordare profesională. Având la dispoziție 32 de miliarde de euro până 2013 nu realizăm că utilizarea eficientă a acestor sume necesită profesionalism.

Capital: Ce a funcționat și ce nu a funcționat în 2010?
Ilyes Szabolcs: În septembrie 2010 cea mai scăzută rată de absorbție, sub 2%, a avut Programul Operațional Sectorial Transport  – adică sistemul gestionează fondurile pentru infrastructura rutieră, feroviară și pentru transportul aerian. Singurul beneficiar al acestui fonduri este statul și autoritățile statutului, care nu au pregătit și nu au evaluat proiectele.
Sunt și programe care au funcționat într-o anumită măsură, cum ar fi Programul Operațional Regional și cel destinat agriculturii și dezvoltării rurale, dar și acestea au avut destul de multe probleme. Cea mai sănătoasă rata de absorbție au avut-o fondurile ai căror beneficiari sunt întreprinderile private.
Însă, important este ca banii să fie cheltuiți eficient. Fondurile nu trebuie transformate ”cadouri electorale pentru cei care merită” sau utilizate pentru a construi cele mai scumpe autostrăzi din Europa ori pentru sisteme de canalizare care nu funcționează decât pe hârtie. Banii contribuabililor europeni, adică și ai românilor, trebuie direcționați spre proiecte care să susțină relansarea economică a țării.