fondurile alocate imobiliarului de catre marile grupuri de investitii. Banii din pensiile private si din asigurari din tarile occidentale au fost plasati in sedii noi de birouri, centre comerciale tip mall si depozite noi in tarile estice, acolo unde astfel de constructii comerciale nu au existat inainte de 1989. Sute de mall-uri si mii de cladiri uriase de birouri, cu suprafete de zeci de mii de metri patrati au aparut in capitalele si in orasele mari ale acestor tari.In 2004, am intrat si noi in carti: mai multe fonduri straine de investitii si mari grupuri financiare si-au planificat investitii imobiliare in Romania, reprezentantii acestora fiind in negocieri pentru achizitii de terenuri sau cladiri noi. Cei mai norocosi vor fi bucurestenii, pentru ca piata imobiliara de aici este cea mai efervescenta si cea mai cautata de investitori. In acest moment, cel putin patru mari investitori austrieci, printre care se afla Europolis, Heitman si CA Immo, cauta cladiri noi de birouri, pe profit, sau proiecte de cladiri de birouri, dar care sa aiba cel putin 30% din spatii deja preinchiriate. O posibila tranzactie a anului ar putea fi vanzarea complexului IRIDE, care anul trecut a fost campion pe segmentul inchirierii de spatii. Daca aceste negocieri se vor concretiza, pe parcursul acestui an vom asista la tranzactii totale de cel putin 200 de milioane de euro pe segmentul cladirilor de birouri si la anuntarea unor proiecte de retail care insumate vor insemna peste 150 milioane euro. Pe langa aceste megatranzactii, piata va creste in continuare pe segmentul investitiilor „mijlocii”, care se situeaza intre unul si cinci milioane de euro. La acest nivel, investitorii sunt cu precadere fonduri de investitii sau companii israeliene, turcesti, grecesti sau italiene. Pentru acesti bani se poate cumpara fie un teren foarte mare la pachet cu un proiect de dezvoltare (un „cocon de afacere”), fie o cladire mica de birouri. La acest prag al investitiei mai sunt prevazute si ansambluri rezidentiale noi. In afara de Bucuresti, investitorii mai urmaresc cu predilectie orasele Timisoara, Brasov, Cluj-Napoca si Constanta. In aceste regiuni se cumpara mai ales terenuri pentru mall-uri, alte tipuri de magazine sau sedii mici de birouri. Pentru prima data in acest an, atentia unor companii de retail se va indrepta si spre orase sub 100.000 locuitori, dar numai pentru construirea unor minimagazine in retele precum Plus, MiniMax sau Penny Markt. In anul 2004, vor veni astfel bani din strainatate atat pentru mari achizitii, concentrate in Capitala, cat si pentru proiecte mici, impanzind toata tara.
Vest
· Cel mai atractiv oras din regiune este Timisoara
· In cazul terenurilor, 80% din investitori sunt straini, printre acestia numarandu-se companiile Selgros, Praktiker, Kauffland
· In cazul cladirilor de birouri, 70% sunt investitii cu capital romanesc, iar 30% sunt investitii cu capital strain
· Alti mici investitori straini achizitioneaza terenuri in vederea construirii de depozite sau hale, pentru a fi inchiriate
· In ceea ce priveste ansamblurile de case, numarul investitorilor straini este egal cu cel al romanilor si deocamdata lanseaza proiecte mici, cu cel mult zece unitati.
centru
Cel mai atractiv oras pentru investitiile imobiliare straine este Cluj-Napoca, urmat de Brasov
· In cazul terenurilor, 50% din investitori sunt straini. Printre acestia se numara retelele de magazine Kauffland, care face mall-uri, Rewe, Lidl si Tengelmann, Carrefour
· Se construiesc putine cladiri noi de birouri, dar care au suprafete mici pe etaj si in special pentru folosinta proprie, nu pentru inchiriere
· Nu exista mari proiecte de ansambluri de case, pe piata predominand investitorii autohtoni, care construiesc blocuri noi cu apartamente mici si mai accesibile ca pret.
moldova
Polul de interes al zonei este orasul Iasi
· In cazul achizitiei sau concesionarii de de terenuri, 15% din investitori sunt straini. Se cumpara sau se concesioneaza mai ales terenuri pentru noi magazine, in special magazine tip reduceri
· Nu exista investitori straini interesati sa construiasca cladiri noi de birouri in zona
· Nu exista proiecte rezidentiale cu capital strain, iar investitorii locali au in lucru trei ansambluri noi de locuinte, cu maximum 20 de unitati fiecare.
oltenia
Polul de interes al zonei este orasul Craiova
· In cazul achizitiei sau concesionarii de de terenuri, 20% din investitori sunt straini. Se cumpara sau se concesioneaza mai ales terenuri pentru spatii de depozitare sau pentru noi magazine, in special magazine tip de reduceri
· Nu exista investitori straini interesati sa construiasca cladiri noi de birouri
· Nu exista proiecte rezidentiale cu capital strain, iar investitorii locali nu construiesc mai mult de trei-patru case pentru vanzare.
bucuresti
· In cazul achizitiei de terenuri, 40% din investitori sunt straini. La terenuri, nu s-au anuntat alti investitori decat cei intrati deja pe piata
· Se negociaza vanzarea cladirilor noi de birouri, cele mai atractive fiind cele cu o suprafata de peste 10.000 mp, bine locate. Printre „petitori” se afla Europolis, CA Immo, Heitman.
· Vor fi lansate cel putin 20 de proiecte noi de ansambluri de vile, mai multe pentru vanzare decat pentru inchiriere. Capitalul investit este cam jumatate strain (firmele israeliene fiind cel mai adesea intalnite) si jumatate romanesc (isi plaseaza banii in constructia de vile din ce in ce mai multi oameni de afaceri).
dobrogea
Polul de interes al zonei este orasul Constanta
· In cazul achizitiei sau concesionarii de de terenuri, 70% din investitori sunt straini. Se cumpara mai ales terenuri pentru cartiere de case si spatii de birouri si mai putin pentru retail
· Pe sectorul spatiilor comerciale se cauta spatii comerciale centrale, pentru dezvoltarea unor retele straine de magazine
· Cateva companii cu capital mixt au anuntat proiecte de cladiri de birouri pentru inchiriat
· Vor fi lansate doua proiecte noi de ansambluri de case de vacanta, care vor fi folosite in regim hotelier sau vandute.