Fara suficiente instrumente de plasare a banilor, administratorii cauta stimulente noi de crestere a pietei

Lipsa instrumentelor de plasare a investitiilor tine piata fondurilor la dimensiune redusa. Administratorii incearca sa atraga clientii cu produse personalizate sau specializate.




Cinci euro. Atat a investit in medie, anul trecut, fiecare roman in fonduri mutuale. Din nou grosul economiilor s-a dus in depozite bancare, desi a fost depasita bariera psihologica a scandalurilor in care au fost implicate, in trecut, aceste entitati financiare. Acum, piata fondurilor de investitii se impiedica de obstacole legislative. Regulamentul nr. 15/2004 privind functionarea societatilor de administrare a investitiilor a impulsionat aparitia unor noi administratori, insa nu a rezolvat aspecte legate de clasificarea fondurilor.



Pe de alta parte, lipsesc acte normative care pot stimula activitatea fondurilor mutuale, precum legea pensiilor private, a obligatiunilor ipotecare sau o lege care sa aduca titlurile de stat la Bursa. Consecinta? Oferta saraca pe care societatile de administrare a investitiilor (SAI) o pot prezenta investitorilor. “Principala problema cu care se confrunta managementul SAI este numarul restrans de instrumente de plasare a sumelor atrase de la clienti”, declara presedintele Uniunii Nationale a Organismelor de Plasament Colectiv (UNOPC), Dan Nicu. El adauga ca disparitia, practic, a emisiunilor de titluri de stat “ingreuneaza activitatea managerilor de fonduri”. Cu toate acestea, Dan Nicu se asteapta ca, in 2006, ritmul de crestere al pietei sa fie superior celui din 2005. Totusi, nu ne putem astepta la investitii spectaculoase in fonduri mutuale. Reprezentantul UNOPC estimeaza ca, la sfarsitul anului curent, valoarea activelor fondurilor va trece de 200 de milioane de euro. La finele lui 2005, valoarea totala a activelor a fost de aproximativ 121 de milioane de euro. Specialistii mizeaza foarte mult pe cresterea numarului societatilor de administrare a investitiilor si pe listarea de noi companii la Bursa.


Cei mai optimisti administratori au pus deja in aplicare strategii proprii de stimulare a pietei. Ei au pregatit produse noi personalizate si chiar specializate, de care sa beneficieze atat persoanele fizice, cat si investitorii institutionali. Unele instrumente au fost lansate, altele inca asteapta suportul legal. Un produs personalizat este contul individual. Investitorul poate sa-si deschida un cont pe indice sau unul care are la baza o strategie diversificata. Certinvest a lansat ambele tipuri de conturi, iar KD Investments, doar fondul pe indice. In general, fondul pe indice consta in replicarea indicelui bursier BET. Suma minima ce trebuie investita este de 50.000 de lei. Valoarea se dubleaza in cazul contului individual cu strategie diversificata. Se numeste asa deoarece presupune stabilirea unei strategii orientative a investitiilor in functie de riscul asumat de investitor. De regula, conturile individuale sunt administrate pe o perioada de un an. Randamentul asteptat si strategia de investitii sunt stabilite de administrator impreuna cu respectivul client.


Specialistii vorbesc si despre lansarea unor fonduri de acumulare, care vor functiona pe principiul unui plan de pensii privat. Dar, pana la aparitia lor, pe piata vor intra fonduri specializate, cum ar fi cele imobiliare, care se adreseaza investitorilor calificati. Fondurile imobiliare sunt incluse in categoria Alte Organisme de Plasament Colectiv (AOPC). Certinvest a pregatit un astfel de instrument, insa, deocamdata, nu a fost autorizat de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare. “Trebuie sa vedem ce prevederi legislative vor fi in acest sens”, afirma Dan Nicu.
Fie ca este vorba de un fond personalizat, specializat, fie de unul in care se investeste de putin timp, cum sunt fondurile pe derivative, administratorii trebuie sa fie extrem de convingatori. Datele din 2005 arata ca cei mai multi investitori in fonduri mutuale sunt conservatori.



Anul trecut, 75% din investitii au fost concentrate in fondurile monetare si de obligatiuni, cu risc redus. Efortul administratorilor va fi cu atat mai mare cu cat vor incerca sa atraga clienti noi. In 2005, fondurile mutuale reprezentau doar 0,2% din portofoliile investitorilor. In Cehia, Polonia si Ungaria, inainte de aderarea la UE, investitiile in fonduri mutuale reprezentau 5,3%. Acum, procentajul s-a dublat.