Ford Germania se află într-o situație financiară critică, iar angajații își exprimă temerile privind viitorul lor. Sindicatul IG Metall a anunțat recent o mișcare de protest în fabricile Ford din Koln, ca reacție la refuzul companiei de a acorda plăți compensatorii și o „plasă de siguranță anti-insolvență”.
Problemele financiare au escaladat în ultima perioadă, iar angajații sunt îngrijorați că falimentul ar putea deveni o realitate, în ciuda eforturilor recente de investiții.
Greva anunțată de IG Metall și reacția Ford
Sindicatul IG Metall a cerut o grevă generală în fabricile Ford din Koln, ca reacție la refuzul companiei de a acorda plăți compensatorii și o „plasă de siguranță anti-insolvență”.
Acest protest va afecta toate cele trei schimburi de muncă, începând cu noaptea de marți și până joi. Mișcarea este un răspuns direct la îngrijorările angajaților cu privire la viitorul locurilor lor de muncă, în contextul dificultăților financiare cu care se confruntă Ford Germania.
Potrivit unui purtător de cuvânt al IG Metall, David Lüdtke, revendicările vizează nu doar menținerea locurilor de muncă, dar și implementarea unui concept sustenabil pentru viitorul fabricilor Ford din Koln.

„Continuăm să solicităm un concept durabil pentru viitorul unităților de producție din Koln și menținerea a cât mai multor locuri de muncă posibil, dar de asemenea avem nevoie de o plasă de siguranță anti-insolvență”, a declarat Lüdtke.
Acesta a adăugat că retragerea garanțiilor financiare acordate de Ford, după investițiile semnificative din trecut, a redus încrederea angajaților, care tem că uzina germană ar putea intra în insolvență.
Ford Germania în fața riscurilor financiare
Ford a încheiat recent garanțiile financiare pentru subsidiara sa din Germania, care fuseseră acordate încă din 2006. Aceasta a ridicat semne de întrebare cu privire la viitorul companiei în Europa.
În ciuda faptului că Ford a exclus până în 2032 posibilitatea de concediere a angajaților, aceștia sunt îngrijorați de viitorul lor, având în vedere scăderea vânzărilor și planurile de reducere a personalului.
În plus, un raport al companiei arată că vânzările de automobile Ford în Europa au scăzut semnificativ în primele două luni ale anului 2025, cu o scădere de 9,1%.
Aceste rezultate vin pe fondul pierderilor financiare și a cererii scăzute pentru vehicule electrice, iar competiția din sectorul auto s-a intensificat considerabil.
Reducerea personalului și planurile de restructurare
În contextul crizei financiare, Ford a anunțat că va reduce numărul angajaților din Europa, cu aproximativ 14% din forța de muncă, adică aproximativ 4.000 de persoane. Această măsură vizează în special fabricile din Germania și Marea Britanie. Deși restructurările vor continua până în 2027, angajații rămân îngrijorați de securitatea locurilor lor de muncă.
Pentru a combate declinul activității, Ford a investit milioane de dolari în viitorul fabricilor sale din Europa. Cu toate acestea, retragerea garanțiilor financiare și temerile legate de insolvabilitatea Ford Werke GmbH persistă.
Benjamin Gruschka, președintele Comitetului Întreprinderii din Koln, a subliniat că, deși injecțiile financiare recente au fost utile, ele nu sunt suficiente pentru a garanta stabilitatea pe termen lung.
„Retragerea scrisorii de confort înseamnă că Ford Motor Company își retrage protecția în caz de insolvență a filialei sale germane de la compania-mamă”, a explicat Gruschka. Potrivit acestuia, dacă situația financiară nu se îmbunătățește, există riscul ca filiala germană să intre în faliment în câțiva ani.
Provocările în fața electrificării și datoriilor
În prezent, Ford se confruntă cu o datorie semnificativă de aproximativ 9 miliarde de euro, generată de investițiile în uzina din Koln și în producția de vehicule electrice.
Aceste datorii au fost acumulate în urma dezvoltării a două modele electrice importante: Explorer și Capri. Cu toate acestea, schimbările din piața auto europeană nu au fost favorabile, iar perspectiva unei redresări financiare este incertă.
La acest moment, planurile companiei pentru Europa nu includ modificări semnificative, iar strategia de tranziție la vehicule electrice continuă conform planurilor anterioare. Totuși, în fața unei piețe auto în continuă schimbare, Ford va trebui să regândească abordările sale pentru a face față provocărilor economice.
Întrebări legate de viitorul uzinei din Koln
În timp ce strategia Ford în Europa vizează tranziția la o gamă electrică completă, deciziile strategice anunțate ar putea avea un impact semnificativ asupra viitorului uzinei din Koln.
Aceste schimbări includ oprirea producției modelului Focus și a SUV-ului Kuga, dar și incertitudini cu privire la viitorul modelului Puma. De asemenea, o mare incertitudine rămâne în ceea ce privește deschiderea unei noi linii de producție la Valencia, în 2027.
Fabrica Ford Werke GmbH, care include atât producția de vehicule din Koln, cât și vânzările în întreaga Europă, este sub presiune din cauza pierderilor generate de vânzările scăzute de automobile. Totodată, costurile ridicate și concurența intensificată pe piața europeană a vehiculelor electrice fac ca viitorul fabricii să fie incert.