Ford anunță concedieri masive în Europa
Producătorul auto american Ford a anunțat miercuri că va renunța la aproximativ 14% din forța de muncă europeană, echivalentul a peste 4.000 de angajați.
Decizia, justificată de cererea slabă pentru vehicule electrice (EV), lipsa sprijinului guvernamental și intensificarea competiției în piață, vine pe fondul pierderilor semnificative înregistrate de companie în ultimii ani.
Contextul economic dificil al industriei auto
Ford nu este singurul producător auto afectat de dificultățile economice și de schimbările din industrie.
Concurența acerbă din partea producătorilor chinezi și reticența cumpărătorilor europeni de a adopta vehicule electrice, mai scumpe, au determinat deja companii precum:
- Volkswagen
- Nissan
- Stellantis
- și General Motors să anunțe reduceri de costuri
Printre măsuri se numără închiderea fabricilor, reduceri de salarii și concedieri.
În cazul Ford, reducerile vor fi concentrate în Germania și Marea Britanie, iar disponibilizările vor fi finalizate până la sfârșitul anului 2027. Germania, cea mai mare economie europeană și un pilon al industriei auto, va resimți un impact semnificativ, mai ales după ce Volkswagen a avertizat recent asupra unor măsuri similare.
Performanțe financiare în scădere
Ford, al șaptelea jucător global în industria auto, a înregistrat o scădere de 17,9% a vânzărilor în Europa în primele nouă luni ale anului, mult peste declinul de 6,1% consemnat la nivelul industriei. Anul trecut, compania a anunțat deja concedierea a 3.800 de angajați și închiderea fabricii din Saarlouis (Germania) programată pentru 2025.
Pe plan global, concedierile anunțate acum reprezintă aproximativ 2,3% din totalul celor 174.000 de angajați ai Ford.
Presiuni asupra trecerii la vehicule electrice
În timp ce Ford și alte companii se străduiesc să accelereze tranziția către vehicule electrice, lipsa unui sprijin guvernamental suficient și costurile ridicate de producție rămân bariere majore. Cererea redusă pentru vehiculele electrice, deși în creștere pe termen lung, nu reușește încă să compenseze pierderile din segmentul tradițional.
Industria auto europeană se confruntă astfel cu un dublu impact: presiunile de mediu și tehnologice, alături de o piață care adoptă cu dificultate schimbările.
Decizia Ford subliniază dificultățile majore cu care se confruntă industria auto europeană în contextul tranziției la vehicule electrice.
Cu mii de locuri de muncă pierdute și perspective incerte, se pune întrebarea dacă sprijinul guvernamental și măsurile de adaptare ale companiilor vor fi suficiente pentru a menține competitivitatea regiunii în acest sector vital.