Tot mai mulți producători de vehicule dau semne că prelungirea crizei vânzărilor din Europa nu mai poate fi acoperită în bilanțurile contabile de evoluția mai bună a piețelor din ale zone ale globului. După General Motors, care a anunțat închiderea uzinei sale din Bochum la finalul lui 2016, și PSA, care intenționează să oprească liniile de producție de la Aulnay, Ford poate fi forțat să apeleze la un scenariu similar.
Mai mulți analiști auto din Statele Unite, citați de Bloomberg, consideră că divizia europeană a gigantului american nu mai poate fi lăsată mult timp să piardă bani pentru a nu cauza efecte în lanț asupra întregului grup. Rezultatele financiare pentru al doilea trimestru al anului vor fi făcute publice pe 25 iulie însă Ford a anunțat deja că se așteaptă ca veniturile să fie „substanțial mai mici” decât cele estimate.
Conform jurnaliștilor publicației americane Automotive News, principala problemă cu care se confruntă Ford în Europa este capacitatea excedentară de producție. În medie, se estimează că divizia europeană asamblează mașini la doar 63% din capacitate însă există voci care susțin că procentul este chiar mai redus. „După calculele noastre, utilizarea capacității de producție a grupului în Europa este mai slabă chiar decât a celor de la General Motors, fiind foarte aproape de cea a Fiat. Ford trebuuie să abordeze această problemă cu hotărâre pentru a rămâne deasupra valului”, este de părere Adam Jonas, analist la  Morgan Stanley.
De asemenea, Efraim Levy, analist al S&P Capital IQ, consideră că „multe companii din Europa trebuie să închidă uzine și Ford este printre acestea. Au pierdut cotă de piață în iunie și este clar că se află sub presiunea competitorilor care apelează la discounturi majore pentru a vinde”. Opiniile celor doi analiști sunt susținute și de date concrete care arată, conform Bloomberg, că utilizarea a doar 63% din capacitatea de producție nu poate aduce profit. Foarte rar un producător care își folosește sub 80% din întrega capacitate reușește să fie profitabil.
Privind însă dincolo de cifrele care arată utilizarea medie jurnaliștii de la Automotive News consideră că problemele majore ale Ford pot fi descoperite la uzine precum cele din Southampton (Marea Britanie) și Genk (Belgia). Anul trecut , la Southampton au fost asamblate mai puțin de 30.000 de vehicule ceea ce reprezintă mai puțin de o treime din capacitatea totală a fabricii. „Poți construi atâtea mașini pe an și într-un garaj. Un volum minim al producției pentru ca o uzină să reziste ar trebui să fie de 100.000 de unități. Deci, atâta timp cât te afli sub acest prag trebuie să ai un mare semn de atenționare”, consideră Michael Robinet de la IHS Automotive.
Nici la Genk situația nu este cu mult mai bună. Acolo au fost asamblate anul trecut 178.000 de modele Mondeo, S-Max și Galaxy, asta reprezentând circa 68% din capacitate. În ciuda faptului că, în curând, va intra în producție o nouă versiune a lui Mondeo analiștii sunt pesimiști în privința viitorului acestei uzine. Motivul este legat de trndul de «downsizing». Europenii par să prefere mașinile tot mai mici, cu excepția SUV-urilor, iar modle precum cle asamblate la Genk nu își vor mai găsi suficienți clienți. „Genk a devenit o uzină «marginală». Cum să justifici asamblarea acolo a unui vehicul care are o piață din ce în ce mai mică”, se întreabă retoric Garel Rhys, președinte al Centrului de Cercetare pentru Industria Auto din Cardiff, Țara Galilor.
Mulți analiști ai pieței auto, americani, europeni sau chiar asiatici, susțin că, în Europa, închiderea unor uzine producătoare de mașini nu mai este decât o chestiune de timp în ciuda opoziției furibunde a sindicatelor sau chiar a unor guverne. Scăderea pieței la cel mai mic nivel din ultimii 17 ani și prelungirea crizei vânzărilor de mașini cel puțin până în 2014, după cum estimează Adam Jonas de la Morgan Stanley, nu mai oferă companiilor nici măcar speranța că ar putea susține pierderile fără o reacție drastică.
Citește și: Costul supracapacității din industria auto: 7,4 mld. euro pe an