TEST Ford Fiesta Active: Un crossover cu trei personalități

Varianta Active a modelului Fiesta combină dinamica modelului de bază cu versatilitatea. Mai înaltă și mai adaptabilă la condițiile dificile de drum, aceasta țintește clienții cu un stil de viață activ și aventuros.

Lansat în toamna anului trecut, modelul Fiesta a încântat deja clienții din România prin designul inspirat, dinamica specifică mărcii și echipamente electronice de comandă, control și divertisment greu de găsit în segmentul B al pieței. În primul trimestru al acestui an micul Ford a fost deja vândut în 423 de exemplare, fapt ce îl plasează pe a patra poziție în clasa mică, după modele precum Dacia Sandero, Renault Clio și Skoda Fabia. Ei bine, în această primăvară, compania americană a decis să pună în vânzare varianta „de aventură” a modelului Fiesta, un vehicul derivat din modelul de bază la fel cum Dacia a procedat cu Sandero când i-a aplicat titulatura Stepway, sau cum Hyundai a dat naștere modelului i20 Active. Spre deosebire de rețeta Dacia – Renault, cei de la Ford au adăugat mașinii – pe lângă o gardă la sol mai înaltă cu 18 mm – un sistem denumit „Drive Modes”, care le permite șoferilor să aleagă, printr-o simplă apăsare de buton, tipul de deplasare dorit în funcție de suprafața de rulare (Normal, Eco sau Slippery).

Revenind la capitolul design exterior este demn de menționat faptul că panourile de protecție, de culoare închisă, care încep în zona spoilerului, se prelungesc apoi pe aripile frontale și pe zona laterală și continuă spre partea posterioară aduc un plus de robustețe, iar grila de culoare închisă cu un o textură de tip plasă și margini negre se asortează cu proiectoarele de ceață. Garda la sol a lui Fiesta Active, puțin ridicată față de șasiul standard al lui Fiesta, și ecartamentul crescut cu 10 mm, determină o apariție dominantă, capacități mai bune pe teren accidentat și o poziție la volan care îi oferă încredere șoferului. În interior, înrudirea cu familia Fiesta este evidentă, însă oficialii Ford susțin că, spre deosebire de aceasta, grație unor materiale îndelung testate în Marea Britanie, pătrunderea cu cizme pline cu noroi, prosoape pline de nisip aduse de pe plajă sau haine ude nu provoacă probleme.

Mai puțin vizibile, dar extrem de utile în condiții dificile de drum, amortizoarele frontale optimizate sunt dotate cu un limitator hidraulic de recul care atenuează efectul negativ pe care îl au neregularitățile din suprafața de rulare asupra confortului. Geometria articulațiilor suspensiei și setările arcurilor și ale amortizoarelor completează direcția electronică și reglajul sistemului ESC pentru ca nivelul de confort și răspunsul mașinii pe o gamă largă de suprafețe să fie exemplar.

Mașina poate fi comandată cu motorul pe benzină EcoBoost de 1 litru, disponibil în versiunile de putere de 85 CP, 100 CP, 125 CP și 140 CP sau cu un TDCi de 1.5 litri care dezvoltă 85 CP sau 120 CP. Toate variantele alimentate cu benzină, dar și dieselul de 120 CP beneficiază de funcția Active Grille Shutter care închide automat canalele de aer din grila frontală pentru a reduce rezistența la înaintare atunci când nu e nevoie de răcirea radiatorului.

Varianta condusă de Capital în timpul testului international din Franța – 1.0 Ecoboost, 140 CP, cutie manuală cu șase trepte – a surprins plăcut prin ținuta de drum și, mai ales, prin suspensia cu setări direcționate către confort. La turații mari zgomotul produs de motor pătrunde în habitaclu dar nu este deranjant, iar sistemul de direcție își îndeplinește rolul aproape fără reproș. Într-un ritm alert de deplasare, mașina a afișat un consum de 7,1 l /100km, cu aproape 2 litri peste cel anunțat de producător. Trebuie ținut însă cont că zonele de autostradă au alternat în timpul testului cu urcări abrupte și viraje strânse, detalii care justifică, partial, diferența. Lista de prețuri cu TVA pentru România începe de la 15.650 de euro și urcă până la 19.300 de euro.

Caracteristici tehnice

Motor                                  1.0 EcoBoost

Capacitate cilindrică       998 cmc

Putere                                140 CP

Combustibil                      benzină

Viteza maximă                 200 km/h

Accelerație 0-100 km/h   9,4 sec.

Consum mediu                5,2 l/100 km

Emisii CO2                       119 g/km

Preț                                    18.300 euro