Anul trecut, doar cine n-a vrut nu a luat un credit pentru cumpararea de bunuri de folosinta indelungata. In magazinele de electrocasnice s-a stat la coada, iar vanzarile in rate au mers pe banda rulanta. Principalii jucatori si-au dublat sau chiar triplat cifrele de afaceri, iar piata a crescut spectaculos, atingand 600 de milioane de euro, potrivit ultimelor estimari. Noile reglementari privind creditarea, intrate in vigoare la inceputul acestui, an au reusit sa calmeze doar temporar cererea din partea populatiei. Din aprilie, creditele de consum si-au reluat ascensiunea, iar retalerii au calculat ca exista sanse ca piata sa urce cu 30% pe ansamblul anului in curs. Previziunile pentru urmatorii ani sunt la fel de optimiste, mizandu-se pe o crestere medie anuala de 20%. Un astfel de context nu avea cum sa lase indiferente fondurile de investitii. Oportunitatile majore de castig oferite de Romania au fost intuite de mai multa vreme, insa pana de curand proiectele privind intrarea pe aceasta piata s-au limitat la discutii si tatonari. Primul pas a fost facut cu numai o luna in urma de catre DBG Eastern Europe, care a intrat in actionariatul Flanco printr-o infuzie de capital de 13 milioane de euro, suma record in ceea ce priveste investitiile in retailul de electronice si electrocasnice din Romania. DBG se alatura unui alt fond de investitii, Oresa Ventures, care a venit la Flanco in 1997. La scurt timp dupa tranzactia cu DBG, un alt fond de investitii, Polish Enterprise Fund V, administrat de Enterprise Investors, a preluat 41% din actiunile Credisson pentru noua milioane de euro. Specializata in intermedierea si acordarea de credite de consum, aceasta companie s-a desprins din Flanco in cursul anului trecut. „Orizontul de timp in care se plaseaza Romania este pozitiv. Suntem la doi ani de integrarea in UE, iar piata o sa creasca in mod cert, trebuind sa se apropie rapid si chiar sa depaseasca pragul de un miliard de euro. In aceste conditii, orice fond de investitii se gandeste ca aici este locul unde poate sa faca bani”, explica Florin Andronescu, fondatorul Flanco.Seria de achizitii a continuat luna aceasta cu un alt retailer major, Domo, la care Fondul Romano-American pentru Investitii (RAEF) a cumparat 20% din actiuni. Preluarea s-a realizat printr-o tranzactie complexa in valoare de zece milioane de dolari, care a inclus si un imprumut convertibil. „Parteneriatul cu RAEF va asigura noile dezvoltari ale companiei si ne va permite o dublare a cifrei de afaceri pana in anul 2007”, spune Lorand Szarvadi, CEO al Domo. Insa miza acestui parteneriat strategic pare sa fie investitia comuna Domo-RAEF in compania de credite de consum Estima Finance, fosta Ralfi (Romanian-American Leasing and Finance), care din ianuarie 2005 va prelua integral activitatea de creditare din reteaua de magazine. Rationamentul este simplu. Gradul de bancarizare din Romania este inca cu mult in urma celui din tarile vecine, situatie care incurajeaza populatia sa apeleze la companiile non-bancare specializate in credite de consum. „Piata romaneasca prezinta mari oportunitati din perspectiva anilor urmatori, iar noi suntem extrem de interesati de serviciile financiare si de sectorul creditelor de consum”, declara Horia Manda, vicepresedintele RAEF. De altfel, Romanian Capital Advisors, societatea care administreaza RAEF, va lansa in noiembrie un nou fond de investitii, a carui prima achizitie ar putea viza chiar Domo, prin preluarea unei parti din expunerea RAEF. Balkan Mezzanine Fund va avea o capitalizare de 60-70 de milioane de euro si va investi initial in Romania si Bulgaria, in sectoare precum retail, bunuri de larg consum si servicii financiare.si reteaua Altex a fost in vizorul unui fond de investitii, AIG New Europe Fund, cu care a negociat timp de mai multe luni, fara insa sa se ajunga la un acord. „Prioritatea noastra este acum dezvoltarea companiei. Pentru un retailer, mai ales in cazul nostru, oportunitatea si vanzarea propriu-zisa a unui pachet de actiuni trebuie evaluate cu grija. Altex este o companie atractiva pentru investitori, iar in viitor va deveni si mai atractiva, pe masura ce piata va creste”, spune Dan Ostahie, presedintele companiei. Daca socotelile analistilor pietei se vor adeveri, vanzarile de electronice si electrocasnice vor urca in acest an la 640 de milioane de euro, urmand ca in 2007 sa ajunga la 950 de milioane de euro.
cine face legea pe piata
ALTEX
Nr. magazine 125 Altex, 4 Media Galaxy
Suprafata vanzare cca. 35.000 mp
Cifra de afaceri 115,5 mil. euro
Ponderea creditelor in vanzari 70%
FLANCO
Nr. magazine 83
Suprafata neta de vanzare 17.000 mp
Cifra de afaceri 118,9 mil. euro
Ponderea creditelor in vanzari cca. 50%
DOMO
Nr. magazine 106
Suprafata vanzare 31.000 mp
Cifra de afaceri neta 87 mil. euro
Ponderea creditelor in vanzari cca. 80%
*) datele sunt aferente anului 2003